Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Warszawiacy zadowoleni

koz 11-07-2016, ostatnia aktualizacja 11-07-2016 00:00

Warszawiacy są zadowoleni z jakości życia, a także poziomu i dostępność kluczowych usług publicznych.

autor: Dudek Jerzy
źródło: Fotorzepa

- Dzięki porównaniu wyników badania z 2013 roku wiemy, że mieszkańcy doceniają pracę samorządu warszawskiego i coraz lepiej czują się w swoim mieście. Odczuwam ogromną satysfakcję, że dzięki podejmowanym decyzjom, realizowanym inwestycjom udało nam się poprawić wyniki w zakresie najważniejszych obszarów funkcjonowania miasta, w tym m.in. bezpieczeństwa, oferowanych usług czy też komunikacji – uważa Jarosław Jóźwiak, wiceprezydent stolicy.

Z przeprowadzonych badań wynika, że 94 proc. warszawiaków jest zadowolonych z życia w stolicy (w 2013 r. 82 proc.), dzielnicy 92 proc. (w 2013 r. 83 proc.). W porównaniu z 2013 r. w każdym z trzech poziomów wzrosło zadowolenie z życia. Do najbardziej zadowolonych z życia w Warszawie należeli mieszkańcy Bielan (95 proc.), Mokotowa (95 proc.) oraz Pragi-Północ (95 proc.), zaś do najbardziej zadowolonych z życia w dzielnicy należeli mieszkańcy Wesołej (96 proc.) oraz Wawra (95 proc.).

Ogromna część mieszkańców warszawskich dzielnic uważa, że w okolicy ich miejsca zamieszkania dostępna jest wystarczająca liczba punktów/lokali usługowych. Opinia ta najczęściej dotyczy aptek (w 2015 r. 79 proc., w 2013 r. 7 proc.), sklepów spożywczych (w 2015 r. 78 proc., w 2013 r. 73 proc.), banków (w 2015 r. 75 proc., w 2013 r. 64 proc.), oraz bazarków/targowisk (w 2015 r. 73 proc., w 2013 r. 62 proc.

Do najlepiej ocenianych usług należą te związane z edukacją oraz opieką nad najmłodszymi dziećmi, komunikacją miejską, kulturą (biblioteki oraz oferta wydarzeń kulturalnych).

Mieszkańcy Warszawy na wysokim poziomie ocenili jakość usług świadczonych przez publiczne: żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe oraz gimnazja. Średnia ocena jakości usług wszystkich czterech kategorii instytucji oświatowych wzrosła w stosunku do 2013 roku.

Funkcjonowanie komunikacji miejskiej zostało pozytywnie ocenione przez większość mieszkańców Warszawy (2013 r. 72 proc. 2015 r. 84 proc). W pięciu dzielnicach zanotowano wyższą średnią ocenę funkcjonowania komunikacji miejskiej od średniej warszawskiej: na Śródmieściu, Woli, Bemowie, Ursynowie oraz Ochocie. W Wesołej odnotowano natomiast najniższą średnią. Funkcjonowanie komunikacji miejskiej zostało niżej ocenione przez mieszkańców dzielnic położonych na obrzeżu Warszawy oraz po prawej stronie Wisły, niż wśród respondentów pozostałych dzielnicach.

Ocena stanu ulic warszawskich dzielnic uległa poprawie w porównaniu z rokiem 2013 (2013 r. 60 proc. 2015 r. 79 proc.). Analogicznie jak w przypadku oceny komunikacji miejskiej, najwyżej stan ulic w dzielnicy ocenili mieszkańcy Śródmieścia, Woli, Bemowa, Ursynowa oraz Ochoty, zaś najniżej mieszkańcy dzielnicy Rembertów.

Subiektywne poczucie bezpieczeństwa mieszkańców Warszawy uplasowało się na wysokim poziomie. Odnotowanych zostało aż 86 proc. pozytywnych wskazań w odniesieniu do całej dzielnicy (w 2013 r. 66 proc.) oraz 88 proc. do okolicy miejsca zamieszkania (w 2013 r. 66 proc.). Najwyższy łączny odsetek osób czujących się raczej bezpiecznie lub zdecydowanie bezpiecznie zarówno w swojej okolicy miejsca zamieszkania jak i dzielnicy odnotowano w dzielnicy Ursus (w obydwóch przypadkach 96 proc.). Tak wysoki odsetek osób czujących się bezpiecznie w okolicy swojego miejsca zamieszkania odnotowano również na Ursynowie, jednak w odniesieniu do całej dzielnicy pozytywnej odpowiedzi udzieliło mniej jego mieszkańców – 92 proc., co dało mu trzecią lokatę wśród dzielnic. Drugą dzielnicą pod względem udziału osób czujących się bezpiecznie w swojej dzielnicy był Wilanów (95 proc.). Najniższy udział osób czujących się bezpiecznie w swojej okolicy zamieszkania oraz dzielnicy odnotowano na Pradze-Północ (odpowiednio 69 proc. oraz 67 proc.).

W badaniu pytano mieszkańców Warszawy o ocenę funkcjonowania na terenie dzielnicy służb mundurowych. W 2015 roku mieszkańcy warszawskich dzielnic wyżej ocenili policję (68 proc.), niż Straż Miejską (49 proc.). W porównaniu do wyników badania realizowanego w 2013 roku, wzrósł przeciętny odsetek odpowiedzi osób zadowolonych z funkcjonowania policji (2013 r. 55 proc.), a zadowolenie z funkcjonowania Straży Miejskiej utrzymała się na zbliżonym poziomie (2013 r. 46 proc.).

W 2015 roku istotnie wzrósł odsetek odpowiedzi osób zadowolonych z jakości funkcjonowania publicznej służby zdrowia (2013 r. 46 proc. 2015 r. 67 proc.).

Najczęściej jako problem respondenci wymieniono korki uliczne (34 proc.) oraz hałas (30 proc.). Należy jednak podkreślić, że prawie wszystkie wymieniane w badaniu niedogodności w ciągu dwóch lat uległy znacznej poprawie i zyskały mniejszy odsetek ocen negatywnych. Największe zmiany odnotowano w następujących kategoriach: zły stan nawierzchni ulic (2013 r. 38 proc. 2015 r. 19 proc.) oraz zanieczyszczenie powietrza (2013 r. 35 proc. 2015 r. 18 proc.).

Badanie jakości życia mieszkańców było realizowane od września do listopada 2015 r. wśród mieszkańców stolicy w wieku 15 lat i więcej. Próba liczyła 9000 (po 500 na każdą dzielnicę) - była skonstruowana w taki sposób, aby odzwierciedlała strukturę płci, wieku oraz miejsca zamieszkania (ze względu na obszar MSI oraz dzielnicę). Mieszkańców dobrano do badania w sposób losowy (procedura dwustopniowa - najpierw wybierano gospodarstwo domowe metodą „Random Route", a następnie mieszkańca danego gospodarstwa domowego za pomocą siatki Kisha). Badanie przeprowadzono techniką wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAPI). Zastosowano tę samą metodologię co w 2013 r., w większości przypadków powtórzono te same pytania. Badanie w 2015 r. wykonała firma PBS sp. z o. o.

zyciewarszawy.pl

Najczęściej czytane