Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Hybrydy wjadą do stolicy

Konrad Majszyk 06-10-2010, ostatnia aktualizacja 07-10-2010 21:57

Wielki przetarg na 168 pojazdów szykują Miejskie Zakłady Autobusowe. Cztery pojazdy mają mieć na próbę napęd hybrydowy.

*Jaki autobus hybrydowy będzie jeździł po Krakowskim Przedmieściu? Walczą m.in. Solaris Urbino 18 Hybrid pokazany wczoraj w Kielcach...
autor: Konrad Majszyk
źródło: Życie Warszawy
*Jaki autobus hybrydowy będzie jeździł po Krakowskim Przedmieściu? Walczą m.in. Solaris Urbino 18 Hybrid pokazany wczoraj w Kielcach...
 i Mercedes Citaro Hybrid
źródło: materiały prasowe
i Mercedes Citaro Hybrid

Wystąpiliśmy do władz Warszawy o zgodę na ogłoszenie przetargu na 168 autobusów – ujawnił podczas targów TRANSEXPO w Kielcach rzecznik Miejskich Zakładów Autobusowych Adam Stawicki. – Dostawy musiałyby się zakończyć w 2011 roku.

Paliwo z gniazdka

Zamówienie ma być podzielone na cztery części. Większość ma stanowić klasyczny tabor: 106 pojazdów to standardowe przegubowce o długości 18 metrów. MZA zamówią też po 28 niskopodłogowców o długości 10 i 12 metrów. Do tego dojdą dwa tzw. metrobusy, czyli testowane już w stolicy gigantyczne autobusy o długości tramwajów.

Szykuje się też całkowita nowość. MZA planują kupić na próbę cztery ekologiczne autobusy hybrydowe zasilane dwoma silnikami: spalinowym i elektrycznym. Dzięki temu ratusz chce spróbować stworzyć na Krakowskim Przedmieściu i Nowym Świecie strefę „zero spalin“. Po dojechaniu do tego obszaru w trybie spalinowo-elektrycznym autobus – na podstawie danych z GPS – ma się automatycznie przestawiać na tryb jazdy wyłącznie elektrycznej, którą umożliwią umieszczone na dachu baterie.

Producenci ustawiają się już w kolejce do MZA. Polski Solaris testuje już hybrydy m.in. w Poznaniu i Sośnicy. W Kielcach koncern pierwszy raz pokazał  model przegubowca Urbino Hybrid drugiej generacji – z tzw. szeregowym systemem napędowym. Kierowca w zajezdni podłącza taki autobus do gniazda elektrycznego.

– Na przełomie 2010 i 2011 roku jesteśmy w stanie dostarczyć Warszawie taki autobus do testów – mówi prezes Solarisa Solange Olszewska. – Marzą mi się takie pojazdy na Trakcie Królewskim. Urodziłam się w Warszawie, a jako studentka miałam zajęcia przy Krakowskim Przedmieściu – czaruje warszawiaków.

Hybryda zza Odry

Nie próżnuje też niemiecki Mercedes, który dziś pokaże w Kielcach model Citaro Hybrid.

– Nie ma problemu. Jesteśmy w stanie spełnić życzenie Warszawy – mówi Joern Lehnchen z Mercedesa. – Testujemy po dwa takie autobusy hybrydowe w Hamburgu, Stuttgarcie i Rotterdamie – podkreśla.

Marta Stefańska z niemieckiego MAN-a zapewnia, że koncern testuje już hybrydę na rynek polski pod Poznaniem.

Wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Andrzej Franków wskazuje na mankament autobusów hybrydowych: są o 50 – 70 proc. droższe od diesli. Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz obiecała, że do Euro 2012 z ulic znikną wszystkie ikarusy. Na razie jeździ ich jeszcze prawie 300. Łącznie autobusów jest 1500.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane