Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Top-lista: rekordy na światowych aukcjach

Monika Kuc 11-01-2018, ostatnia aktualizacja 11-01-2018 11:20

W 1958 r. dzieło Leonarda sprzedano za 45 funtów, w ubiegłym roku – za ponad 450 mln dolarów.

Jean-Michel Basquiat, „Bez tytułu”, 1982 r.,  kupiony w londyńskim Sotheby’s
źródło: materiały prasowe
Jean-Michel Basquiat, „Bez tytułu”, 1982 r., kupiony w londyńskim Sotheby’s

W 2017 r. rekord aukcyjny ustanowił „Salvator Mundi" Leonarda da Vinci. Obraz ten został sprzedany 15 listopada w nowojorskim oddziale Christie's za ponad 450 mln dolarów (pierwotnie jego wartość szacowano na 100 mln dolarów). Była to kwota czterokrotnie wyższa niż uzyskana za jakiekolwiek inne dzieło w ubiegłym roku.

„Salvator Mundi" to unikatowa praca mistrza renesansu. Nic więc dziwnego, że została sprzedana za rekordową cenę. Poprzedni rekord należał do „Kobiet z Algieru" Picassa, sprzedanych przez Christie's w 2015 r. za 179,365 mln dolarów. Natomiast w kategorii sztuki dawnej najdroższa była wcześniej „Rzeź niewiniątek" Rubensa; w 2002 r. w londyńskim Sotheby's uzyskała cenę 76,6 mln dolarów.

„Salvator Mundi" przedstawia Jezusa, który trzyma w lewej ręce kryształową kulę, a prawą dłoń unosi w geście błogosławieństwa. Leonardo namalował obraz w latach 1506–1513 dla króla Francji. Potem trafił on na dwór angielski. W połowie XVIII wieku zaginął i do początku XX wieku uznawany był za bezpowrotnie utracony. W 1900 r. znalazł się w rękach Francisa Cooka, który nie zdawał sobie sprawy z autorstwa dzieła. Dlatego 58 lat później jego spadkobiercy sprzedali je za 45 funtów.

Świetny zakup do nowego Luwru

W 2005 r. „Salvator Mundi" został kupiony za 10 tys. dolarów przez grupę handlarzy, w tym Roberta Simona, eksperta w dziedzinie malarstwa dawnych mistrzów. Restauracji podjęła się nowojorska konserwatorka Dianne Dwyer Modestini. Po zakończeniu prac konserwatorskich dzieło zostało pokazane znawcom włoskiego renesansu. Większość z nich potwierdziła, że autorem jest Leonardo.

W 2013 r. obraz w Sotheby's wylicytował Yves Bouvier za 80 mln dolarów. W tym samym roku szwajcarski marszand odsprzedał go rosyjskiemu miliarderowi Dimitrijowi Rybołowlewowi za 127,5 mln dolarów. Po aukcji w 2017 r. „Salvator Mundi" trafi do nowo otwartego Luwru w Abu Zabi, stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Niespodziewanie drugie miejsce na rynku aukcyjnym zajął zestaw dwunastu pejzaży namalowanych tuszem w 1925 r. przez chińskiego artystę Qi Baishi (1864–1957). Został sprzedany w grudniu za 140,8 mln dolarów (931,5 mln juanów) na aukcji w Beijing Poly International.

W ten sposób po raz pierwszy dzieło chińskiego artysty przekroczyło granicę 100 mln dolarów. Poprzednia najwyższa cena chińskiego malarstwa wynosiła 63,9 mln dolarów. Tyle zapłacono w 2010 r. za arcydzieło sztuki kaligraficznej Huanga Tingjiana – także na aukcji Poly International (jak podaje portal Artnet).

Rekord Qi Baishi oznacza, że dołączył on do grona artystów, których prace przekroczyły na aukcjach 110 mln dolarów. W grupie tej są: Pablo Picasso, Amedeo Modigliani, Alberto Giacometti, Francis Bacon, Edvard Munch i Jean-Michela Basquiat.

Jean-Michel Basquiat w ubiegłym roku zajął trzecie miejsce, wyprzedzając dotychczasowego faworyta Andy Warhola. Obraz Basquiata z 1982 r. Sotheby's w Nowym Jorku sprzedał za 110,4 mln dolarów (dla porównania w 1984 r. na jednej z licytacji praca uzyskała cenę 19 tys. dolarów). To najwyższa suma, jaką kiedykolwiek zapłacono za dzieło tego artysty. W latach 80. za jego ekspresyjną sztukę inspirowaną graffiti płacono maksymalnie 99 tys. dolarów.

Obraz Basquiata kupił Yusaku Maezawa, znany kolekcjoner, potentat japońskiego handlu internetowego. Ma być udostępniony w muzeum w rodzinnej miejscowości japońskiego milionera – Chiba na wyspie Honsiu.

Cena namalowanego przez Vincenta Van Gogha – na rok przed jego śmiercią – pejzażu w Saint Remy wyniosła na aukcji w Christie's w Nowym Jorku 81,3 mln dolarów. To kwota bliska rekordu z 1990 r., kiedy za dzieło holenderskiego malarza „Portret doktora Gachet" zapłacono 82,5 mln dolarów.

Nowe ceny Légera i Brancusiego

Abstrakcyjny obraz Légera „Contraste de Forms" został sprzedany na aukcji w Christie's w Nowym Jorku za 70 mln dolarów. W ten sposób padł nowy rekord cenowy dotyczący malarstwa tego artysty. Poprzedni wynosił 39,2 mln dolarów za studium do „Kobiety w błękicie". Było to w 2008 r. w domu aukcyjnym Sotheby's.

Gigantyczny sitodruk Andy Warhola „Sixty Last Suppers", wykonany przez twórcę pop-artu na rok przed jego śmiercią, jest przetworzoną multiplikacją obrazu Leonarda da Vinci „Ostatnia Wieczerza" (do tego motywu Warhol wracał wielokrotnie). Wartość tej pracy szacowano na 53 mln dolarów. Ostatecznie została sprzedana za 60,8 mln dolarów na aukcji Christie's w Nowym Jorku. Pejzaż kwiatowy Gustawa Klimta „Bauerngarten" na aukcji w Sotheby's w Londynie sprzedano za 59,3 mln dolarów. Warto przypomnieć, że w 1994 r. jego cena aukcyjna wynosiła 5,3 mln dolarów.

Rzeźba Constantina Brancusiego „Śpiąca Muza", kupiona w nowojorskim Christie's za 57,36 mln dolarów (początkowa wycena 20–30 mln dolarów), to nowy rekord cenowy prac tego artysty. Poprzedni („Portrait de Mme L. R.") w paryskim Christie's w 2009 r. wynosił 37,3 mln dolarów.

Liczy się Nowy Jork i Londyn

Według analizy Artprice.com, sztuka współczesna to dziś główna siła napędowa rynku sztuki. Potwierdza to też obecność w pierwszej dziesiątce aukcyjnych rekordów Cy Twombly'ego i Francisa Bacona.

Na światowym rynku sztuki dominują Christie's oraz Sotheby's. Christie's podaje, że w 2017 r. odnotował ponad 30-proc. wzrost obrotów w stosunku do 2016 r. Jego globalna sprzedaż wyniosła 4,5 mld funtów (5,7 mld dolarów). Z kolei w Sotheby's wzrost obrotów wyniósł 13,1 proc. w stosunku do 2016 r., a jego światowa sprzedaż osiągnęła 4,7 mld dolarów.

Biorąc pod uwagę podział geograficzny, największy udział w międzynarodowych obrotach aukcyjnych sztuką współczesną ma Nowy Jork (42 proc.), za nim jest Londyn (22 proc.). Udział Paryża to tylko 2,2 proc. ©℗

Dziesięć rekordów aukcyjnych w 2017 roku

1 Leonardo da Vinci, „Salvator Mundi" (1506–1513), Christie's, Nowy Jork, listopad – 450 mln dol.

2 Qi Baishi, „Twelve Landscape Screens" (12 pejzaży), 1925 r., Beijing Poly International, grudzień – 140,8 mln dol.

3 Jean-Michel Basquiat, „Bez tytułu", 1982 r., Sotheby's, Londyn, maj – 110,5 mln dol.

4 Vincent van Gogh, pejzaż „Laboureur dans un champ" (Oracz na polu), 1889 r., Christie's, Nowy Jork, listopad – 81,3 mln dol.

5 Fernand Léger, abstrakcja „Contraste de forms" (Kontrast form), 1913 r., Christie's, Nowy Jork, listopad – 70 mln dol.

6 Andy Warhol, „Sixty Last Suppers", 1986 r., Christie's, Nowy Jork, maj – 60,8 mln dol.

7 Gustav Klimt, pejzaż „Bauerngarten", 1907 r., Sotheby's, Londyn, marzec – 59,3 mln dol.

8 Constantin Brancusi, rzeźba „La muse endormie" (Śpiąca muza, brąz), 1913 r., Christie's, Nowy Jork, maj – 57,3 mln dol.

9 Cy Twombly, „Leda i łabędź", 1962 r., Christie's, Nowy Jork, maj – 52,8 mln dol.

10 Francis Bacon, „Three Studies for a Portrait of George Dyer", 1963 r., Christie's, Nowy Jork, maj – 51,76 mln dol.

"Rzeczpospolita"