Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Rembertów: nowa stacja

Konrad Majszyk 12-02-2012, ostatnia aktualizacja 12-02-2012 23:12

Nowy przystanek PKP, tory dostosowane do 200 km/godz. To plan dla nowej linii przez Zielonkę i Wołomin

autor: Rafał Guz
źródło: Fotorzepa

Rekordowy przetarg rozpisała właśnie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Szacowane koszty remontu torów z Rembertowa przez Zielonkę i Wołomin do Tłuszcza szokują – to ok.

2 mld zł. Dla porównania: podziemny łącznik kolejowy Lotniska Chopina z przystankiem PKP Służewiec kosztuje 234 mln zł (nawet jeśli dodamy do tego modernizację torów do Dw. Zachodniego, wychodzi „tylko" 400 mln zł).

Szansa dla linii grozy

Projekt PKP PLK zakłada  modernizację kolejowego odcinka z Rembertowa do Zielonki (to zawijas łączący linię PKP na Siedlce z wylotem na Białystok), a później prostego odcinka aż do Tłuszcza. Łącznie daje to aż 60 km długości, stąd tak zawrotna cena. To newralgiczny odcinek trasy Rail Baltica na Litwę. – Najpóźniej w marcu otworzymy oferty w przetargu. W połowie roku powinniśmy podpisać umowę. Prace mają ruszyć w tym roku – mówi Maciej Dutkiewicz z Centrum Realizacji Inwestycji PLK.

Dzięki tej inwestycji wyższy standard obsługi pasażerów zawita na owianą złą sławą linię w stronę Małkini. To właśnie tutaj 5 stycznia chuligani brutalnie pobili maszynistę i zdemolowali pociąg Kolei Mazowieckich.

Między Rembertowem i Tłuszczem kolejarze obiecują remont torów, peronów, budynków stacji oraz budowę przejść podziemnych. Wszystkie perony zostaną dostosowane do potrzeb pasażerów na wózkach. Na zaniedbanych stacjach Zielonka, Ossów, Kobyłka, Wołomin i Wołomin-Słoneczna pojawią się elektroniczne wyświetlacze, megafony i zegary. Kolejarze obiecują montaż oprogramowania, które umożliwi automatyczne przekazywanie komunikatów. Informacje nadawane będą po polsku, angielsku i rosyjsku.

PKP Mokry Ług

Kolej twierdzi, że ta inwestycja to szansa dla Rembertowa, na terenie którego przybędzie nowy przystanek – Mokry Ług. Władze dzielnicy podkreślają, że kolej to dla nich priorytet (20 minut trwa przejazd Kolejami Mazowieckimi albo SKM z Rembertowa do centrum), ale z prezentu cieszą się umiarkowanie.

– Przystanek PKP Mokry Ług bardziej przyda się mieszkańcom Zielonki niż Rembertowa – mówi burmistrz Rembertowa Agnieszka Kądeja. – Od lat gorąco namawiamy za to kolejarzy do budowy innego przystanku: PKP Wygoda-Kawęczyn i połączenia tunelem pod torami

Nowego i Starego Rembertowa w rejonie skrzyżowania ul. Chełmżyńskiej ze Strażacką – podkreśla burmistrz dzielnicy.

Do 2014 r. dzięki UE

Na odcinku między Zielonką a przystankiem Wołomin-Słoneczna PKP PLK przewidują budowę dodatkowej pary torów. Zamiast dwóch torów – jak dotychczas – będą cztery (jak między Warszawą i Grodziskiem Mazowieckim). To umożliwi oddzielenie ruchu dalekobieżnego od pasażerskiego, co ułatwi konstruowanie rozkładów.

W planach dla linii z Rembertowa do Tłuszcza jest budowa skrzyżowań wielopoziomowych, czyli likwidacja wszystkich przejazdów w poziomie szyn. PLK obiecuje też instalację ERTMS, czyli europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym. Dzięki temu chce dostosować trasę do prędkości 200 km/godz. dla ruchu dalekobieżnego.

Budowa ma być dofinansowana z unijnego funduszu ISPA. Prace powinny się skończyć do 2014 r., kiedy PKP PLK muszą się ostatecznie rozliczyć z UE.

Odcinek Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz to część linii kolejowej E75. To trasa Rail Baltica, która łączy Warszawę przez Kowno, Rygę, Tallin z Helsinkami. ∑

Życie Warszawy

Najczęściej czytane