Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Przegląd Nowego Tańca

m.ła 05-11-2012, ostatnia aktualizacja 07-11-2012 04:35

Przegląd Nowego Tańca to spotkanie z radykalnym spojrzeniem na taniec.

"Hodworks", fot. KNI
źródło: Materiały Organizatora
"Hodworks", fot. KNI
"Intercontinental", fot.Katarzyna Szugajew
źródło: Materiały Organizatora
"Intercontinental", fot.Katarzyna Szugajew

Przegląd Nowego Tańca to trzy wieczory – trzy spektakle i jedna instalacja fotograficzna. Będzie to spotkanie z twórcami, którzy bezkompromisowo podążają za własną fascynacją. Z tańcem jako wyraz napięcia pomiędzy wolnością a skrępowaniem, między fantazją a prawdą, spokojem a wzburzeniem, ruchem a zatrzymaniem, emocjonalnością a powściągliwością, fantazją a prawdą.

7. listopada wystąpi węgierska grupa HODWORKS. "Basse danse" to tylko zaproszenie do tańca z dokładnie określoną strukturą ruchu i muzyki. W spektaklu wykorzystano muzykę XV-wiecznej Europy. Basse danse był wówczas jednym z najpopularniejszych tańców dworskich. Był to tzw. taniec niski, posuwisty, budowany z powolnych i dostojnych kroków. Konstrukcję spektaklu określa styl muzyczny i struktura ruchów. Muzyka z epoki odzwierciedla harmonię, przemijanie, rozrywkę i taniec, czyniąc życie wzniosłym, lekkim i eleganckim. Zasadą tej choreografii jest nieprzewidywalność, współdziałanie mięśni, jednoczesność poruszeń. Wspólnota rodzi się, gdy ruchy zaczynają się synchronizować. Niezintegrowane elementy zaczynają budować nowe formy. Fizyczność wpływa na stan umysłu, który z kolei określa ruch, zapętlając choreografię w nieskończoność.

21. listopada odbędzie się wernisaż fotografii Katarzyny Szugajew. Instalacja jest próbą stworzenia współczesnego ołtarza poświęconego fizyczności. Oscyluje wokół takich pytań : a jeśli wiara polega (jedynie) na doświadczeniu fizycznym? Jak zawrzeć doświadczenie somatyczne? Na co godzimy się w estetyce nagości? Tego samego dnia o 19:30 Florentina Holzinger i Marta Ziółek zaprezentują "Stick". Spektakl jest choreograficznym kontraktem pomiędzy dwoma performerkami, w którym zwykły przedmiot - taki jak patyk (ang. stick to kij, patyk, pałeczka) - funkcjonuje jako narzędzie transformacji i manipulacji. Dwie performerki badają i wzajemnie tresują na sobie pozycje, gesty, zachowania przynależące do dominacji i poddania. Czy możliwe jest zawłaszczenie i rekonfiguracja tych zachowań? Co byłoby tu gestem zawłaszczenia? Kto kogo miałby zmanipulować?

Na zakończenie 28. listopada wystąpi Maria Stokłosa. "Intercontinental" to przedstawienie solowe. Jego akcja toczy się w zmiennym krajobrazie budowanym za pomocą niebieskich materacy. Artystka podejmuje kolejne zadania - aranżuje próby własnej sprawności, wymyśla sposoby na pokonanie strachu. Obserwujemy zmienną relację pomiędzy przedmiotem a podmiotem - materace są zarówno elementami scenografii jak i bohaterami poszczególnych scen. "Intercontinental" to poszukiwanie intymności w sytuacji nieobecności drugiego człowieka. Próba ukojenia w towarzystwie wyimaginowanych postaci.

Program Przeglądu Nowego Tańca:

7 listopada Teatr IMKA (godz. 19.30)

HODWORKS "Basse danse"

21 listopada Studio Teatralne „Koło", Soho Factory (godz. 18.30)

KATARZYNA SZUGAJEW [.karne] – wernisaż

21 listopada Studio Teatralne „Koło", Soho Factory (godz. 19.30)

FLORENTINA HOLZINGER I MARTA ZIÓŁEK "Stick"

28 listopada Studio Teatralne „Koło", Soho Factory (godz. 19.00)

MARIA STOKŁOSA "Intercontinental"

Szczegóły: www.przegladnowegotanca.pl

rp.pl

Najczęściej czytane