Nowolazurowa w terminie, Gierdziejewskiego w lesie
Drogi. Gigantyczne utrudnienia powoduje budowa Nowolazurowej, ale mieści się w terminie. Gorzej z ul. Gierdziejewskiego. Wiadukt do Połczyńskiej się spóźnia
Powstająca kosztem 124 mln zł ul. Nowolazurowa zaczyna się na węźle Salomea (u zbiegu Al. Jerozolimskich z łącznikiem z południową obwodnicą Warszawy). Od strony Salomei przykryta śniegiem budowa zaczyna powoli przypominać ulicę. Na odcinku od Alej do ul. Ryżowej podbudowa asfaltowa jest ułożona w 80 proc.
Są w terminie. Cud
To jedna z nielicznych inwestycji drogowych na terenie Warszawy, która jest realizowana w terminie. – Zima przyszła późno. Nie ma zagrożenia dla terminu. Zdążymy przed 2013 r. – mówi rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych Agata Choińska.
Drogowcy kończą budować betonowe podpory wiaduktu nad torami nad linią PKP do Grodziska Mazowieckiego i Katowic. To najtrudniejszy etap robót. Zaawansowanie tych prac przekracza 90 proc. Zostały jeszcze jeden przyczółek i jedna podpora. W tym kwartale ekipy Strabagu mają wystartować z pracami przy betonowaniu płyty wiaduktu. Pracują też przy przejściu podziemnym przy ul. Zapustnej.
Jednocześnie trwają przygotowania do budowy drogowego tunelu pod torami do Łowicza i Poznania – obok stacji PKP Ursus Północny. To dlatego zamknięto ul. Szamoty między Traktorzystów a stacją PKP (dojazd do outletu Factory odbywa się od strony ul. Traktorzystów).
To nie koniec utrudnień w tym rejonie miasta. Już w ubiegłym roku drogowcy zamknęli ul. Świerszcza – objazd prowadzi przez Obywatelską. Wykonawca odciął już na zawsze ul. Zapustną. Kierowcy skarżą się, że odpadł im nieformalny przejazd gruntową ul. Tynkarską.
Do „Rz" na adres e-mailowy akcji „Życie Warszawy bez korków" piszą czytelnicy, którzy narzekają na zatory. „Zróbcie coś z tym! Przez Ursus i Włochy nie da się jeździć. Ul. Ryżowa, Dzieci Warszawy i Al. Jerozolimskie to parkingi, a nie ulice. Tu się stoi, nie jedzie. Nikt nie panuje nad utrudnieniami" – pisze Stanisław Piotrowski.
Pierwszy etap
Budowany przez ZMID odcinek ul. Nowolazurowej na granicy Włoch i Ursusa liczy sobie 2,6 km długości. Problem w tym, że to dopiero pierwszy etap: między Al. Jerozolimskimi a ul. ks. J. Chrościckiego we Włochach. Tu trasa się urwie. Od 2013 r. zabraknie odcinka do Połczyńskiej (to będzie rekordowo długi wiadukt nad gęstwiną torów kolejowych).
– W tym roku będziemy wykupywać grunty pod kolejny odcinek do Połczyńskiej.
W 2013 r. planujemy przetarg – mówi Agata Choińska.
Jak do tego czasu dotrzeć do Połczyńskiej? Kierowcy będą musieli dojechać do ul. Gierdziejewskiego (patrz mapka). Żeby to zrobić, trzeba przebić się przez dawną fabrykę traktorów Ursus: obok urzędu Ursusa przez ul. Szamoty, Posag 7 Panien do Gierdziejewskiego. Drugi wariant – zjechać w lewo z Nowolazurowej i jechać przez Traktorzystów – do Gierdziejewskiego.
I tu docieramy do kolejnego problemu: jak na Gierdziejewskiego pokonać tory obok stacji PKP Gołąbki? W ramach porozumienia z władzami Warszawy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przebudowuje 1,4-kilometrowy odcinek ul. Gierdziejewskiego. Inwestycja obejmuje budowę wiaduktu nad PKP Warszawa – Poznań i modernizację skrzyżowania w Morach z trasą poznańską. Wykonawcą jest Pol-Dróg. Koszt inwestycji to 55 mln zł.
– Według umowy prace powinny skończyć się w marcu – mówi rzeczniczka mazowieckiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska.
Jak sprawdziliśmy, na dotrzymanie terminu nie ma szans. Otwarcie opóźni się o kilka miesięcy. GDDKiA zapewnia, że zdąży przed pierwszym etapem miejskiej Nowolazurowej.
Nowolazurowa: szansa dla Ursusa i Włoch
Ul. Nowolazurowa docelowo ma połączyć Al. Jerozolimskie z drogą ekspresową S8 na Bemowie i Trasą Mostu Północnego. Na razie powstaje pierwszy etap o długości 2,6 km – od Al. Jerozolimskich do ronda z ul. Chrościckiego. Skrzyżowania ze światłami znajdą się w trzech miejscach: u zbiegu z ul. Ryżową, Poczty Gdańskiej oraz ze Świerszcza i z Traktorzystów (obok Factory). Pod torami do Piastowa i Grodziska trasa przejdzie wiaduktem, a obok stacji Ursus Północny – tunelem. Ulica będzie miała dwa razy po dwa pasy. Inwestycja obejmuje stworzenie przejścia podziemnego i kładki dla pieszych. Budowa przez miejski ZMID pierwszego etapu Nowolazurowej została skoordynowana z trasą Salomea – Wolica, za którą płaci rządowa agencja GDDKiA.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.