Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Trasy na narty biegowe

Antonina Rogala 08-01-2010, ostatnia aktualizacja 08-01-2010 20:49

Park Kultury i Las Kabacki

Należy wybrać jeden z dwóch szlaków turystycznych przecinających teren Parku Kultury w Powsinie: czerwony lub zielony. Obydwa doprowadzą nas w głąb położonego wzdłuż południowej granicy Ursynowa Lasu Kabackiego, jednego z najbardziej uczęszczanych przez narciarzy miejsc w Warszawie. Trzymając się ich możemy przemierzyć całą długość rezerwatu i dotrzeć do Pyr (z przystanku ZTM Łagiewnicka autobusami linii nr 319, 709, 715, 727 można wrócić do Parku Kultury lub dojechać do metra Wilanowska). Znajdziemy tu także niebieski szlak turystyczny, rozpoczynający się na przystanku ZTM linii 519 przy ul. Gąsek (na żądanie). Podążając wzdłuż niego dotrzemy malowniczymi wąwozami aż do lasów w Zalesiu Górnym.

Lasy Sękocińskie: Magdalenka – Wólka Pracka (10,5 km)

Start wędrówki w miejscowości Magdalenka (dojazd z Warszawy trasą krakowską przez Janki i wieś Sękocin). Z parkingu koło polany piknikowej przy ul. Ogrodowej wyruszamy w głąb lasu na południe, za przewodnika wybierając czerwony szlak turystyczny. Doprowadzi nas on do wsi Kuleszówka (5,1 km), gdzie trasę biegu przecina do asfaltowa droga. Przechodzimy ją i trzymając się nadal czerwonego szlaku docieramy w pobliże Marianowa. Tu skręcamy w lewo w głąb młodych lasów, by dotrzeć do wsi Wólka Pracka. Powrót do miejsca startu tą samą drogą.

Puszcza Kampinoska: Dziekanów Leśny- Brochów (12 km)

Szlak główny w puszczy ma symbol czerwony, wiedzie nas w kierunku zachodnim i zaprowadzi od parkingu we wsi Tułowice Osada Puszczańska do Famułek Królewskich. Powrót tą samą drogą.

Kampinoskie Wydmy (pętla, ok. 15 km)

Zaczynamy na parkingu przy schronisku ZHP we wsi Stara Dąbrowa (3 km od drogi nr 579), skąd żółtym szlakiem turystycznym należy udać się w kierunku północnym. Po przebiegnięciu ok. 5 km dotrzemy do samotnej leśniczówki, gdzie znajdziemy skrzyżowanie szlaków. Jako przewodnika wybierajmy tym razem Kampinoski Szlak Rowerowy i kierujemy się nim w prawo. Dalsze 2 km trasy doprowadzą nas do Rybickiej Drogi (punkt orientacyjny: mogiły czterech nieznanych żołnierzy z września 1939 roku). W tym miejscu Kampinoski Szlak Rowerowy skręca w lewo i prowadzi nas około 1,5 km do miejsca, gdzie zbiega się z niebieskim szlakiem turystycznym. Ten doprowadzi nas do parkingu (odległość ok. 5 km).

Puszcza Kampinoska: trasa wokół rezerwatu Cyganka (pętla, ok. 9 km)

Wycieczka rozpoczyna się od parkingu na północno-zachodnim skraju wsi Truskaw (oprócz samochodu, można tu także dojechać autobusem podmiejskim linii 708 lub 714). Przy parkingu wybieramy czarny szlak turystyczny i kierujemy się nim na północ. Po pokonaniu ok. 2 km znajdziemy się przy rozwidleniu szlaków, noszącym nazwę Karczmowisko. Stąd poruszamy się przez ok. 2,5 km wzdłuż szlaku zielonego, który zaprowadzi nas do miejsca zwanego Mogiłą Powstańców z 1863 roku. Zbiegają się tu szlaki zielony i żółty, których trzymać się trzeba przez ok. 1 km do miejsca zwanego Zaborów Leśny. Ostatnie 3,5 km podążamy szlakiem żółtym w kierunku parkingu, z którego rozpoczęliśmy wycieczkę.

Puszcza Kampinoska: Szlak przez Białe Góry Śladowskie – Tułowice - Piaski (ok. 10 km)

Wędrując szlakiem zielonym przemierzymy teren, niezwykle ciekawy pod względem krajobrazowym.

Puszcza Kampinoska: Żelazowa Wola - Famułki Brochowskie (ok. 13 km)

Zwiedziwszy na początek miejsce urodzenia Fryderyka Chopina udajmy się wzdłuż zielonego szlaku (Południowy Szlak Leśny) do Famułek Brochowskich, mijając w końcowej części wędrówki atrakcyjny wydmowy krajobraz.

O trasach w Kampinoskim Parku Narodowym czytaj więcej: www.kampinoska.waw.pl

Bolimowski Park Krajobrazowy: Joachimów Mogiły lub Nieborów

Z Warszawy należy jechać trasą poznańską do Sochaczewa. W Sochaczewie skręcamy w drogę nr 705 do Skierniewic i docieramy nią do Bolimowa. Tutaj – w zależności od wyboru trasy wędrówki – udajemy się albo do Joachimowa Mogił (pkt. 1) albo do Nieborowa (pkt. 2):

1. Joachimów Mogiły – Z parkingu obok leśniczówki wyruszamy na południe w głąb lasu, gdzie znajduje się zielony szlak turystyczny. Droga wiedzie wzdłuż rzeki Rawki i przylega do pięknego, malowniczego rezerwatu. Zamieszkujące jego obszary łosie mogą nam przeciąć trasę wycieczki.

2. Wieś Borowiny – Z Borowin ruszamy czerwonym szlakiem w głąb terenu Puszczy Bolimowskiej. Po pokonaniu ok. 3 kilometrów skręcamy w lewo. Trzymając się zielonego szlaku docieramy do jednej z największych atrakcji przyrodniczych Bolimowskiego Parku Krajobrazowego rezerwatu - Polany Siwica. Stąd udając się na północ, po przebiegnięciu ok. 6 km dochodzimy do mety- zabytkowego pałacu w Nieborowie.

Mazowiecki Park Krajobrazowy: Wydmy Józefowskie (ok. 16 km)

Start wędrówki w miejscowości Józefów (dojazd samochodem, autobusem lub pociągiem). Od stacji kolejowej kierujemy się żółtym szlakiem turystycznym na wschód ku rzece Świder, by dotrzeć do oddalonej o 1,5 km od Józefowa wsi Rycice, gdzie rozpoczyna się łańcuch wydm Piaszczysta Perć. Kilometr dalej we wsi Białka wybieramy drogę wzdłuż Świdra, a następnie rzeki Mieni. Pokonując 6 - kilometrowy odcinek dotrzemy do Wiązowny z zabytkowym pałacykiem. Można tu zakończyć wędrówkę lub ją przedłużyć, jadąc skrajem pasma Piaszczysta Perć przez Majdanek i Zagórze do Międzylesia.