Czy kolej się obudzi?
Ratusz apeluje do kolejarzy o oddanie godzin szczytu miejskim pasażerom. Za dwa dni ruszają negocjacje w tej sprawie. Na razie jest obietnica budowy przystanku PKP Ursus-Niedźwiadek.
Kiedy przedstawiciele PKP InterCity i Deutsche Bahn układali rozkłady międzynarodowych pociągów, polscy kolejarze mieli usłyszeć od niemieckich warunek:
Szczyt we Frankfurcie...
– Pociąg musi być we Frankfurcie po godz. 8.05.
– A dlaczego akurat po 8.05?
– Bo wcześniej jest komunikacyjny szczyt, więc dowozimy ludzi do pracy. Bezwzględne pierwszeństwo przed międzynarodowymi mają pociągi podmiejskie S-Bahn.
Tę anegdotę opowiedział wczoraj dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta podczas debaty „Przyjazny system transportu w Warszawie”. – Ten typ myślenia trzeba przenieść do Warszawy – apeluje Leszek Ruta.
W piątek ZTM – czyli organizator przewozów na terenie stolicy – zaprosił na spotkanie przedstawicieli wszystkich przewoźników. Oprócz Kolei Mazowieckich czy Szybkiej Kolei Miejskiej będą tu także dwaj skonfliktowani gracze wydzieleni z Grupy PKP: InterCity i Przewozy Regionalne.
To przymiarki do nowego rozkładu, który wejdzie w życie w połowie grudnia. Jak mówią kolejarze, teraz trwa „koncert życzeń”, czyli każdy przewoźnik występuje do Polskich Linii Kolejowych z propozycjami.
Miasto będzie próbowało przekonać kolejarzy do maksymalnego uprzywilejowania komunikacji miejskiej w godzinach szczytu, np. na linii średnicowej, podając przykłady z innych miast. Urzędnicy twierdzą, że linia średnicowa wciąż nie jest w pełni wykorzystywana.
...i zastój w Ursusie
To niejedyna niespodzianka wczorajszej debaty. Przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych zaprezentowali ostateczne wizualizacje i plany budowy nowego przystanku PKP Ursus-Niedźwiadek między obecnymi stacjami Ursus i Piastów. Dzięki niej mieszkańcy osiedli w Ursusie szybciej mogliby dostać się do centrum – w 17 minut zamiast godziny w korku, jak jest obecnie.
– Projekt przewiduje modernizację torów oraz budowę peronu i parkingu Parkuj i Jedź. Dokumentację będziemy mieli gotową w czerwcu – mówi dyrektor Sławomira Wierzchowska z PLK.
Kolejarze planują tę stację od lat 70. ubiegłego wieku. Koszty budowy mają być rozłożone między kolej i miasto. Według dyr. Ruty z ZTM, przetarg na wykonawcę powinien zostać ogłoszony latem, a budowa ma skończyć się w 2011 r.
Dyrektor Wierzchowska z PLK woli nie składać jednoznacznych deklaracji. Dlaczego? Według naszych informacji, jest poważny problem z gruntem. Kolejarzom nie udało się przejąć jednej działki, bez której nie zaczną budowy.
PLK budują też dwukilometrowy łącznik z lotniskiem Okęcie, modernizują dwa perony z czterech na Dw. Gdańskim i budują przejście podziemne łączące tę stację z Żoliborzem. Wszystkie inwestycje miały być gotowe już kilka lat temu.
W planach jest modernizacja stacji PKP Stadion (w 2011 r.) i podmiejskiej części linii średnicowej (po Euro 2012).
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.