Trasy tramwajów w kieszeni
40 tys. mapek z planem komunikacji szynowej oraz z trasami nocnych autobusów trafi dziś do pasażerów. Są poręczne, kolorowe, przejrzyste i... darmowe.
Znaleźć je będzie można w autobusach i tramwajach, w punktach informacji turystycznej i w urzędach dzielnic, a także na dworcach.
Na jednej stronie składanej ulotki znajdują się schematy linii tramwajowych, metra (przerywanymi liniami oznaczono nawet planowany centralny odcinek drugiej linii), a także linii kolejowych oraz WKD. Poszczególne połączenia oznaczono różnymi kolorami, np. na fioletowo zaznaczone jest metro, a na czarno linie kolejowe. Szczególnie istotne jest zaznaczenie przystanków stanowiących dogodny punkt przesiadkowy.
Na drugiej stronie mapki znajdują się schemat komunikacji nocnej oraz trasa spaceru śladami Chopina po Warszawie, dodana przy okazji roku Chopinowskiego. – Wzorowaliśmy się na schematach komunikacji publicznej innych dużych miast europejskich – tłumaczy Magdalena Jadziewicz z biura prasowego urzędu miasta.
Na schemacie słabo widoczny jest Dworzec Centralny, na który przyjeżdżają turyści, nie ma PKiN – najbardziej dla przyjezdnych charakterystycznego budynku stolicy. Czy takie punkty orientacyjne nie powinny być w odpowiedni sposób wyszczególnione na mapie?
– Schemat będzie głównie służył warszawiakom, a dla nich punkty orientacyjne są różne – tłumaczy Jadziewicz.
Podręczne mapki są elementem kampanii zachęcającej warszawskich kierowców do korzystania z transportu publicznego. Towarzyszą im hasła „Tramwajem zdążysz na obiad“ oraz „Metrem zdążysz na kawę“. Według urzędników, w ten sposób można ominąć korki i zaoszczędzić sporo czasu.
To także dobra informacja dla turystów. – Nareszcie! Są kraje, w których tego typu mapy można znaleźć wszędzie, nawet w kościołach – komentuje Józef Ratajski z Polskiej Izby Turystyki. – Ale 40 tys. egzemplarzy zniknie bardzo szybko.
Jan Jakiel; Stowarzyszenie Integracji Stołecznej KomunikacjiUważam, że mapki są dobre. Od strony graficznej jedyne, do czego można się przyczepić, to „niezauważalny“ Dworzec Centralny oraz brak wyróżnienia kolorem linii Szybkiej Kolei Miejskiej: S2 i S9. Dobrze, że na mapce linii nocnych nie zaznaczono przystanków, bo wówczas schemat byłby nieczytelny. Nie zaszkodziłoby też dwukrotne powiększenie wielkości ulotek. Proponowany format jest zbliżony do A4, powiększenie do formatu A3 (42,0 x 29,7 cm) poprawiłoby jej czytelność. Jednocześnie format A3 będzie na tyle mały, że po dwukrotnym złożeniu zamienia się w A5, które mieści się praktycznie w każdej kieszeni.
Mapki oraz plakaty w jakości do druku znajdują się pod adresem: prasowy.um.warszawa.pl/szynowy
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.