Jesienny wysyp arcydzieł
Wtorkowa licytacja w warszawskim Polswissarcie zapowiada się niezwykle obiecująco.
W bogatej i starannie wyselekcjonowanej ofercie zwraca uwagę co najmniej kilka prac klasy muzealnej. Niewątpliwym rarytasem jest „Ingrid" – tajemnicza kobieta namalowana przez jedną z najbarwniejszych postaci paryskiej bohemy Mojżesza Kislinga.
Urzekająco piękna, młoda kobieta patrzy nostalgicznym wzrokiem. Obraz pochodzi z 1932 roku, okresu pełni możliwości twórczych artysty. Rekordowa jest też cena wywoławcza wynosząca 1,5 miliona złotych.
Ozdobą niejednego muzeum byłaby też „Scena uliczna w Paryżu" Aleksandra Gierymskiego. Licytacja dzieła z 1892 roku rozpocznie się od 150 tys. Prace Meli Muter są atrakcją każdej aukcji. Tym razem w Polswissarcie ta jedna z najwybitniejszych przedstawicielek związanych z École de Paris pojawi się w bardzo mrocznym portrecie „Matki z synem". Portret wyceniony został na 260 tys. zł. Dużo pogodniejsze są prace wciąż niezwykle popularnego Jacka Malczewskiego. Obrazem zagadką będzie z pewnością licytowana od 370 tys. „Bajka", na którym Młodzieniec z zamyślonym wzrokiem ucieka od widza. Kolejne obrazy tego autora to „Portret młodej kobiety z różą" (190 tys. ) oraz „Autoportret we wnętrzu" namalowany w Lusławicach (70 tys.).
Wśród obiektów sztuki współczesnej uwagę zwracają prace Magdaleny Abakanowicz „Steel Embriology". Cykl ośmiu obiektów ze stali nierdzewnej powstałych w latach 70. Rzadkość nie tylko na aukcjach, ale i w polskich muzeach. Cena wywoławcza 700 tys. Warto dodać, że „Embriony" Abakanowicz są prawdziwą ozdobą światowych muzeów. Wśród wielkich nazwisk polskich artystek nie może zabraknąć Teresy Pągowskiej. W ofercie jest niezwykle oryginalna praca „Memoire trzynasty" z 1967 roku. Na wtorkowej aukcji pojawią się takie nazwiska, jak Dwurnik, Dominik, Fangor, Gottlieb, Mitoraj, Nowosielski, Pankiewicz, Sienicki, Witkiewicz ojciec i syn. Początek o 19.00.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.