Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Z Kalisza rusza wyprawa po bursztyn

Łuk 31-03-2011, ostatnia aktualizacja 31-03-2011 21:25

Unikatowa replika wozu rzymskiego z Kalisza jedzie za granicę. To pomysł na promocję miasta i pokazanie wspólnej przeszłości Europy.

– Wóz (po raz drugi) wyruszy w trasę pod koniec maja – mówi Lechosław Ochocki, wicedyrektor Muzeum Okręgowego Ziemi Kaliskiej. Odwiedzi Słowację, Węgry, Słowenię. W zeszłym roku jeździł po Polsce, dotarł też do włoskiej Adrii. – Na razie do miejsc, w których jest prezentowany, transportujemy go na lawecie. Sam pokonuje niewielkie odcinki. Nie wykluczam, że kiedyś przejedzie Szlak Bursztynowy – podkreśla.

Wóz powstał w 2009 r. Wybudował go kaliski rzemieślnik Mieczysław Machowicz.
– Nie było to proste – wspomina. – Żaden z wozów nie zachował się w całości. Archeolodzy natrafiali na elementy okuć.

Pozostała ikonografia, np. mozaiki. Pomocne okazały się też fragmenty antycznych dróg, na których zachowały się koleiny. Prace trwały blisko rok. – Wóz wykonano z drewna dębowego, ma stalowe okucia, kabina pokryta jest wołową skórą – wylicza rzemieślnik.

Wóz zrekonstruowano w ramach międzynarodowego projektu ,,Wyprawa po bursztyn”, który uzyskał dofinansowanie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego i Komisji Europejskiej.
Partnerami Kalisza są m.in. Gdańsk, słowacki Martin czy węgierski Sopron.

Przedsięwzięcie rozpisano na dwa lata. Ma nie tylko promować Kalisz jako najstarsze polskie miasto i ważny punkt na Bursztynowym Szlaku, ale też pokazywać wspólną przeszłość Europy. Kaliski pojazd to unikat: jedyna tego typu konstrukcja w Polsce i pewnie jedna z nielicznych w Europie.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane