Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Każdy ma prawo

Anna Kilian 09-12-2011, ostatnia aktualizacja 09-12-2011 10:45

11. Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS „Prawa Człowieka w Filmie", wstęp wolny, Muranów, ul. Andersa 1, tel. 22 635 25 29, Kultura, ul. Krakowskie Przedmieście 21/23, tel. 22 826 33 35, Kino.Lab, ul. Jazdów 2, tel. 22 628 12 71 – 3. w. 135, Stary BUW – aula, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, tel. 22 552 00 00, piątek (9.12) – niedziela (18.12), seanse od godz. 15

„Tahrir. Plac Wyzwolenia”
źródło: Archiwum
„Tahrir. Plac Wyzwolenia”

11. odsłona festiwalu rozpocznie się oficjalnie w piątek o godzinie 19 w Kulturze spotkaniem z włoskim reżyserem Stefano Savoną (wywiad) oraz pokazem jego dokumentu „Tahrir: Plac Wyzwolenia". Tytułowe miejsce rozsławił na cały świat egipski rozdział arabskiej wiosny. Na kairskim placu gromadzili się demonstranci. Savona na nim zamieszkał, tak jak przy okazji swego – również pokazywanego podczas WATCH DOCS – „Pałacu pod Orłami" zadomowił się w budynku władz Palermo, przez miesiąc okupowanym przez bezdomnych zniecierpliwionych oczekiwaniem na obiecane im pomafijne mieszkania.

Festiwal jest podzielony na sekcje. Poniżej prezentujemy je wraz z polecanymi przez nas filmami.

  • Międzynarodowy konkurs o nagrodę WATCH DOCS (bierze w nim udział 19 filmów): „Afrykańskie wybory" Jarretha Metza (Szwajcaria, USA, Ghana) nagrodzone już wcześniej na festiwalu w Atlancie to niezwykły obraz o demokratycznych wyborach w Ghanie, który ogląda się jak thriller.
  • Chcę zobaczyć (filmy na temat wydarzeń skupiających uwagę obrońców praw człowieka): „Pod lupą: masakra w Andidżanie" (anonimowi twórcy) jest obrazem poświęconym niewyjaśnionej masakrze pokojowych demonstrantów w Uzbekistanie w 2005 r.
  • Zbliżenia (obraz arabskiej rewolucji): „Koniec strachu" Mourada Ben Cheikha (Tunezja) jest próbą odpowiedzi na pytanie, dlaczego doszło do rewolucyjnych rozruchów.
  • Dyskretny urok propagandy (fokus na Bałkany) – „Kosowo: miejsce zbrodni" Bane Milosevicia (Serbia) – obraz zrealizowany podczas bombardowań NATO w 1999 r.
  • Nowe filmy polskie: „Cudze listy" Macieja Drygasa – film z jednym „bohaterem": listami kontrolowanymi przez służby bezpieczeństwa PRL.
  • Zwyczajny rasizm: „Portret rodzinny w czerni i bieli" Julii Iwanowej (Ukraina) to portret kobiety, która przygarnęła 16 czarnoskórych sierot.
  • Prawa człowieka w firmie: „Krew w twoim telefonie" (Dania, Niemcy) to obraz, w którym Frank Piasecki Poulsen bada związki między korporacją Nokia i zatrudniającymi dzieci do morderczej pracy kongijskimi kopalniami minerałów (wykorzystywanych w telefonach komórkowych i laptopach).
  • Półkowniki, cz. II (co cenzurowano na Zachodzie): inscenizująca atak atomowy na Zjednoczone Królestwo „Zabawa w wojnę" Petera Watkinsa nakręcona dla BBC została w 1965 r. nagrodzona Oscarem. Film uznano za zbyt przerażający, by go rozpowszechniać.

 

Retrospektywa: Zhao Liang

W tym roku retrospektywę na festiwalu będzie miał dokumentalista, którego większość obrazów objęta jest w Chinach zakazem wyświetlania – pochodzący z prowincji Liaoning Zhao Liang. W 1985 roku ukończył on Centralną Akademię Dramatu, a kiedy rozpoczął pracę realizatora dokumentów, dorabiał jako fotograf. W 2005 roku zrealizował film „Powrót na granicę" – opowieść o pograniczu chińsko-koreańskim i zmianach w mentalności ludzi, będących rezultatem transformacji politycznej (lub jej braku). Północnokoreański brzeg rzeki Yalu nie zmienił się od dziesięcioleci, podczas gdy Chiny są już innym państwem. We wstrząsającej „Zbrodni i karze" z 2007 roku udokumentował codzienność chińskiego posterunku policji przy granicy z Koreą. Torturuje się tam zatrzymanych za wykroczenia w rodzaju zbierania makulatury bez zezwolenia czy wyrębu lasu. Policjanci pozwalali na filmowanie, bo nie widzieli w znęcaniu się nad aresztowanymi niczego dziwnego... Wyreżyserowani w 2009 roku przez Zhao Lianga„Petenci" (premiera w Cannes) są filmem na temat chińskiego systemu prawnego. Powstawał przez 12 lat. Liang pokazał w nim Chińczyków przybywających do Pekinu, by w stolicy składać skargi na niekompetentnych i skorumpowanych lokalnych urzędników. „Razem" – dokument zamówiony przez Ministerstwo Zdrowia i dystrybuowany w chińskich kinach – opowiada o ogromnej dyskryminacji nosicieli wirusa HIV i chorych na AIDS. Szacuje się, że jest ich w Chinach już 750 tysięcy. Reżyser będzie na festiwalu do soboty 10 grudnia oraz między 17 i 19 grudnia.

 

 

Życie Warszawy