Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Rowerem nad rzeką

Maciej Miłosz, Piotr Szymaniak 15-02-2011, ostatnia aktualizacja 16-02-2011 20:50

Z Łomianek do Konstancina z widokiem na Wisłę na dwóch kółkach? Tak. Wkrótce ruszy budowa 30-kilometrowego szlaku.

autor: Guz Rafał
źródło: Fotorzepa
Realizowany w ramach projektu „Pedałuj i płyń” szlak ma być częścią Wiślanej Trasy Rowerowej z Wisły do Gdańska.
źródło: Życie Warszawy
Realizowany w ramach projektu „Pedałuj i płyń” szlak ma być częścią Wiślanej Trasy Rowerowej z Wisły do Gdańska.

Trasa będzie biegła lewą stroną rzeki. Od przystanku rowerowego w Łomiankach, przez Młociny (tu szlak będzie się rozdzielał na dwie części: terenową po koronie wału i bardziej wygodną – po asfalcie przez ul. Papirusów).

Dalej od mostu Grota-Roweckiego ma to być „szeroka promenada wśród drzew”, którą dojedziemy do remontowanego w przyszłym roku bulwaru. Na wysokości osadnika wodociągowego na Czerniakowie, który należy do Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, zostanie zbudowana specjalna kładka.

Rowerem tunelem

– Ścieżka biegnie w strefie ochrony bezpośredniej wody, dlatego na kilkusetmetrowym odcinku obok osadnika (zbiornika z wodą – przyp. red.) ma powstać przezroczysty tunel. W ten sposób rowerzyści nie będą sprawiać zagrożenia, a dodatkowo będzie można podziwiać uroki zbiornika – mówi Izabela Jeżowska z MPWiK.

To rozwiązanie kompromisowe. Wcześniej wodociągowcy nie chcieli się zgodzić na wpuszczenie rowerzystów na chronione terytorium.

Zmierzając do Konstancina przez Mokotów i Wilanów, będzie można jeździć koroną wałów przeciwpowodziowych. Ścieżka nie będzie miała jednolitej nawierzchni, raz będzie to asfalt, raz utwardzony grunt.

– Co znaczy, że może być nieprzejezdna – krytykuje Rafał Muszczynko, jeden z organizatorów Masy Krytycznej z Zielonego Mazowsza. – Zwłaszcza jak się jedzie obciążonym rowerem, np. z dzieckiem na bagażniku lub z przyczepką. Poza tym koncepcja tego szlaku nie była w ogóle konsultowana z rowerzystami. Wygląda więc na to, że miasto szykuje nam niespodziankę. Mimo wszystko mam nadzieję, że będzie się dało po tym jeździć.

W zeszłym tygodniu ogłoszono przetarg na dokumentację budowlano-wykonawczą oraz prowadzenie nadzorów w trakcie trwania budowy.

– Liczymy, że ścieżka będzie gotowa do końca przyszłego roku – wyjaśnia pełnomocnik prezydent miasta ds. Wisły Marek Piwowarski. – Pierwsze prace powinny ruszyć w trzecim kwartale tego roku.

Koszt inwestycji to ok. 18 mln zł.

Kilometr ścieżki za milion

Jakich innych nowych dróg rowerowych można się spodziewać w tym roku?

– Wiosną ruszą prace przy budowie ścieżek dla cyklistów wzdłuż al. Solidarności (od parku Praskiego do ul. Kraśnickiej) i wzdłuż ul. Jagiellońskiej (od ronda Starzyńskiego do pętli na Żeraniu) – zapowiada Małgorzata Gajewska z Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych.

– To będzie ok. 7 km nowych, za które zapłacimy ponad 8 mln zł.

W tym roku oddany do użytku zostanie także około kilometrowy fragment przy ul. gen. Andersa oraz ok. trzykilometrowy fragment wzdłuż 17 Stycznia i Cybernetyki. Cykliści doczekają się też drugiej (pierwsza jest na moście Świętokrzyskim) porządnej przeprawy przez Wisłę. Na moście Północnym (ma być oddany pod koniec roku) będzie droga rowerowa.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane