Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Euro 2012 bez autostrady?

Konrad Majszyk 27-02-2009, ostatnia aktualizacja 01-03-2009 22:32

Maleją szanse na budowę 91 km autostrady A2 z Łodzi do Warszawy przed 2012 r. Ministerstwo Infrastruktury zerwało rozmowy z koncernami drogowymi.

autor: Bartek Sadowski
źródło: Fotorzepa

To zaskakujący finał przetargu ciągnącego się od 2005 roku. Co się stało? Według rzecznika resortu Michała Karpińskiego, warunki finansowe zaproponowane przez firmy nie zabezpieczały interesu publicznego i mogłyby spowodować wzrost opłat dla kierowców.

O prawo do budowy autostrady A2 i czerpania zysków z jej eksploatacji ubiegały się dwa konsorcja:

  • hiszpańska Autostrada Południe (w jej skład wchodzi Budimex i Ferrovial wyrzucone z budowy Terminalu 2 na warszawskim lotnisku )

  • włoska Autostrada Mazowsze (Stalexport kontrolowany przez koncern Autostrade z Półwyspu Apenińskiego). Według nieoficjalnych informacji, koncerny miały problemy z uzyskaniem kredytów. Mogły też podyktować zaporowe warunki finansowe, wykorzystując pośpiech przed Euro 2012.
Teraz inwestycję ma wziąć na siebie Skarb Państwa, który za autostradę zapłaci i będzie pobierał opłaty od kierowców (w ten sposób zbudowano też wszystkie autostrady w USA). Jak zapewnia Ministerstwo Infrastruktury Cezary Grabarczyk, przetarg na wykonawcę zostanie ogłoszony w drugiej połowie marca, a podpisanie umowy nastąpi we wrześniu.

W przyspieszeniu procedur ma pomóc przygotowana dla potrzeb unieważnionego przetargu dokumentacja. Poprzedni minister transportu Jerzy Polaczek zapowiadał, że odcinek trasy A2 między Łodzią a stolicą zostanie oddany w 2010 roku. Jego następca Cezary Grabarczyk upiera się, że autostradą A2 między oboma miastami kierowcy będą mogli przejechać w czasie Euro 2012. Jednak szanse na dotrzymanie tej deklaracji są minimalne.

Autostrada A2 z Łodzi do Pruszkowa będzie płatna. Za darmo pojedziemy za to na krótkim odcinku między Pruszkowem a stolicą, gdzie autostrada połączy się z pierścieniem obwodnicy ekspresowej. Właśnie powstaje jej pierwszy odcinek na Bemowie.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane