Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Ceny z metra polecą w dół

Monika Górecka-Czuryłło, Konrad Majszyk 15-03-2010, ostatnia aktualizacja 16-03-2010 19:21

Tysiące „białych kołnierzyków” utkną w korkach podczas budowy drugiej linii metra. Najemcy biur chcą za nie mniej płacić.

Tutaj powstanie stacja Rondo Daszyńskiego. 
Po lewej widać biurowce: Prosta Office Center i Prosta Business Centre, a po prawej – budowany Prosta Tower. To zdjęcie ze 192-metrowej wieży Rondo 1 przy rondzie ONZ. Pracownicy jej biur na 40 piętrach będą obserwowali w latach 2010 – 2013 uciążliwą budowę oraz zamkniętą Prostą i Świętokrzyską
autor: Radek Pasterski
źródło: Fotorzepa
Tutaj powstanie stacja Rondo Daszyńskiego. Po lewej widać biurowce: Prosta Office Center i Prosta Business Centre, a po prawej – budowany Prosta Tower. To zdjęcie ze 192-metrowej wieży Rondo 1 przy rondzie ONZ. Pracownicy jej biur na 40 piętrach będą obserwowali w latach 2010 – 2013 uciążliwą budowę oraz zamkniętą Prostą i Świętokrzyską

Jak będą wyglądały dojazdy? Kiedy zacznie się budowlany kataklizm? W biurowcach ze szkła i stali wzdłuż ul. Prostej i Świętokrzyskiej to teraz ważne pytania. Za cztery lata druga linia będzie atutem. Ale podczas budowy – wielkim utrapieniem. Menedżerowie zastanawiają się nad walką o obniżenie stawek za mkw. A właściciele budynków z niepokojem obserwują rynek.

Superkrety na Prostej

Prace mają zacząć się na przełomie kwietnia i maja w rejonie stacji Rondo Daszyńskiego a Powiśle (tu pojawią się też szyby startowe dla tarcz TBM do drążenia tuneli). Wtedy ul. Prosta zostanie zamknięta między rondem Daszyńskiego i Karolkową. Drogowcy przebiją też tymczasowy skręt z Towarowej w wąską Kolejową. – Nie wyobrażam sobie tego. Autem do pracy nie przyjadę. Tramwaje przestaną kursować ul. Prostą. A piechotą za daleko – martwi się Urszula z biurowca w byłej Polfie.

Czytaj też: "Idą ciężkie czasy dla motorniczych. Spółka Tramwaje Warszawskie zabrania im rozmów przez komórkę. Krótki telefon albo esemesik? Pasażerowie mają o takich incydentach informować pod podanym numerem telefonu" - pisze Konrad Majszyk na blogu komunikacyjnym ŻW

Na Powiślu utrudnienia będą początkowo mniejsze. Ograniczą się do zwężenia Tamki i „małej” Wisłostrady – nad tunelem. Od października budowa nabierze impetu, a problemy urosną. Zamknięte zostaną ulice Prosta i Świętokrzyska na całej długości oraz Sokola i Targowa (między 11 Listopada a Białostocką). Taka organizacja ruchu ma potrwać do końca 2013 roku.

Firmy z siedzibami w tym zagłębiu biurowym na granicy Woli i Śródmieścia – przy Prostej i Świętokrzyskiej – zastanawiają się nad renegocjacją stawek czynszu.

O czynszach po cichu

– Pogorszy się komfort pracy ludzi. A i o podnajem wolnych powierzchni będzie trudniej – mówią menedżerowie dużych koncernów. Ale oficjalnie nie chcą ujawniać szczegółów. Rozmowy z zarządcami biur o obniżkach mają charakter poufny.

Ernst & Young to największy najemca biur w 192-metrowym wieżowcu Rondo 1, który góruje nad rondem ONZ.

– Analizujemy potencjalny wpływ na prowadzenie działalności w budynku Rondo 1. Nie wykluczamy podjęcia działań w celu zminimalizowania trudności – ucina Mariusz Kozłowski z Ernst & Young.

Przy Prostej 51 znajduje się otwarty przed trzema laty biurowiec Prosta Office Center. Zarządca powierzchni biurowej DTZ przygotowuje już informację o przewidywanych uciążliwościach dla wszystkich najemców.

– Zmiana warunków najmu? Wyznacznikiem są umowy, które zostały zawarte na konkretny okres – mówi Zuzanna Paciorkiewicz z DTZ. – Poza tym zastosowaliśmy już wcześniej wobec klientów rabaty. Im większa powierzchnia i dłuższy czas wynajmu, tym większe obniżki.

– W biurowcach w rejonie, o którym mówimy, powierzchnie są w większości zajęte, a firmy mają umowy długoterminowe – przyznaje Artur Sutor z firmy Cushman & Wakefield.

Czy kłopotów komunikacyjnych w okolicy nie można więc uznać za powód do zmiany stawki czynszu? – Po ludzku patrząc, to można. Ale muszą to być negocjacje delikatne. Przecież sam budynek nie traci na wartości – przypomina Artur Sutor. – A umowy nie mają klauzuli, że dojazd czy stan dróg w okolicy będą miały wpływ na cenę wynajmowanych metrów.

– Kłopoty komunikacyjne mogą być pretekstem do obniżki cen dla powierzchni jeszcze niewynajętych. To taki argument marketingowy – przyznaje Maksymilian Pawłowski z DTZ. – Pamiętajmy, że trochę nowych powierzchni jeszcze w tym rejonie jest, a o wolny lokal w stolicy nietrudno.

Niektórzy najemcy planują zmianę zasad działania biur, np. przeniesienie części działalności w inne miejsce albo realizację zadań przez Internet.

Dziękujemy, do widzenia

A niektóre biura już się zwijają. – Latem przeprowadzamy się do nowej siedziby – mówi Anna Polaniecka, rzecznik firmy ochroniarskiej G4S, największego najemcy Prosta Business Centre (w budynku dawnej Polfy przy rondzie Daszyńskiego).

Polaniecka dodaje, że decyzja nie ma bezpośredniego związku z budową drugiej linii, ale... – Korzystnie zgrała się w czasie. Obawiamy się utrudnień w dojeździe do obecnej siedziby – przyznaje.

Ręce zacierają zaś inwestorzy, którzy dopiero budują biura lub zaczynają inwestycje w sąsiedztwie drugiej linii metra.

– Problem z najemcami? Żaden – twierdzi wiceprezes Marvipolu Andrzej Nizio z Prostej Tower. – Dużo powierzchni już wynajęliśmy. Obiekt oddamy za dwa lata, a przecież to już tylko chwila do otwarcia nowej linii metra. Stacja będzie niemal przy naszym biurowcu.

Inwestycje planuje też Ghelamco. Oczekuje na pozwolenie na budowę 220-metrowego kolosa Warsaw Spire u zbiegu Towarowej i Łuckiej. W planach ma też 150-metrową wieżę przy rondzie Daszyńskiego.

– Utrudnienia podczas budowy drugiej linii nas nie martwią – mówi Tomasz Siczyński z Ghelamco. – Po ich zakończeniu sąsiedztwo metra będzie dodatkowym atutem.

Harmonogram budowy

Kwiecień/maj 2010. Start prac w rejonie ronda Daszyńskiego i na Powiślu, gdzie znajdą się szyby startowe dla tarcz TBM.

Październik 2010. Powinna już trwać jednoczesna budowa siedmiu stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński.

Marzec 2012. Przed Euro 2012 skrzyżowanie przy „czterech śpiących” i okolice Stadionu Narodowego muszą być w pełni przejezdne – pod groźbą kar finansowych dla wykonawcy.

Październik 2013. Przewidziany w umowie z miastem koniec budowy tej inwestycji wartej 4,1 mld zł.

Czytaj też:

"Idą ciężkie czasy dla motorniczych. Spółka Tramwaje Warszawskie zabrania im rozmów przez komórkę. Krótki telefon albo esemesik? Pasażerowie mają o takich incydentach informować pod podanym numerem telefonu" - pisze Konrad Majszyk na blogu komunikacyjnym ŻW

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane