Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Będzie trudna przeprawa

Marek Kozubal 21-06-2013, ostatnia aktualizacja 21-06-2013 09:49

Przez most średnicowy nie pojadą pociągi podmiejskie. Utrudnienia pojawią się też na Trasie Łazienkowskiej.

autor: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa

W wakacje trudno będzie przejechać przez Wisłę. Kolejarze planują bowiem remont mostu średnicowego, którym poruszają się pociągi podmiejskie – Kolei Mazowieckich i SKM. 29 czerwca zacznie się też modernizacja Trasy Łazienkowskiej.

Miasto walczy z czasem, by przed tym remontowym szczytem otworzyć tunel pod Wisłostradą, zamknięty w sierpniu ubiegłego roku, gdy woda wdarła się do budowanej pod nim stacji metra. Ostatnio pomyślnie zakończyły się próby obciążeniowe tunelu. Wylano już też w nim asfalt. – W tym miesiącu tunel może być otwarty – mówi Paweł Siedlecki z Metra Warszawskiego.

Zdejmą szyny

Torowisko na moście średnicowym jest tak kiepskie, że pociągi muszą zwalniać do 40 km na godz. – Po modernizacji będą jeździły z prędkością 60 km na godzinę – tłumaczy Robert Kuczyński, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe. W czasie prac na tej linii – czyli do 1 września – całkowicie zamknięte będą tory podmiejskie między dworcami Wschodnim i Śródmieście. Pociągi będą kończyły bieg na stacjach Warszawa Zachodnia i Wschodnia. Do tego ostatniego dworca dojadą pociągi od strony Siedlec i Otwocka. Tam skończy się także trasa Szybkiej Kolei Miejskiej z Otwocka (zostanie przemianowana na S 10) i z Sulejówka (teraz jako S 20). Z kolei duża część pociągów Kolei Mazowieckich jadących od strony Skierniewic, Błonia czy Radomia skończy trasę na Dworcu Zachodnim. Wielu podróżnych na Wschodnim i Zachodnim będzie musiało się przesiadać do pociągów dalekobieżnych jadących przez Centralny. Na tym odcinku nie będą dodatkowo płacić za przejazd. Ratusz przygotował też komunikację zastępczą – pojadą dwa dodatkowe tramwaje nr 77 i 45, a także linia autobusowa 313 (Dworzec Wschodni – Dworzec Centralny). Jak zapowiadają pracownicy kolei, prace mają być prowadzone przez całą dobę. Robotnicy wymienią m.in. 4 km szyn. W przyszłym roku prace na moście będą kontynuowane, ale już na linii dalekobieżnej. W sumie cała inwestycja będzie kosztowała 8,7 mln zł.

Wyburzą estakady

O ile niemal wszystko wiadomo na temat utrudnień w związku z remontem kolejowym, o tyle na razie niemal nic nie wiemy o utrudnieniach związanych z modernizacją Trasy Łazienkowskiej. Pewne jest tylko, że 29 czerwca rozpocznie się burzenie jednej z estakad. Oficjalnie nie wiadomo, które estakady zostaną wyburzone w pierwszej kolejności, jak zostanie zmieniona komunikacja miejska, a także kiedy zwężana będzie sama trasa. – Projekt zmian organizacji ruchu jest dopiero zatwierdzany – mówi Anna Choińska, rzecznik Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych. Zarząd Transportu Miejskiego, jak twierdzi jego rzecznik Igor Krajnow, sam nie ma jeszcze oficjalnych informacji, które pozwoliłyby mu ogłosić zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej. Informacji takich nie udziela też wykonawca remontu Strabag. – Chcemy, aby prace wyburzeniowe estakad miały miejsce w czasie dwóch wakacyjnych miesięcy – tłumaczy tylko Tomasz Kunert, rzecznik koordynatora warszawskich remontów. Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że remont może się zacząć od wyburzenia estakady od ul. Czerniakowskiej, którą na most Łazienkowski wjeżdża w stronę Pragi autobus linii 141. Jeżeli tak się stanie, linia ta zostanie puszczona przez most Poniatowskiego. W sumie wyburzonych ma zostać dziewięć estakad, a w ich miejsce postawione zostaną nowe. Osiem po śródmiejskiej stronie Wisły, a jedna po stronie praskiej. Urzędnicy zgodzili się je zburzyć, bo są tak skorodowane, że nie sposób ich naprawić. Jak zapewniają urzędnicy, sama trasa w całości nie zostanie zamknięta, a tylko czasowo będzie zwężana.

Nowe znaki i chodniki

Remont estakad przeprowadzi firma Strabag, która zaproponowała w przetargu najniższą cenę, czyli 30,6 mln zł. W sumie modernizacja trasy potrwa dwa lata. Firma będzie musiała rozebrać 1570 metrów starych estakad i postawić nowe. Prace obejmą również dobudowę nowego pasa ruchu na ul. Czerniakowskiej od zjazdu z Trasy Łazienkowskiej w kierunku Wilanowa do skrzyżowania z ul. Łazienkowską (o długości 140 metrów). Ponadto przebudowane zostaną chodniki, drogi dojazdowe i pas zieleni. W planach jest również budowa elementów systemu odwodnienia, wykonanie oznakowania, wymiana chodników od skrzyżowania z ul. Górnośląską do skrzyżowania z ul. Łazienkowską.

Inaczej przez Wisłę

Pociągi będą jeździły tylko po torach dalekobieżnych. 
Ze względu na ich przepustowość większość pociągów 
SKM i KM dojedzie jedynie do Dworca Wschodniego 
i Dworca Zachodniego.

  • Linię S 1 czeka podział na trzy odcinki: S 1 – kursującą na odcinku Śródmieście – Ursus; S 10 – kursującą na odcinku Wschodnia – Otwock; S 11 – kursującą na odcinku Zachodnia – Pruszków.
  • Linia S 2 zostanie podzielona na: S 2 – kursującą między lotniskiem a Dworcem Śródmieście; S 20 – wszystkie kursującą na odcinku Warszawa Wschodnia – Sulejówek.
  • Poza liniami tramwajowymi 7, 8, 9, 22 i 24 uruchomione zostaną dwa połączenia: 45 i 77. Tramwaj 77 pojedzie : Banacha – Grójecka – Al. Jerozolimskie – al. Zieleniecka – Kijowska – Dworzec Wschodni. Tramwaje będą podjeżdżały co 10 minut w godzinach szczytu, co 15 minut poza szczytem i w soboty. 45 pojedzie: Wiatraczna – Al. Jerozolimskie – Grójecka – pl. Narutowicza. Składy będą kursować w dni powszednie w godzinach szczytu, co 10 minut.
  • Pasażerowie będą mieli do dyspozycji też autobusy: 117, 127, 128, 158, 175, 517 i 521. W dni powszednie w godzinach szczytu kursować będzie nowa linia 313. Autobusy pojadą na trasie: Dworzec Wschodni (Lubelska) – Skaryszewska – Targowa – Kłopotowskiego – Jagiellońska – al. Solidarności – Marszałkowska – Al. Jerozolimskie – Emilii Plater – Dworzec Centralny.

—koz

Życie Warszawy

Najczęściej czytane