Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Świadoma i etyczna konsumpcja

Agnieszka Grotek 10-05-2010, ostatnia aktualizacja 10-05-2010 10:19

Jak nowe ubranie, to z odpowiednim certyfikatem lub z second handu, a żywność głównie ekologiczna.Coraz więcej osób zwraca uwagę na to, gdzie dany produkt jest produkowany i jaki ma skład. - Wzrasta świadomość konsumencka - cieszą się organizacje ekologiczne.

Grasz w zielone? (zdjęcie pochodzi z <a href=http://pizmac.pl>banku zdjęć pixmac.pl</a>)
źródło: bank zdjęć pixmac.pl
Grasz w zielone? (zdjęcie pochodzi z banku zdjęć pixmac.pl)

Ruszyła wielka akcja "Kupuj odpowiedzialnie ubrania". - W Polsce rynek odpowiedzialnej mody dopiero zaczyna się rozwijać, naszym projektem chcemy przede wszystkim wesprzeć obecnych i przyszłych dizajnerów, uczniów i studentów szkół tekstylno-odzieżowych i projektowania ubioru. Przygotowujemy dla nich profesjonalny program szkoleniowy, a także informator na temat odpowiedzialnej mody. Na koniec projektu zorganizujemy dla nich pierwsze w Polsce Targi Odpowiedzialnej Mody - opowiada Maria Huma z Polskiej Zielonej Sieci (organizator). W informatorze mają znajdować się m.in. wiadomości dotyczące źródeł pozyskiwania odpowiednich materiałów do szycia ubrań, certyfikatów, a także przydatne kontakty.

W ramach akcji planowane są również happeningi skierowane do konsumentów. W ten sposób Polska Zielona Sieć ma zachęcać ludzi do tzw. świadomych zakupów, podczas których należy zwracać uwagę na etykiety poszczególnych rzeczy, ich producentów i skład. Świadome zakupy to także etyczne zakupy. Co to oznacza? To wybieranie produktów, które powstają w firmach i fabrykach, gdzie przestrzegane są prawa pracowników. Gdzie pracują oni w odpowiednich warunkach, za odpowiednią płacę. To są głównie produkty, które powstają w krajach Trzeciego Świata. Wybierając produkty (kawę, czekoladę) z logo Fair Trade, wspieramy małych producentów z krajów Trzeciego Świata, którzy nie są w stanie przebić się na wielkim rynku opanowanym przez gigantyczne koncerny.

- W ramach projektu chcemy dotrzeć także do dużych polskich marek produkujących głównie w Chinach i innych krajach azjatyckich i pokazać im, że nieprzestrzeganie praw człowieka jest czynnikiem, który coraz bardziej wpływa na wybór marki także przez polskich konsumentów. - przyznaje Maria Huma.

A to właśnie do dużych odzieżowych sieci, które zlecają szycie swoich produktów w azjatyckich fabrykach, są największe zastrzeżenia. Jednak te odrzucają zarzuty. - W H&M pracuje około 60 audytorów, którzy przeprowadzają zapowiedziane i niezapowiedziane wizyty u naszych dostawców, by zweryfikować ich stosowanie się do naszego Kodeksu Postępowania. Rocznie przeprowadzanych jest około 2000 kontroli, spośród których dwie trzecie to kontrole niezapowiedziane - przyznaje rzecznik odzieżowej siec H&M Filip Pietkiewicz - Bednarek. - Bardzo uważnie wybieramy producentów. Zwracamy też uwagę na materiały, z jakich powstają ubrania, np. poliester powstaje z plastikowych butelek - zastrzega Joanna Pintal z sieci Marks and Spencer.

Zdaniem przedstawicieli stowarzyszeń i organizacji wspierających etyczny i sprawiedliwy handel, najgorsza sytuacja jest w hipermarketach. Ich zdaniem to właśnie tu trafia najwięcej ubrań z nieprzestrzegających praw fabryk (o czym może świadczyć wyjątkowo niska cena artykułów). - Większość ubrań sprzedawanych w naszych sklepach pochodzi z Indii, Chin, Bangladeszu. Ale są produkowane w fabrykach, w których przestrzegane są prawa pracowników - odpiera zarzuty Michał Sikora, rzecznik Tesco.

Jak zatem poznać ubrania pochodzące z etycznego i sprawiedliwego handlu? - Istnieją odpowiednie certyfikaty weryfikujące deklaracje producentów (dostępne na stronie www.ekonsument.pl). Aby certyfikaty były wiarygodne, muszą być przyznawane przez niezależne od przemysłu odzieżowego podmioty, muszą także spełniać odpowiednie standardy (np. prawo Unii Europejskiej dotyczące ekologicznej produkcji) i być weryfikowane przez niezależnych audytorów - mówi Maria Huma.

Świadomy konsument, który wie czym jest etyczna konsumpcja, podczas zakupów powinien kupować odzież wykonaną z materiałów naturalnych (len, konopie, bawełna), najlepiej z certyfikatem potwierdzającym ekologiczną produkcję (np. Soil Association, Organic Exchange, GOTS), szukać (głównie na stronach internetowych) odzieży z bawełny z certyfikatem Fairtrade (potwierdzającym, że bawełna była wyprodukowana w warunkach sprawiedliwych dla jej producentów), kupować odzież trwałą, dobrej jakości, a także z recyklingu i z second handów.

Jeszcze więcej o zdrowiu, urodzie i modzie znajdziesz w serwisie uroda.zyciewarszawy.pl

uroda.zyciewarszawy.pl