Trudne tematy na teatralnych scenach
Będą dwa uroczyste otwarcia tegorocznej Nocy Muzeów – pierwsze oficjalne, drugie żartobliwe. Później przemówią teatry.
Z roku na rok Noc Muzeów staje się imprezą coraz bardziej otwartą na inne dziedziny sztuki. To z jednej strony wspaniale, z drugiej to cios w krąg muzyki, teatru i performance, których przedstawiciele są na tyle niezorganizowani, niedofinansowani i pozbawieni siedzib, że nie są w stanie samodzielnie wykreować własnego święta o tak wielkiej skali. Pozostaje więc nam się cieszyć z tego, co mamy, i docenić wydarzenia teatralne i taneczne, które odważono się wystawić podczas muzealnej nocy.
Zacznijmy od początku. Widzowie rozpoczną wędrówkę po Warszawie w sobotę o godz. 19 podczas uroczystego otwarcia Nocy Muzeów na Krakowskim Przedmieściu. Tutaj, niedaleko Hotelu Europejskiego, powita wszystkich prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz.
Po niej – już w mniej poważnym tonie – przemówi swoimi muzycznymi dowcipami Grupa MoCarta. A o godz. 20 spod pomnika Kopernika w kierunku placu Zamkowego ruszy barwna parada teatrów ulicznych.
Zakończy ją Teatr Akt (ok. godz. 21.15), pokazem spektaklu „Ikar”, który nie opowiada historii mitologicznego bohatera. Jest raczej jej wariacją, poetyckim odniesieniem uniwersalizmu do naszej codzienności. Aktorzy będą wykorzystywać różnorodne formy teatru plenerowego – m.in. projekcje multimedialne czy koncert na beczkach.
Kolejnym wydarzeniem, na które warto zwrócić uwagę, jest projekt przygotowany przez Muzeum Historii Żydów Polskich. Od godz. 21 do 24 w Ohelu na skwerze przy pomniku Bohaterów Getta publiczność będzie mogła uczestniczyć w akcji „! Uwaga. Działania w pamięci”. Zobaczy – w formie wideoinstalacji i na żywo – choreograficzne interpretacje książki „Utwór o Matce i Ojczyźnie” Bożeny Umińskiej-Keff. Temat jest trudny, bo opisuje skomplikowane relacje między córką a matką. Jest nią polska Żydówka, która jako jedyna z rodziny przeżyła Holokaust. Kobiety łączy zaufanie, oddanie, miłość, ale też wyrzuty sumienia i nienawiść.
Tańcem niezwykle trudno jest mówić o Holokauście czy w ogóle o wojnie. Do tej pory niewielu podjęło się tego wyzwania, tak więc warto sprawdzić, jak poradzili sobie z nim uznani tancerze zaproszeni do projektu. Czy Katarzyna Chmielewska, Anna Godowska, Renata Piotrofska czy Filip Szatarski będą bardziej przekonujący od Carolyn Dorfman, która w tym roku pokazała choreografię o Zagładzie „The Legacy Project: Echoes” na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu?
Inne wydarzenia teatralne∑ „Zmysły” Teatr A3, Królikarnia, ul. Puławska 113a, godz. 22
∑ „Fontanna młodości” Teatr Formy, Muzeum Narodowe, Al. Jerozolimskie 3, godz. 23
∑ akcja plenerowa, Teatr Tancerzy Ognia Salamandra, pl. Defilad 1, godz. 24
∑ „Sędziowie” studenci Akademii Teatralnej, ASP, ul. Krakowskie Przedmieście 5, godz. 21
∑ „Staszic w teatrze” aktorzy Państwowej Szkoły Sztuki Cyrkowej, pl. przed Pałacem Staszica, godz. 20.30 i 21
∑ „Gwałt na Lukrecji”, Fabryka Koronek, ul. Burakowska 5/7, godz. 22
∑ „Szach” Teatr Emocji i Wyobraźni, Pawiarnia, ul. Brzeska 16
∑ „Wiech na 102” Scena Lubelska 30/32, Rynek Starego Miasta, godz. 19.30 i 20.30
∑ „The Mother Again”, Pracownia Jarnuszkiewiczów, Rynek Nowego Miasta 21, godz. 20
∑ „Pień”, Pracownia Galeria, ul. Emilii Plater 14, godz. 22
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.