Fan piłki nie samym piwem żyje
Lot balonem nad Wisłą. Spacer po Pradze z degustacją tatara. Atrakcji moc, a i tak górą puby i kluby!
– Z naszych obserwacji wynika, że do Warszawy przyjechało najwięcej kibiców rosyjskich – ocenia szefowa Warszawskiego Biura Turystyki Barbara Tekieli. – Oni zarezerwowali najdroższe hotele, wydają u nas najwięcej pieniędzy. I zostają najdłużej, nie na trzy dni, jak turyści innych narodowości, ale nawet przez tydzień chcą się bawić w stolicy.
Poza Rosjanami w hotelach jest sporo Greków, Holendrów, Anglików, Hiszpanów i Włochów.
Stołeczni urzędnicy dokonali wczoraj pierwszego podsumowania ruchu turystycznego w stolicy podczas mistrzostw.
Choć ceny w hotelach i hostelach – tak jak wszędzie na świecie podczas takich imprez – poszybowały, teraz nieco spadają – głównie pod Warszawą.
Pod Sochaczewem można za 300 zł przenocować w hotelu pięciogwiazdkowym. Ale w Warszawie dwu- i trzygwiazdkowe kosztują teraz od 250 zł za dwuosobowy pokój. – Nowotel i Gromada oferują 300 zł za noc, Fort Piontek – 477 zł, a B&B przy al. Krakowskiej – 399 zł – wyliczają urzędnicy i zwracają uwagę, że dotąd nie było problemów z miejscami.
– Dopiero wczoraj w naszych punktach informacji turystycznej padły pierwsze pytania o noclegi – informuje Tekieli.
Na pewno przeliczyli się organizatorzy kempingów. Cypel Camp ma zajętych zaledwie 20 miejsc, kemping Carlsberga – ok. 200 miejsc. A oba są przygotowane na ponad 500 osób.
– Bardzo wielu fanów piłki po prostu zatrzymało się u rodzin lub znajomych w stolicy w prywatnych domach – zwraca uwagę Barbara Tekieli. – Więc nie wszyscy wydają pieniądze na noclegi, za to niemal wszyscy zostawiają je w pubach i restauracjach. Nie samymi meczami kibice żyją – śmieje się. Na konferencję o atrakcjach turystycznych dyrektor przyszła niemal... prosto z nocnego rajdu po klubach.
– Z grupą zagranicznych gości, którzy przyjechali tu na Euro, zaczęliśmy w Tygmoncie i Paparazzi na Mazowieckiej, a skończyliśmy na Pradze-Północ w zagłębiu kultury przy ul. 11 Listopada. Moi towarzysze byli Pragą zachwyceni i przyznawali, że jeszcze nigdy nie przeżyli czegoś takiego, by mieszkańcy tak chętnie włączali się do zabawy – relacjonowała wrażenia Rosjan, Wietnamczyków i Japończyków szefowa Biura Turystyki.
Nad ranem spotkała też kończących nocną zabawę wesołych Greków. Byli zszokowani i wzruszeni, gdy powiedziała do nich kilka zdań po grecku. Do tego przydała się ściąga z najbardziej popularnymi zwrotami. Jeden z urzędników zrobił takie ściągi ręcznie na tekturce swoim kolegom z Biura Turystyki.
A jeśli komuś nie wystarcza piwo w strefie lub w klubie?
Bardzo wiele imprez w stolicy jest bezpłatnych, np. koncerty chopinowskie w Łazienkach, spektakl Parku Fontann na Powiślu, za tydzień Noc Pragi, a za dwa – powitanie lata w plenerze, czyli Wianki.
W 10 punktach informacji są dostępne przewodniki w 11 wersjach językowych z propozycjami turystycznych atrakcji. Tam też jest masa ulotek najróżniejszych firm i instytucji, które do potrzeb kibiców dostosowały swój program.
Małgorzata Potocka na przykład reklamuje swój spektakl w teatrze Sabat. – To widowisko baletowo-muzyczne, więc język międzynarodowy, a tematyka sportowa. Przed spektaklem można w ogródku oglądać mecz na ekranie, a po nim w teatrze bawić się do rana – zaprasza Małgorzata Potocka.
Firma AB Poland Travel z kolei organizuje kibicom wycieczki po mieście dla 5 – 10-osobowych grupek.
– Może to być bardziej typowy spacer po Starówce lub po Pradze zakończony degustacją jakiegoś warszawskiego przysmaku, np. tatara, i piwa z lokalnego browaru. Aż po ekstremalną podróż zabytkowym retrotramwajem, tramwajem wodnym i balonem nad miastem – opowiada Piotr Siennicki z AB Poland.
Ta pierwsza atrakcja kosztuje 20 euro (z degustacją), druga – to wydatek nawet do 1000 zł. Z tej formy zwiedzania korzystają głównie Rosjanie.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.