Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Galeria Lotnisko Okęcie

Konrad Majszyk 07-04-2010, ostatnia aktualizacja 08-04-2010 18:52

Czy obok Terminalu 2 powstanie kompleks biurowców, sklepów, hal wystawowych i hoteli o powierzchni pięciu Galerii Mokotów? Szacowany koszt to 10 mld zł. Na razie jest koncepcja.

I nagroda. Park Chopina na przedłużeniu ul. Żwirki i Wigury w otoczeniu lasu biurowców
źródło: JEMS Architekci
I nagroda. Park Chopina na przedłużeniu ul. Żwirki i Wigury w otoczeniu lasu biurowców
III nagroda. Na czerwono estakady dla pieszych
źródło: Kessler Design
III nagroda. Na czerwono estakady dla pieszych

Planujemy uatrakcyjnić Okęcie dla pasażerów, obniżając opłaty lotniskowe – mówi dyrektor Państwowych Portów Lotniczych Michał Marzec. – Do tego musimy jednak postawić na „drugą nogę”, czyli znaleźć też inne źródło przychodów. Obok lotniska powinno więc wyrosnąć komercyjne miasteczko jak w Amsterdamie albo Dallas.

Stowarzyszenie Architektów Polskich rozstrzygnęło wczoraj konkurs na koncepcję tzw. Chopin Airport City. To 10 hektarów w rozwidleniu ul. Żwirki i Wigury – obok hotelu Courtyard by Marriott, nad budowaną stacją kolejową.

Zwycięska pracownia JEMS Architekci zaproponowała przedłużenie lipowej alei wzdłuż Żwirki i Wigury. Na jej końcu miałby się znaleźć Park Chopina, miejski plac ze stawem i miejsce na pomnik.

– Pomnik Chopina? Niekoniecznie. W Warszawie już jeden mamy. Ale niczego nie przesądzam – mówi architekt Łukasz Kuciński z JEMS Architekci.

Tereny zielone mają być obudowane zespołem 10 budynków, a w nich znajdą się biura, hotele, centra kongresowe itd. Łącznie to 250 tys. mkw., czyli dwa Pałace Kultury albo pięć Galerii Mokotów. U końca nowej alei – od strony Służewca – miałby się znaleźć biurowiec, który z lotu ptaka będzie wyglądał jak nadgryziony półksiężyc. W kuluarach usłyszeliśmy, że to nowa ekskluzywna siedziba Portów Lotniczych. Dyr. Marzec zaprzecza: – Przecież stąd nie będzie nawet widać płyty lotniska.

Drugą nagrodę dostała koncepcja Broadway Malyan Polska z „zielonym pasem startowym” otoczonym biurowcami z ażurowymi elewacjami. Jury urzekła też trzecia nagrodzona koncepcja Joanny Kessler i Agnieszki Buczkowskiej – z gęstą siatką „napowietrznych” estakad dla pieszych na poziomie hal odlotów.

We wszystkich koncepcjach dużą powierzchnię zajmą wielopoziomowe parkingi. Dlaczego? Porty Lotnicze zażyczyły sobie kosmicznej liczby 9 tys. kolejnych miejsc parkingowych.

Szacowany koszt Chopin Airport City to 10 mld zł, które mieliby wyłożyć w ciągu kilkunastu lat m.in. inwestorzy centrów handlowych. Czy kiedyś powstanie? Nie wiadomo. Na razie zwycięzca przygotuje projekt miejscowego planu zagospodarowania terenu, który ma zostać uchwalony przez radnych w ciągu kilkunastu miesięcy.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane