Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Kolej prawie na lotnisku

Kmaj 25-03-2011, ostatnia aktualizacja 26-03-2011 13:50

Budowniczy ponadkilometrowego tunelu kolejowego przebili się do stacji pod parkingiem obok Lotniska Chopina. Pociąg połączy port z centrum miasta.

Moment, kiedy koparka przebiła się z tunelu do hali stacji pod lotniskiem
autor: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Moment, kiedy koparka przebiła się z tunelu do hali stacji pod lotniskiem
autor: Gardziński Robert
źródło: Fotorzepa
Budowa połaczenia kolejowego z Okęciem
autor: Danuta Matloch
źródło: Fotorzepa
Budowa połaczenia kolejowego z Okęciem

Wyłom w betonowej ścianie zrobił operator koparki, którą dźwig opuścił do tunelu przez tzw. otwór technologiczny. Żeby efekt był bardziej „hollywoodzki”, wcześniej robotnicy osłabili ścianę diamentowymi ostrzami. Chodziło też o to, by nie okazało się, że ściana jest za mocna dla koparki.
– To przełomowy moment – mówi Robert Kuczyński z PKP Polskie Linie Kolejowe. – Tunel sięgnął stacji kolejowej. Jego drążenie ostatecznie zakończymy w maju. Zaczęliśmy już prace na stacji kolejowej. Pojawiła się tam m.in. konstrukcja tzw. kozła oporowego, przed którym będą kończyć trasę pociągi – wyjaśnia.

Do uroczystości doszło w piątek po godz. 14. Kilka godzin wcześniej budowę trzeba było ewakuować, bo robotnicy znaleźli na niej niewybuch. Niebezpieczny ładunek został prawdopodobnie... przywieziony przez wywrotkę z piaskiem. Saperzy wywieźli niewybuch na poligon.

Betonowa komora stacji kolejowej czekała na budowniczych tunelu już od 2007 roku. Została wykonana w ramach opóźnionej budowy nowego Terminalu, za którą odpowiadały Państwowe Porty Lotnicze. Budowa dwukilometrowego łącznika między przystankiem PKP Służewiec i nową stacją kolejową pod Terminalem 2 – wraz z tunelem – to inwestycja PKP PLK.

Łącznik kolejowy z Lotniskiem Chopina powinien zostać otwarty już w 2007 roku. O trzy lata opóźnił go niesolidny czeski projektant Sudop Praha. Naliczone mu kary umowne przekroczyły wartość kontraktu na projekt.

Jak zapowiadają kolejarze, pociągi pojadą tędy od nowego rozkładu, czyli od 15 grudnia. Wcześniej kolejarze obiecywali jako datę otwarcia czerwiec tego roku. Dlaczego się nie udało?
Wykonawca – niemiecki Bilfinger Berger – tłumaczył się m.in. odnalezieniem ruin carskiego Fortu Zbarż z XIX wieku i skażeniem gruntu ropą.

Wartość inwestycji to 192 mln zł, z czego część pieniędzy zwróci UE. Do obsługi tego połączenia kolejowego z Okęciem Szybka Kolej Miejska zamówiła 13 pociągów Elf. Według umowy, pierwszy skład ma dojechać do Warszawy w kwietniu.

Dodaj swoją opinię

zyciewarszawy.pl

Najczęściej czytane