Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Zbudujemy nowy most

Robert Biskupski 27-03-2012, ostatnia aktualizacja 27-03-2012 22:34

W ciągu kilku lat w stolicy mają powstać dwie kolejne przeprawy

Najbardziej wyczekiwanym mostem jest obecnie ten na południu, łączący Wawer z Wilanowem
autor: Jerzy Gumowski
źródło: Fotorzepa
Najbardziej wyczekiwanym mostem jest obecnie ten na południu, łączący Wawer z Wilanowem

O tym, jaki most przez Wisłę zostanie wybudowany po Marii Skłodowskiej-Curie, zadecyduje „wyścig" między miastem a państwem.

Wprawdzie urząd miasta ma już w ręku decyzję środowiskową na most Krasińskiego, łączący Żoliborz z Pragą, jednak prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz  postuluje, by kolejną przeprawę wybudowało państwo. Chodzi o most pomiędzy Wilanowem a Wawrem, będący częścią południowej obwodnicy Warszawy.

– Budowa obwodnicy ma kosztować ok. 4 mld zł – mówi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

– Państwo na pewno będzie chciało tu skorzystać ze środków unijnych. Nie sądzę, żeby istniało jakiekolwiek zagrożenie tej inwestycji, jednak trzeba będzie zaczekać na uchwalenie budżetu UE na lata 2014 – 2020.

Żoliborz protestuje

Ze środków unijnych będzie chciało skorzystać też miasto, jednak przeciwko budowie mostu Krasińskiego protestują mieszkańcy Żoliborza. Obawiają się, że samochody z Pragi zakorkują i tak wąskie uliczki w tej dzielnicy.

– Trzeba będzie zastanowić się, czy ta przeprawa nie powinna być mniej dla samochodów, a bardziej dla pieszych, rowerzystów i tramwajów – mówi Adrian Furgalski.

Istnieje jeszcze trzeci pomysł – mostu poza granicami Warszawy, na północ od tego, który został oddany do użytku w niedzielę. Połączyłby on Łomianki z Legionowem, przez co kierowcy, którzy chcą przedostać  się na drugą stronę Wisły, nie musieliby wjeżdżać do Warszawy.

Najwcześniej w 2015 r.

Kiedy można spodziewać się kolejnych mostów?

– Przez najbliższe dwa lata będziemy skoncentrowani na budowie drugiej linii metra – mówi rzeczniczka ratusza Agnieszka Kłąb. – Problem polega jednak na tym, że wpływy do budżetu są nadal niskie, przez co pieniędzy na inwestycje brakuje. Jeśli dostaniemy dofinansowanie z Unii, zaczniemy przygotowywać się do budowy mostu Krasińskiego.

A kiedy to może nastąpić? Władze miasta nie chcą jeszcze podawać jakichkolwiek terminów. Eksperci twierdzą, że wszystko zależy od kompromisu z mieszkańcami Żoliborza.

– Jeśli udałoby się go osiągnąć w miarę szybko, nowy most mógłby być gotowy nawet w 2015 r. – szacuje Adrian Furgalski.

Według kosztorysu, którym dysponuje miasto, inwestycja razem z węzłami komunikacyjnymi miałaby kosztować ok. 1,2 mld zł. Niewykluczone jednak, że ratusz będzie chciał mający kilka lat kosztorys uaktualnić.

Dłużej przyjdzie nam poczekać na most Południowy.

– Jeśli w 2014 r. udałoby się ogłosić i rozstrzygnąć przetarg na jego budowę, to pierwsze samochody mogłyby pojechać tamtędy na przełomie lat 2017 i 2018 – mówi Adrian Furgalski.

Ciężko natomiast przewidzieć, kiedy mogą ruszyć prace nad mostem na północy, który wybudować ma państwo. Nie ma go w planach budżetowych na najbliższe lata, więc prawdopodobnie stanie się to dopiero po 2020 r.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane