Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

10 mld zł i będziemy władcą pierścieni

Konrad Majszyk 29-01-2012, ostatnia aktualizacja 30-01-2012 23:33

W budowie jest pół pierścienia obwodnicy miasta. Losy drugiej części zależą m.in. od nowego budżetu UE na lata 2014 – 2020 – mówi dyr. Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na Mazowszu Elżbieta Brenda

Elżbieta Brenda
źródło: Archiwum
Elżbieta Brenda
GDDKiA obie­cy­wa­ła, że na Eu­ro 2012 cała obwodnica bę­dzie już go­to­wa. Dziś ma­my tyl­ko tra­sę S8 na Be­mo­wie. Przed mi­strzo­stwa­mi uda się otwo­rzyć Tra­sę To­ruń­ską. Za­gro­żo­ne są ter­mi­ny bu­do­wa­nych tras S2 i S79 mię­dzy Ko­no­to­pą, Ma­ry­nar­ską i Pu­ław­ską oraz S8 – z Sa­lo­mei do Opa­czy. Co da­lej? Jest szan­sa na bu­do­wę wy­lo­tów­ki na Kra­ków i ob­wod­ni­cy Ma­rek. Po­łu­dnio­wa i wschod­nia ob­wod­ni­ca zo­sta­ły odło­żo­ne na przyszłość.
źródło: Życie Warszawy
GDDKiA obie­cy­wa­ła, że na Eu­ro 2012 cała obwodnica bę­dzie już go­to­wa. Dziś ma­my tyl­ko tra­sę S8 na Be­mo­wie. Przed mi­strzo­stwa­mi uda się otwo­rzyć Tra­sę To­ruń­ską. Za­gro­żo­ne są ter­mi­ny bu­do­wa­nych tras S2 i S79 mię­dzy Ko­no­to­pą, Ma­ry­nar­ską i Pu­ław­ską oraz S8 – z Sa­lo­mei do Opa­czy. Co da­lej? Jest szan­sa na bu­do­wę wy­lo­tów­ki na Kra­ków i ob­wod­ni­cy Ma­rek. Po­łu­dnio­wa i wschod­nia ob­wod­ni­ca zo­sta­ły odło­żo­ne na przyszłość.

Przebudowa Trasy Toruńskiej między Modlińską i Markami na finiszu. Kiedy przecięcie wstęgi?

Elżbieta Brenda, dyr. GDDKiA na Mazowszu: Planowany termin zakończenia robót to kwiecień tego roku. Później czekają nas odbiory i procedura uzyskiwania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Na Euro 2012 trasa będzie przejezdna.

Na Trasie Toruńskiej tunel z ekranów pochłonie 80 mln zł, czyli 9 proc. wartości inwestycji. Czy to nie ekstrawagancja?

To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce. Zastosowaliśmy je, żeby spełnić wymagania decyzji środowiskowej. Na Trasie Toruńskiej standardowe pionowe ekrany akustyczne nie sprostałyby normom ograniczenia hałasu do 60 decybeli w dzień i 50 w nocy.

Po zjeździe z Toruńskiej kierowcy utkną w Markach? Co z obwodnicą Marek?

W rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych 2011 – 2015 jej budowa przewidziana jest w okresie po 2013 r. Istnieje realna szansa na przyspieszenie, czyli zakończenie prac w 2015 r. Czekamy na aktualizację programu przez Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej oraz zapewnienie środków na finansowanie inwestycji.

Znacznie mniej niż Trasa Toruńska jest zaawansowana południowa obwodnica Warszawy z Konotopy do Puławskiej. Dlaczego trasa ma ponad rok opóźnienia?

Budowa POW odbywa się w zurbanizowanym terenie, na którym wykonawca odnajduje różne niezidentyfikowane instalacje. To wymaga uzgodnień z gestorami sieci. Są też trudności podczas wywłaszczeń. Trwają procedury odwoławcze od zajętych działek. Poza tym wejście na plac budów GDDKiA było uzależnione od wykonawców robót innych inwestorów, takich jak PKP PLK i ZMID.

Tej trasy nie będzie na Euro 2012. Kiedy nią wreszcie pojedziemy?

Wciąż czynimy starania, żeby zapewnić przejezdność na koniec maja 2012 r.

Ale już na trasę Salomea – Opacz poczekamy dłużej? Bo ten łącznik bez południowej obwodnicy Warszawy nie ma racji bytu...

Termin zakończenia robót to sierpień z zapewnieniem przejezdności na maj, czyli Euro 2012. Dołożymy wszelkich starań, żeby go dotrzymać.

Kierowcy przeklinają przejazd przez Raszyn. Jak zaawansowane są przygotowania do budowy wylotówki na Katowice i Kraków?

Szacowany koszt wraz z dokumentacją projektową i wykupami gruntów to 1,3 mld zł. W rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych realizacja przewidziana jest jako możliwa do rozpoczęcia do 2013 r. Czekamy na decyzję resortu i dotację finansową.

Budowa wylotówki na Gdańsk S7 do Kiełpina nie zacznie się, nawet jeśli rząd sypnie pieniędzmi. Przygotowania dla tej inwestycji po latach ruszają od nowa.

Bo decyzja środowiskowa została w całości uchylona. Czekamy na uzasadnienie z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. I jesteśmy gotowi do ponownego postępowania.

Z powodu protestów Wesołej wschodnia obwodnica Warszawy przepadła już bezpowrotnie?

Nie przepadła. Ale budowa zacznie się nie wcześniej niż w 2013 r. Na 15-kilometrowy odcinek trasy S17 między węzłami Drewnica i Zakręt potrzeba 2,1 mld zł. Czekają nas jeszcze aktualizacja raportu i uzyskanie nowej decyzji środowiskowej.

Południowa obwodnica z tunelem pod Ursynowem to w czasach kryzysu science fiction?

Ten odcinek obwodnicy jest najdroższy, bo szacowany na 5 mld zł. Koszty windują 2,6 km tunelu, kilometr mostu przez Wisłę i ponad 1,5 km estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym. Dla trasy S2 Puławska – Lubelska w grudniu ub. roku decyzja środowiskowa stała się ostateczna. Przygotowujemy się do dalszych prac projektowych.

GDDKiA wciąż nie jest władcą pierścieni. Tzw. ring obwodnicy ekspresowej jest niedomknięty.

Realizujemy trzy odcinki obwodnicy o łącznej długości 29 km plus 2,5-kilometrowy łącznik Salomea – Opacz. Do tego dodać trzeba oddane już do ruchu 10,5 km trasy między Konotopą a Powązkami. Łączny koszt tych tras, biorąc pod uwagę dokumentację, grunty i realizację, to 5,9 mld zł.

Ile potrzeba pieniędzy, żeby domknąć obwodnicę?

Pozostaje do wybudowania ponad 45 km. Koszty całkowite inwestycji można tylko szacować. Dzisiaj wyniosłyby one ok. 9,6 mld zł. Perspektywa realizacji zależy m.in. od budżetu UE na lata 2014 – 2020.

—rozmawiał Konrad Majszyk

Życie Warszawy

Najczęściej czytane