Hybrydy wjadą do stolicy
Wielki przetarg na 168 pojazdów szykują Miejskie Zakłady Autobusowe. Cztery pojazdy mają mieć na próbę napęd hybrydowy.
Wystąpiliśmy do władz Warszawy o zgodę na ogłoszenie przetargu na 168 autobusów – ujawnił podczas targów TRANSEXPO w Kielcach rzecznik Miejskich Zakładów Autobusowych Adam Stawicki. – Dostawy musiałyby się zakończyć w 2011 roku.
Paliwo z gniazdka
Zamówienie ma być podzielone na cztery części. Większość ma stanowić klasyczny tabor: 106 pojazdów to standardowe przegubowce o długości 18 metrów. MZA zamówią też po 28 niskopodłogowców o długości 10 i 12 metrów. Do tego dojdą dwa tzw. metrobusy, czyli testowane już w stolicy gigantyczne autobusy o długości tramwajów.
Szykuje się też całkowita nowość. MZA planują kupić na próbę cztery ekologiczne autobusy hybrydowe zasilane dwoma silnikami: spalinowym i elektrycznym. Dzięki temu ratusz chce spróbować stworzyć na Krakowskim Przedmieściu i Nowym Świecie strefę „zero spalin“. Po dojechaniu do tego obszaru w trybie spalinowo-elektrycznym autobus – na podstawie danych z GPS – ma się automatycznie przestawiać na tryb jazdy wyłącznie elektrycznej, którą umożliwią umieszczone na dachu baterie.
Producenci ustawiają się już w kolejce do MZA. Polski Solaris testuje już hybrydy m.in. w Poznaniu i Sośnicy. W Kielcach koncern pierwszy raz pokazał model przegubowca Urbino Hybrid drugiej generacji – z tzw. szeregowym systemem napędowym. Kierowca w zajezdni podłącza taki autobus do gniazda elektrycznego.
– Na przełomie 2010 i 2011 roku jesteśmy w stanie dostarczyć Warszawie taki autobus do testów – mówi prezes Solarisa Solange Olszewska. – Marzą mi się takie pojazdy na Trakcie Królewskim. Urodziłam się w Warszawie, a jako studentka miałam zajęcia przy Krakowskim Przedmieściu – czaruje warszawiaków.
Hybryda zza Odry
Nie próżnuje też niemiecki Mercedes, który dziś pokaże w Kielcach model Citaro Hybrid.
– Nie ma problemu. Jesteśmy w stanie spełnić życzenie Warszawy – mówi Joern Lehnchen z Mercedesa. – Testujemy po dwa takie autobusy hybrydowe w Hamburgu, Stuttgarcie i Rotterdamie – podkreśla.
Marta Stefańska z niemieckiego MAN-a zapewnia, że koncern testuje już hybrydę na rynek polski pod Poznaniem.
Wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Andrzej Franków wskazuje na mankament autobusów hybrydowych: są o 50 – 70 proc. droższe od diesli. Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz obiecała, że do Euro 2012 z ulic znikną wszystkie ikarusy. Na razie jeździ ich jeszcze prawie 300. Łącznie autobusów jest 1500.
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.