Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Wynajem loży kosztuje tyle, co mieszkanie

Grażyna Błaszczak 09-07-2014, ostatnia aktualizacja 09-07-2014 11:20

Roczny koszt najmu loży VIP na Stadionie Narodowym waha się od 149 do 179 tys. zł. A nie jest to najdrożej w kraju. Są loże użytkowane za 280 tys. zł.

autor: Krzysztof Skłodkowski
źródło: Fotorzepa

Jednym z największych wydatków inwestycyjnych, jakie ponosi w związku z organizacją Mistrzostw Świata w piłce nożnej państwo gospodarz turnieju, są stadiony. W Brazylii piłkarze grają na 12 arenach, przy czym wszystkie zostały wybudowane od nowa lub przynajmniej gruntownie zmodernizowane - mówi Jakub Potocki z Lion's House.

W efekcie łączny koszt zorganizowania tegorocznych mistrzostw wyniósł ponad 5 mld USD, z czego ponad 3,7 mld USD - według danych serwisu stadiony.net - kosztowały stadiony. Oznacza to, ze średnio na jeden obiekt wydano w Brazylii ponad 300 mln USD.

- Nie jest to wcale wysoki wynik, biorąc pod uwagę, że średni koszt budowy stadionu na Euro 2012 był o prawie 50 mln dolarów wyższy. Nie zmienia to faktu, że powszechna jest opinia o tym, że część obiektów w Brazylii, wraz z zakończeniem mundialu, przestanie być wykorzystywana, generując jedynie koszty - opowiada Jakub Potocki. W Polsce mieliśmy podobne obawy nie tylko przed organizacją, ale jeszcze po mistrzostwach. Jak to wygląda po dwóch latach od organizacji imprez, czy stadiony zarabiają na siebie?

Nie tylko mecze

Z punktu widzenia inwestora na rynku nieruchomości, zakup lub budowa stadionu wydaje się rozwiązaniem nieopłacalnym. Będąc właścicielem biurowca czy galerii handlowej inwestor można bowiem liczyć na zwrot w wysokości 6-8 proc. wartości nieruchomości w skali roku. W przypadku stadionów czy innego typu obiektów sportowych, ciężko mówić o tym, żeby kwota inwestycji kiedykolwiek się w praktyce zwróciła.

Zarządcom zależy raczej na tym, aby obiekt nie przynosił strat. To wymaga bardzo szerokiego ich wykorzystania. Jak bowiem wynika z raportów finansowych poszczególnych obiektów, często tylko połowa przychodów jest generowana przez duże imprezy (np. mecze, gale bokserskie, koncerty, targi, festiwale, konferencje).

Za drugą połowę odpowiadają mniejsze wydarzenia i usługi, na przykład obchody dni dziecka, urodzin, ślubne sesje zdjęciowe, skok na bungee czy zamiana płyty stadionu na lodowisko. Stadiony to jednak nie tylko płyta boiska i trybuny. Wewnątrz kryją one bowiem komercyjną powierzchnię, która przeznaczona jest na biura, lokale handlowo-usługowe, sale konferencyjne i loże VIP. Lion's Bank sprawdził, na czym zarabiają poszczególne obiekty.

Warszawa: konferencje na 2 tys. osób

- Stadion Narodowy to najdroższy i w pewnym sensie najbardziej kontrowersyjny z czterech obiektów wybudowanych na Euro 2012. Powstał on na miejscu dawnego Stadionu X-lecia za 1,9 mld zł. Podczas meczów piłkarskich może na nim usiąść ponad 58 tys. widzów - wylicza Jakub Potocki.

Poza imprezami masowymi obiekt zarabia m. in. na wynajmie lóż VIP, których jest łącznie 66. Ich roczny koszt wynajmu wynosi przedziale od 149 do 179 tys. złotych. Część z lóż jest dostępna do wynajmu tylko na pojedyncze imprezy. Na Narodowym znajduje się także 6 sal konferencyjnych, które mogą pomieścić łącznie do 2000 osób. Istnieje również możliwość zorganizowania wydarzenia na płycie boiska, lub mniejszego szkolenia czy spotkania biznesowego w jednej z lóż VIP.

- Stadion dysponuje także 9,7 tys. mkw. powierzchni biurowej. Koszt wynajmu jest porównywalny z cenami na rynku warszawskim w budynkach o wysokim standardzie wykończenia - mówi analityk Lion's House. Obiekt mieści również 3100 m kw. powierzchni handlowo-usługowej, w której znajdują się kioski gastronomiczne, przestrzeń wystawiennicza oraz sportowo-rekreacyjna.Na stadionie znaleźć można 2500 mkw. powierzchni przeznaczonej na klub fitness oraz restaurację.

- 1,6 mln złotych to zysk, jakim mógł się pochwalić Stadion Narodowy w maju bieżącego roku. Wszystko wskazuje na to, że cały rok 2014 obiekt zakończy nad kreską - twierdzi Jakub Potocki.

Wrocław: loże na godziny

Jak sobie radzą inne nasze stadiony? We Wrocławiu na Euro 2012 wybudowano stadion na ponad 45 tys. kibiców za 854 mln zł. Poza wydarzeniami na płycie boiska obiekt zarabia także na wynajmie lóż VIP, których na stadionie jest 28. 18 z nich jest wynajętych długoterminowo, a najemcy mogą z nich korzystać bez ograniczeń. Pozostałe loże wynajmowane są na pojedyncze mecze Śląska Wrocław, a poza dniami meczowymi, na spotkania biznesowe, małe imprezy, wieczory kawalerskie i panieńskie.

Ceny za wynajęcie 12-osobowej loży na sezon wynoszą od 80 do 250 tys. zł. Natomiast stawki za wynajem loży poza dniami meczowymi lub innymi imprezami masowymi, zaczynają się od 500 zł za 4 godziny. Stadion zarabia też na sprzedaży miejsc w strefie VIP. Koszt takiej oferty wynosi od 4,8 do ponad 10 tys. zł rocznie.

- Stadion we Wrocławiu dysponuje ponadto 13 salami konferencyjnymi, które pomieścić mogą od 4 do 1000 osób. Ceny zaczynają się od 500 zł. Tyle kosztuje wynajęcie loży tzw. Super VIP na 4 godziny. Wynajęcie klubu biznesowego mogącego pomieścić 1500 osób, to już koszt rzędu 10 tys. zł. O wadze tego źródła przychodu dla wrocławskiego stadionu może świadczyć fakt, że rocznie odbywa się tu ponad 350 imprez, konferencji i bankietów - opowiada Jakub Potocki.

Na stadionie mieści się również 9 tys. mkw. powierzchni biurowej, która obecnie jest wynajęta w połowie. Przychód z tytułu wynajmu powierzchni biurowej na Stadionie Wrocław w 2013 r. wyniósł 2 mln. zł. Cena za metr zaczyna się od 40 zł netto.

Gdańsk: także szatanie na wynajem

Kolejnym stadionem, który został wybudowany na Euro 2012, była PGE Arena w Gdańsku. W tym wypadku koszt wyniósł 863 mln zł. Obiekt ten może pomieścić prawie 42 tys. widzów.

- Stadion dysponuje 40 lożami VIP o powierzchni od 30 do 90 mkw. Ceny za wynajem wynoszą od 130 do 280 tys. złotych rocznie. Na PGE Arenie mieści się także 3,5 tys. mkw. powierzchni konferencyjno-szkoleniowej - opowiada Jakub Potocki.

Ponadto obiekt posiada trzy sale konferencyjne, które mogą pomieścić od 60 do ok. 800 osób, a także loże VIP, które mogą być wykorzystane na szkolenia lub spotkania biznesowe. Po uzgodnieniu z zarządcą można także skorzystać z innych miejsc, jak np. szatnie zawodników, które można zaadaptować na spotkanie firmowe.

Na stadionie znajduje się także 750 mkw. powierzchni biurowej, ale jest ona w całości wykorzystywana przez spółki pracujące na stadionie. Na terenie mieszczą się ponadto 24 kioski gastronomiczne, pub, a także sklep z pamiątkami i akcesoriami klubowymi oraz Muzeum Lechii Gdańsk. Dodatkowo obiekt dysponuje niemal 8000 mkw. powierzchni usługowej, która została w większości zaadaptowana na centrum rekreacyjno-sportowe.

- Warto także wspomnieć o jednym z większych „zastrzyków gotówki" jaki otrzymuje PGE Arena z tytułu sprzedaży prawa do nazwy stadionu od spółki PGE. Ta notowana na GPW firma wpłaca co roku na konto stadionu ok. 7 mln zł. Sponsora tytularnego ma również stadion w Poznaniu, jednak kwota transakcji nie została podana do publicznej wiadomości - twierdzi Jakub Potocki.

Poznań: sala z meczem w pakiecie

Stadion miejski w Poznaniu - oficjalna nazwa Inea Stadion - został zmodernizowany na Mistrzostwa Europy za 638 mln zł. Po całej operacji może pomieścić ponad 43 tys. kibiców. Na stadionie jest 36 lóż VIP, których wynajęcie w zależności od lokalizacji, metrażu i wykończenia kosztuje od 140 do 200 tysięcy złotych rocznie.

- Obiekt ten oferuje powierzchnie na różnego rodzaju konferencje i szkolenia. Do dyspozycji klientów jest 5 sal konferencyjnych, 4 sale tematyczne i 4 eventowe, które przeznaczone są na szkolenia lub spotkania biznesowe - opowiada Jakub Potocki. - Ponadto, poza dniem meczowym można skorzystać z jednej z 30 małych sal konferencyjnych, mieszczących do 30 osób. Dodatkowo zarządca stadionu w swojej ofercie posiada organizację konferencji powiązanej z meczem. Na terenie stadionu mieści się również restauracja, pub, siłownia i centrum rehabilitacyjne, a wokół stadionu boiska i strefa piknikowa.

Czy zarobiły?

Z raportu finansowego Stadionu Narodowego wynika, że w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2013 roku przychody z dużych imprez odpowiadały 48 proc. całkowitych przychodów. Na resztę przychodów składały się wydarzenia biznesowe, wynajem powierzchni, sprzedaż praw marketingowych i inne usługi (wycieczki czy usługi gastronomiczne).

- Warto zauważyć, że przychody związane z wynajmem powierzchni stanowiły zaledwie 3 proc. całej kwoty, a dopiero od niedawna na szerszą skalę komercjalizowane są przestrzenie biurowe - mówi Jakub Potocki.

Jak z kolei podkreśla rzecznik Stadionu Narodowego - Mikołaj Piotrowski - w tym roku podatnicy nie dołożą już do działalności obiektu ani złotówki.

Inne stadiony nie podają niestety tak dokładnych wyników finansowych. Jak jednak wiadomo obecny operator stadionu PGE Arena w Gdańsku w ciągu zaledwie 2 lat zmniejszył zadłużenie z 6 do 2,7 mln zł.

We Wrocławiu zaś obniżono koszt dostaw energii o blisko milion złotych, a przychody zwiększono o ponad 15 proc. Według operatora stadionu najpóźniej w 2017 roku powinien pojawić się pierwszy roczny zysk.

Atlas Arena w latach 2010-2012 była na plusie pomiędzy 150 a 300 tys. złotych. W podobnej sytuacji jest Ergo Arena, która nie tylko bilansuje przychody z kosztami, ale również inwestuje (do dziś już ponad 2,5 mln złotych).

rp.pl

Najczęściej czytane