Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Mostem na skróty

Renata Krupa Dąbrowska 20-02-2015, ostatnia aktualizacja 20-02-2015 17:18

Mostem Łazienkowskim prędko nie pojedziemy, choć są sposoby, by przyśpieszyć sprawy proceduralne.

Most Łazienkowski
autor: Dudek Jerzy
źródło: Fotorzepa
Most Łazienkowski

Codziennie mostem Łazienkowskim przejeżdżało 100 tys. samochodów. Po jego pożarze część stolicy stanęła w korkach. 
I to na długo. Zanim ruszą roboty budowlane, przed władzami miasta liczne formalności. Zapowiadają więc, że skorzystają z krótszych procedur. Niestety, nie jest to proste, trzeba bowiem skorzystać do kruczków prawnych.

Przykład to ustawa o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w żywiole. Skraca ona, i to bardzo, procedury budowlane. Rozpoczęcie na jej podstawie remontu obiektów liniowych nie wymaga żadnych formalności, a ich odbudowa jedynie zgłoszenia, chyba że prezydent miasta dojdzie do wniosku, że potrzebne jest pozwolenie na budowę. Wtedy jednak musi być wydane w ciągu dwóch tygodni.

Do tej pory specustawę wykorzystywano w razie powodzi lub huraganów. Pożar też jest żywiołem, a więc ustawa mogłaby działać, ale dotyczy gmin i miejscowości. Pewnie nikt by nie protestował, gdyby jej działanie rozciągnąć na most. Wszystko jednak w rękach premiera, bo ustawa działa tylko gdy gmina czy dana miejscowość zostaną wymienione przez niego w rozporządzeniu. Publikuje je za każdym razem, gdy żywioł spustoszy jakiś teren.

Kolejna możliwość to ustawa o zamówieniach publicznych. Pozwala na potrzeby newralgicznych robót budowlanych skorzystać z krótszych i prostszych form wyłonienia wykonawcy, czyli z negocjacji lub przetargu ograniczonego. Roboty o newralgicznym charakterze to przede wszystkim związane z obronnością i bezpieczeństwem. Wydaje się, że brak jednej z przeprawy w mieście wpływa na bezpieczeństwo prawie 2-milionowego miasta.

Rzeczpospolita

Najczęściej czytane