Bagnetem w kierowcę
Dwaj pijani chuligani ciężko ranili bagnetem kierowcę autobusu MZA, który chciał ich wyprosić z pojazdu na pętli Żerań. – Nikt nas nie chroni przed agresją – mówią koledzy napadniętego.
Do tragedii doszło w niedzielę wieczorem u zbiegu Jagiellońskiej i Modlińskiej. 42-letni kierowca podmiejskiego autobusu 705 cudem przeżył, choć sprawca rozpłatał mu cały brzuch.
– Z autobusu wybiegła dziewczyna z przeraźliwym krzykiem: „Chyba go zabili” – opowiada pan Tomasz, świadek zdarzenia (nazwisko znane redakcji). – Weszliśmy do środka. Ranny leżał z tyłu pojazdu. Widok był straszny, pełno krwi, wychodziły mu jelita. Kolega dał mu koszulę, aby zabezpieczył ranę, ja ręcznik. Wezwaliśmy karetkę.
Kierowca na szczęście trafił szybko do szpitala i udało się go uratować.
Nikt nie zareagował
Świadkowie mówią, że atmosfera w autobusie w czasie feralnego kursu była napięta. Kilku pasażerów było podpitych lub pijanych. Na tylnych siedzeniach siedziało dwóch młodych mężczyzn.
– Pili piwo, palili papierosy, zachowywali się głośno, z ich rozmowy wynikało, że byli z Wrzeciona, jeden z nich miał ksywkę Prezydent – mówi pan Tomasz.
Pomimo tego nikt nie zawiadomił policji.
– Gdyby zareagowali pasażerowie i zadzwonili po nas, nie doszłoby do tragedii. Ten autobus jechał kilkadziesiąt minut, można było to zrobić. Natychmiast na miejsce wysłalibyśmy radiowóz – mówi oficer praskiej policji.
Funkcjonariuszom, którzy przyjechali na miejsce, pozostało zabezpieczenie śladów: puszek po piwie z odciskami palców, niedopałków. Sporządzono też rysopisy.
– Ich zatrzymanie to kwestia czasu – mówi jeden z policjantów. I apeluje o zgłaszanie się świadków napadu i przekazywanie informacji o zdarzeniu. A szefowie Miejskich Zakładów Autobusowych wyznaczyli 10 tys. zł nagrody za informacje o sprawcach.
Niebezpieczny kierowca
– W tym roku to najbardziej brutalny napad na kierowcę autobusu miejskiego – mówi Adam Stawicki, rzecznik MZA.
Ze statystyk spółki wynika, że w poprzednim roku kierowcy autobusów stali się ofiarami 19 napadów. Dane te są jednak niepełne. Kierowcy, którzy skontaktowali się z nami, stwierdzili, że nie wszystkie napady zgłaszają. – Bo zbyt długo trwają procedury: zgłaszanie na policję, przesłuchania – powiedział jeden z nich. – A później i tak umarzają sprawę.
Zdaniem Adama Stawickiego, bezpieczeństwo w autobusach poprawia się. We wszystkich nowych pojazdach instalowany jest monitoring, w tej chwili znajduje się w 200 autobusach na 1400, które codziennie wyjeżdżają w trasy. W ciągu dwóch lat mają znaleźć się niemal w połowie pojazdów. Wszyscy kierowcy mają do dyspozycji służbowe telefony, mogą też zaalarmować dyspozytora za pomocą tzw. przycisku bezpieczeństwa.
– Bezpieczeństwa pasażerów i kierowców strzegą też patrole firmy ochroniarskiej, codziennie w autobusach i tramwajach jeździ 28 ochroniarzy – dodaje Igor Krajnow, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego.
– Ale to wszystko za mało, te zabezpieczenia są niewystarczające – mówi Tadeusz Słoniewski, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego Kierowców RP. – Kierowca nie ma żadnej osłony przed atakiem, bez problemu można otworzyć drzwi kabiny.
Niebezpieczna komunikacja miejskaAutobusy, tramwaje i koleje podmiejskie od lat należą do miejsc niebezpiecznych. Straż miejska w ubiegłym roku odnotowała w środkach komunikacji miejskiej 2165 przestępstw i wykroczeń. To o 12 procent więcej niż rok wcześniej. Tylko w autobusach doszło do ok. 1,5 tys. kradzieży kieszonkowych. Do najbardziej niebezpiecznych należą autobusy jeżdżące na liniach 175, 189, 512, 517, 709 oraz tramwaje nr 1, 9, 25, 33, 44. Do przestępstw najczęściej dochodzi między godz. 6 a 8 oraz popołudniami, pomiędzy 16 a 18.
—koz
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.