Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Warszawiacy w obronie cennych peronów

Natalia Bet 05-04-2010, ostatnia aktualizacja 06-04-2010 11:20

Mieszkańcy Wawra nie zgadzają się na rozebranie przedwojennych, kolejowych peronów i poczekalni na linii otwockiej. Przygotowują się do protestu.

autor: Kuba Kamiński
źródło: Fotorzepa
autor: Kuba Kamiński
źródło: Fotorzepa

– Ratujmy je! Przecież to perełki architektoniczne i kawał historii polskiej kolei – apeluje Romuald Solnicki, mieszkaniec Anina.

Czarne chmury zawisły nad stacjami: Olszynka Grochowska, Międzylesie, Radość, Miedzeszyn, Michałów, Józefów, Świder i Wawer. Perony i poczekalnie powstały w latach 1936 – 1938 podczas elektryfikacji linii kolejowej. Ich właściciel – Polskie Linie Kolejowe –  chce je zburzyć. Zdaniem kolejarzy, perony spowalniają ruch na tym odcinku. Uważają, że po ich likwidacji i wyprostowaniu torów pociągi będą mogły jeździć 160 km na godz. – To abstrakcyjny pomysł. Nie rozpędzą się tak, bo na tej linii co dwa kilometry znajduje się stacja – komentuje sprawę dr Zbigniew Tucholski, szef Polskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Wąskotorowych.

W obronie przystanków zabrali także głos historycy.

– Konstrukcja wiat nawiązuje do typowej architektury kolejowej. Perony mają charakterystyczny styl, m.in. skrzydlate zadaszenie – tłumaczy Andrzej Skalimowski z Instytutu Historii PAN. – Ciekawostką jest, że poczekalnie znajdujące się pod dachem przypominają wagon kolejowy.

Aby obronić przystanki, miłośnicy kolei złożyli wniosek o objęcie ich ochroną przez wojewódzkiego konserwatora zabytków. List otwarty do konserwatora planuje także wystosować aniński oddział Towarzystwa Przyjaciół Warszawy.

W najbliższą sobotę na stacji kolejowej Międzylesie mieszkańcy organizują protest przeciwko rozbieraniu wiat. Od godziny 12 zbierane będą podpisy pod petycją.

Natomiast 13 kwietnia, od godz. 18, w Muzeum Sztuki Nowoczesnej odbędzie się debata poświęcona modernistycznym przystankom kolejowym.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane