Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Taki jest most Północny

Konrad Majszyk 12-11-2011, ostatnia aktualizacja 14-11-2011 10:30

Jako pierwsi przeszliśmy nową przeprawą przez Wisłę z Bielan na Białołękę. Część drogowa mostu jest już gotowa, ale dojazdy i tory tramwajowe jeszcze nie. Samochody powinny pojechać tędy wiosną przyszłego roku. Tramwaje – dopiero w 2013 r.

Most Północny z lotu ptaka prezentuje się imponująco. Otwarcie dopiero wiosną przyszłego roku
autor: Jerzy Gumowski
źródło: Rzeczpospolita
Most Północny z lotu ptaka prezentuje się imponująco. Otwarcie dopiero wiosną przyszłego roku
Na trasie mostu praca wre. Ale inwestycja i tak jest opóźniona
autor: Rafał Guz
źródło: Rzeczpospolita
Na trasie mostu praca wre. Ale inwestycja i tak jest opóźniona

Temperatura 2 st. C, przejmujący zimny wiatr. Do mostu dochodzimy jezdnią południową – tą w stronę Białołęki – znad plątaniny wiaduktów, „ślimaków" i tuneli u zbiegu ul. Marymonckiej z Wisłostradą (to będzie najbardziej skomplikowane skrzyżowanie w Warszawie).

Dziewiąty most gotowy

Na pierwszy rzut oka dziewiąty stołeczny most przez Wisłę wygląda tak, jakby lada dzień miało nastąpić przecięcie wstęgi. Na Trasie Mostu Północnego od Młocin prawie do ul. Modlińskiej leży już ostatnia ścieralna warstwa asfaltu.

Na dojazdach do przeprawy wykonawca zdążył wykleić pasy ruchu. „Na górze" trwa montaż barier energochłonnych, na mostach dojazdowych od spodu – zabezpieczanie antykorozyjne przeprawy.

– Zimno? Bez przesady. Osiem godzin dziennie można tu przepracować. Zimno to się dopiero zrobi, jak spadnie śnieg – krzyczy do nas z potężnego podnośnika pod płytą przeprawy Józef Motyka, który do pracy na budowie Trasy Mostu Północnego przyjechał z Nowego Sącza.

Przed naszymi oczami rozciąga się 795 metrów płaskiej jak stół przeprawy przez Wisłę. Nawet inwestor żałuje, że nie ma tutaj pylonów z piramidami lin nośnych – jak na mostach Świętokrzyskim i Siekierkowskim.

– Ekolodzy na to nie pozwolili w obawie, że ptaki zabijałyby się o liny – mówi kierownik kontraktu bielańskiego odcinka Michał Urbański z Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych. – Ten fragment doliny Wisły należy do obszaru Natura 2000 i podlega ścisłej ochronie UE – wyjaśnia.

Bloki, kominy i „Pekin"

Mijając kolejne ekipy pracujących robotników, przekraczamy Wisłę z niskim poziomem wody. Z nurtu wyłamajsniają się rozległe łachy. Przed naszymi oczami po lewej stronie wyrastają kolorowe blokowiska Tarchomina, a po prawej – kominy EC Żerań i resztki Fabryki Domów. Taki widok będą mieli jadący w stronę Modlińskiej.

Za plecami mamy odznaczające się na tle Lasu Bielańskiego wieże kościoła pokamedulskiego, a w oddali Pałac Kultury i Nauki, który wciśnięty między biurowce w centrum Warszawy wygląda z tej perspektywy niepozornie. Wkraczamy na Białołękę. Dopiero przed ul. Światowida w poprzek jezdni stoi barierka blokująca przejście. Most zdobyty.

Most Północny to trzy niezależne przeprawy. Z jednej na drugą nie da się przeskoczyć – taka próba skończyłaby się upadkiem z 30 metrów do Wisły. Mamy więc dwie przeprawy drogowe (jedna w stronę Białołęki, druga na Bielany) i trzecią tramwajowo-rowerową.

Bardzo wysokie napięcie

Najwięcej robotników i sprzętu pracuje na tej ostatniej, przygotowując podkład pod nowe torowisko. Na razie tory od strony węzła Młociny i zajezdni Żoliborz urywają się przed mostem, lada dzień zacznie się ich montaż na przeprawie. Niestety, trakcję elektryczną Tramwaje Warszawskie zamontują przy okazji budowy torów wzdłuż ul. Światowida do Mehoffera, które zaczną działać nie wcześniej niż w 2013 r.

To niejedyny problem mostowców po prawej stronie Wisły. Skończenie budowy ronda i wiaduktu u zbiegu Trasy Mostu Północnego z Modlińską blokuje strategiczna linia wysokiego napięcia, która do poniedziałku została po raz drugi wyłączona. Drogowcy podnoszą ją, budując nowy 36-metrowy słup z fundamentem, wybetonowany na 9 m w głąb ziemi. To dlatego prace po stronie Białołęki są mniej zaawansowane, a budowa ma opóźnienie.

Budowany od 2009 r. ponadczterokilometrowy odcinek Trasy Mostu Północnego między stacją metra Młociny a ul. Modlińską pochłonie 1 mld 200 mln zł. Wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz obiecywał, że kierowcy pojadą mostem pod koniec tego roku.

Teraz ratusz już się przy tej dacie nie upiera. Do 31 grudnia mają zakończyć się prace budowlane na części drogowej. Czy się uda? Jak przyznają drogowcy, bardzo wiele zależy od pogody. Potem zaczną się kilkutygodniowe odbiory przez straż pożarną, sanepid, inspekcję pracy i nadzór budowlany. Zapewne wiosną przyszłego roku z Trasy Mostu Północnego skorzystają kierowcy i pasażerowie autobusów.

Dodaj swoją opinię

Trasa mostu Północnego w liczbach

∑ koszt – 1,2 mld zł

∑ długość trasy – 4 km

∑ długość mostu – 795 m

∑ przekrój trasy – 2 x 3 pasy (między węzłami i na moście) i 2 x 2 pasy (na węzłach)

∑ szerokość pasów ruchu – 3,5 m

∑ szerokość pasa dzielącego – 4 m

∑ szerokość poboczy – 1,5 m – 2,5 m

∑ prędkość projektowa – 70 km/godz.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane