Zwycięstwo kobiet Iwaszkiewicza
Akademia Teatralna triumfowała na tegorocznym 6. Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych – pierwszy raz w historii imprezy jej przedstawienie otrzymało Grand Prix. Za najlepszy spektakl uznano „Panny z Wilka” w reżyserii Mai Komorowskiej
W ostatnim tygodniu studenci szkół aktorskich z całego świata zdominowali stołeczne życie teatralne. Można ich było oglądać w spektaklach prezentowanych m.in. w teatrze Studio, Centralnym Basenie Artystycznym i Fabryce Trzciny. Wieczorami bawili się w Skwerze, który pełnił w tym roku rolę klubu festiwalowego.
Sześciodniowe zmagania konkursowe zakończyło niedzielne ogłoszenie werdyktu w Collegium Nobilium.
– Pamiętajcie jednak, że to nie nagrody są najważniejsze, ale współpraca, energia i radość, jaką czerpiecie z tworzenia i dajecie innym – mówił przewodniczący jury, amerykański aktor i reżyser Stacy Keach.
Poza regulaminowymi nagrodami pojawiły się i niespodziewane. – W budżecie festiwalu zostało jedno euro szczęścia. Chcę je wręczyć jako nagrodę specjalną dyrektora artystycznego festiwalu dla przedstawienia, którego aplikacja nie nadeszła na czas – oznajmił Cezary Morawski.
Pieniądz przypadł „Kaprysowi doktora Oxa" Wyższej Szkoły Sztuk Dramatycznych z Madrytu, zaprezentowanemu w programie offowym.
Największe szczęście zapanowało jednak w Akademii Teatralnej. Grand Prix dla najlepszego przedstawienia zdobył w tym roku dyplom zrealizowany przez Maję Komorowską i Julię Kijowską – „Panny z Wilka" na podstawie opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza.
Spektakle przygotowywane przez Maję Komorowską już od kilku lat stają się wydarzeniami wykraczającymi poza szkolne prezentacje umiejętności młodych absolwentów AT. Tak było choćby w przypadku „Opowieści z Hollywood" Christophera Hamptona wyreżyserowanych przez aktorkę w 2006 roku.
– Zobaczyliśmy pełną, skończoną całość, znakomicie przemyślaną pod względem charakteru postaci – podkreślił Stacy Keach, uzasadniając przyznanie „Pannom z Wilka" Grand Prix.
Zadowolenia z werdyktu jury nie krył Cezary Morawski.
– Maja Komorowska powtarzała, że „Panny z Wilka" nie są spektaklem festiwalowym. Trochę uśpiła tym moją czujność – mówił. – Ale byłem przekonany, że może się on podobać z tego samego powodu co zorganizowany przez nas w trakcie imprezy warsztat aktorski pod hasłem „Stanisławski wiecznie żywy". To przedstawienie klasyczne, jeśli chodzi o głębokie, zawodowe i profesjonalne aktorstwo, z analizą postaci i bardzo precyzyjnym monologiem wewnętrznym, ale jednocześnie niezwykle nowoczesne pod względem inscenizacji.
Polskie spektakle doceniono jeszcze w dwóch kategoriach.
Nagrodę ZASP im. Gustawa Holoubka zdobyła Marta Kurzak za rolę najmłodszej siostry, Tuni, w „Pannach z Wilka". Za drugoplanową rolę męską nagrodzono natomiast Patryka Kośnickiego – służącego Jana w musicalowej wersji „Ślubów panieńskich" Aleksandra Fredry zrealizowanej przez Wojciecha Kościelniaka w krakowskiej Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej.
Laureaci międzynarodowego festiwalu Szkół Teatralnych
Honorowe wyróżnienia
„Panna Julia w wykonaniu Opery Pekińskiej", Akademia Teatralna w Szanghaju, Chiny ∑ „Człowiek, który wypadł z łóżka", Uniwersytet w Lincoln, Szkoła Sztuk Performatywnych, Wielka Brytania
Nagroda Związku Zawodowego Aktorów Polskich im. Gustawa Holoubka
∑ Marta Kurzak za rolę Tuni w spektaklu „Panny z Wilka", Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Polska
Nagroda za drugoplanową rolę żeńską
∑ Caterina Sisinni za rolę Sofii Pachofen w spektaklu „Wykluczeni/Wonderful, Wonderful Times", Uniwersytet im. Arystotelesa w Salonikach, Szkoła Dramatyczna, Grecja
Nagroda za drugoplanową rolę męską
∑ Patryk Kośnicki za rolę Jana w „Ślubach", Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Polska
Nagroda za pierwszoplanową rolę żeńską
∑ Na Su A, za rolę w spektaklu „Hamlet", Uniwersytet Suwon, Instytut Teatru i Filmu, Korea Południowa
Nagroda za pierwszoplanową rolę męską
∑ Ulrich Friedrich Brandhoff za rolę w spektaklu „Chudy żołnierzyk", Seminarium im. Maxa Reinhardta w Wiedniu, Austria
Nagroda Specjalna
∑ „Ćwiczenia z McDonagha", Uniwersytet Sztuki Teatralnej i Filmowej w Budapeszcie, Węgry ∑ „Najlepszy sposób, żeby siebie odnaleźć, to siebie utracić", Centrum Teatru Ateneo w Rzymie, Włochy
Grand Prix
∑ „Panny z Wilka", Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Polska
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.