Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Trochę mniej barier dla niepełnosprawnych

koz 07-02-2015, ostatnia aktualizacja 07-02-2015 11:27

Ponad 200 poprawionych przejść dla pieszych to efekt likwidacji barier architektonicznych w zeszłym roku. Ratusz przeznaczył na ten cel milion złotych.

źródło: materiały prasowe

Jak informuje Tomasz Kunert z urzędu miasta to nie były wielkie inwestycje – przebudowa chodnika przy przejściu dla pieszych to wydatek średnio 1,5–4 tys. zł. - Ale w niczym nie umniejsza to ich znaczenia bo obniżony krawężnik i montaż pasów ostrzegawczych przed krawędzią jezdni ułatwia poruszanie się niepełnosprawnym, osobom starszym czy rodzicom z wózkami. Nie były wielkie też dlatego, że wybrano miejsca, gdzie bariery są uciążliwe, ale jednocześnie łatwe i szybkie do likwidacji, tak aby bez konieczności prowadzenia kosztownych prac uzyskać efekt – ułatwienie w poruszaniu się po mieście – tłumaczy Kunert. Likwidowano głównie zbyt wysokie krawężniki, nierówne chodniki, domalowywano pay ostrzegawcze.

Przykłady wprowadzonych zmian? To ul. L. Narbutta. „Tą klimatyczna ulicą na Starym Mokotowie każdego dnia chodzi wiele osób. Mieści się przy niej wiele instytucji publicznych, np: wydziały Politechniki Warszawskiej, Gimnazjum nr 2, przychodnie zdrowia, Biblioteka Publiczna, LXVIII LO im. T. Chałubińskiego, Szkoła Podstawowa nr 85 im. B. Juareza oraz siedziba Koła Mokotów Polskiego Związku Niewidomych. Skwer A. Słonimskiego z kinem Iluzjon to ulubione miejsce spacerów i wypoczynku na świeżym powietrzu, jest prawdziwą wyspą zieleni w otoczeniu miejskiej zabudowy" – informuje ratusz.

Dzielnica Mokotów poprawiła przejścia dla pieszych przy wszystkich skrzyżowaniach od ul. Puławskiej do św. A. Boboli. To stara ulica, więc krawężniki to duże kamienne bryły – najwyższe, bo mające blisko 10 cm wysokości były przy ulicach Kwiatowej i Sandomierskiej oraz przy zachodnim i wschodnim wlocie na Skwer A. Słonimskiego. „ Historyczne kamienne bloki zostały zachowane, ale obniżono je, żeby dostosować do dzisiejszych wymagań. Razem z dzielnicą na ul. L. Narbutta działał Zarząd Dróg Miejskich, który obniżył krawężniki i zamontował płyty ostrzegawcze na skrzyżowaniu z al. Niepodległości. W ten sposób z 1,5 km odcinka ulicy zniknęły bariery architektoniczne w 23 miejscach" – opisują urzędnicy. Podobną operację – choć przeprowadzoną na dużo młodszej ulicy – przeprowadziła dzielnica Białołęka na ul. Ostródzkiej. Tam brakowało głównie płyt ostrzegawczych dla osób z wadami wzroku. Poprawki zostały wprowadzone w 12 miejscach na tej ulicy.

- Spacerowicze nad Wisłą, idąc np. z Mostu Józefa Poniatowskiego z pewnością zauważą poprawione przejścia przez łącznicę z mostu na Wał Miedzeszyński albo przejście dla pieszych przez wlot ul. Nowy Zjazd na Wisłostradę. W obydwu tych miejscach straszyły bardzo wysokie krawężniki, teraz jest równo, dodatkowo zamontowane zostały płyty ostrzegawcze dla osób z wadami wzroku. Studenci licznie zmierzający do Biblioteki UW docenią poprawione przejście przy skrzyżowaniu ulic Browarnej i Lipowej – opisuje Tomasz Kunert.

W grudniu 2013 r. Rada Warszawy przyznała 1 mln zł na realizację projektu usuwania barier z przestrzeni miasta. Na początku 2014 r. Biuro Koordynacji Inwestycji Remontów w Pasie Drogowym Urzędu Warszawy we współpracy z twórcami Warszawskiej Mapy Barier, Zarządem Dróg Miejskich i dzielnicami dokonało weryfikacji 1100 zgłoszonych lokalizacji barier architektonicznych. W ramach tych prac dzielnice wskazały kolejne 87 lokalizacji. W efekcie wybrano 200 miejsc.

Nie wszystko udało się zrobić. Kilka barier, m.in.: dojścia do posesji przy ul. Bokserskiej lub przejście przez jezdnię zajezdni autobusowej Dworca Zachodniego (przy Rondzie Zesłańców Syberyjskich) znajduje się poza pasem drogowym. „W innych ingerencja wiązałaby się ze zmianą organizacji ruchu, a co za tym idzie większymi kosztami. Natomiast przejście dla pieszych przy skrzyżowaniu ulic Ostródzkiej i L. Berensona zostanie przesunięte i wykonane według obowiązujących standardów na koszt firmy budującej w pobliżu osiedle mieszkaniowe. Przypadków, które nie zostały zrealizowane nie było jednak dużo, bo dwanaście; w ich miejsce wskazano inne w których bariery usunięto" – tłumaczą urzędnicy.

Zarząd Dróg Miejskich usunął bariery w 119 lokalizacjach na terenie całego miasta, a dzielnice: Białołęka, Mokotów, Ochota, Śródmieście, Targówek, Wawer, Wesoła, Włochy i Wola z kolejnych 90 lokalizacji. W sumie w 2014 r. poprawionych zostało 209 miejsc.

W tym roku usuwanie barier będzie kontynuowane, jest na to przeznaczona podobna kwota jak na rok 2014. Teraz trwa wybieranie miejsc, które zostaną przebudowane w 2015 r.

Bardzo ważnym elementem tego procesu jest także zwiększanie dostępności komunikacji publicznej. Zarząd Transportu Miejskiego modernizuje od kilku lat stacje I linii metra, które powstawały w latach, gdy udogodnienia dla niepełnosprawnych nie były powszechne. Te przedsięwzięcia to m.in. montowanie w windach przycisków z oznaczeniami w alfabecie Braille'a, oznaczanie ścieżek dojścia do wind, dodatkowego oznakowania na schodach i peronach.

Tramwaje Warszawskie kompleksowo modernizują swoje tory i platformy przystankowe – Trasa W-Z, al. Zieleniecka, Targowa, Powstańców Śląskich, Światowida to tylko niektóre przykłady tras tramwajowych, na których na przystankach są rampy wjazdowe i nawierzchnia z płytkami sygnalizującymi zbliżanie się do krawędzi. Dziś ponad 40 proc. platform jest dostosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych.

Dodatkowo System Informacji Pasażerskiej może emitować komunikaty głosowe. Tramwaje Warszawskie kupują tylko pojazdy niskopodłogowe, przełomem było kupienie 186 Swingów w 2009 r. Dziś wszystkie autobusy kursujące po Warszawie mają niską podłogę. Od 2007 roku spółka kupiła już 900 autobusów za sumę miliarda złotych. Ale to nie koniec - w tym roku na stołeczne ulice wyjedzie jeszcze co najmniej 135 nowych wozów.

Co nowego powstanie? W Wieloletniej Prognozie Finansowej – wśród pakietu inwestycyjnego znalazła się budowa urządzeń dźwigowych na wiadukt Mostu J. Poniatowskiego (lata 2017-18), pochylni przy kładce nad ul. Czerniakowską przy Chełmskiej (lata 2017-18), wind przy przejściu podziemnym zlokalizowanym pod ul. Wolską - Kasprzaka w rejonie skrzyżowania z ul. Redutową (lata 2018-19), kładki pieszo-rowerowej łączącej Park Kępa Potocka z terenami Pasa Nadwiślańskiego (lata 2018-19).

zyciewarszawy.pl

Najczęściej czytane