Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

„Gomułka” zabierze pasażerów

Konrad Majszyk 21-01-2010, ostatnia aktualizacja 22-01-2010 14:56

Od poniedziałku w barwach Kolei Mazowieckich będzie kursował pociąg EN-71 sprowadzony z Chorwacji. To zaskakujący comeback: skład został wyprodukowany w 1965 roku dla Jugosławii w zakładach Pafawag we Wrocławiu.

EN-71
źródło: Wikimedia Commons
EN-71

– Pociąg będzie jeździł m.in. na trasie z Warszawy do Ciechanowa. W ciągu najbliższych tygodni na trasę wyjadą cztery kolejne podobne składy – mówi rzecznik Kolei Mazowieckich Marcjusz Włodarczyk.

12 składów EN-71 zostało wyeksportowanych do Jugosławii w latach 1965-1966, a 14 kolejnych w latach 1974-1975. W Jugosławii były nazywane „gomułkami”, od nazwiska Władysława Gomułki. Polska to niejedyny odbiorca składów EN-71 sprzed 40 lat, który próbuje je reanimować. Kilka egzemplarzy kupili też przewoźnicy z Włoch i Słowenii.

Według Włodarczyka, składy zostały całkowicie zmodernizowane. Jak przekonuje, na starych wózkach zbudowano nowe pudła wagonów: z wygodnymi fotelami, z rampami dla niepełnosprawnych i przewijakami dla dzieci w toaletach.

Koleje Mazowieckie kupiły pięć „jugosłowiańskich” pociągów w zakładach ZNTK Mińsk Mazowiecki, które należą do polskiego koncernu PESA Bydgoszcz. Ten producent dostarczy też Kolejom Mazowieckim pięć zmodernizowanych składów EN-57. Te mają już pochodzić z Polski. Koszt 10 pociągów po modernizacji to 110 mln zł.

Trapione awariami Koleje Mazowieckie, które znajdują się w gestii marszałka Mazowsza Adama Struzika, dramatycznie potrzebują taboru. Większość z wypuszczanych codziennie na tory 186 składów ma po 30-40 lat.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane