Drogie bilety nie są eko
Większość mieszkańców i mniejszość samorządowców popiera buspasy, a podwyżka cen biletów jest nieekologiczna. To wnioski z debaty z udziałem przedstawicieli Warszawy i Hamburga.
Notujemy w komunikacji wzrost pasażerów średnio o 3 proc.
rocznie – mówi przedstawiciel Hamburga Heinrich Klingenberg. – Jak to możliwe? Unowocześniamy tabor, inwestując np. w pojazdy hybrydowe. Upraszczamy system, np. przez odjazdy metrobusów co trzy minuty. A podstawa to pełna i łatwo dostępna informacja o rozkładach, przesiadkach itd. w trybie on-line.
Goście z Hamburga przyjechali do Warszawy w ramach wystawy „Pociąg pomysłów”, której celem jest promocja rozwiązań ekologicznych w 17 europejskich miastach. Wczoraj dyskutowali z przedstawicielami Warszawy o tym, jak przekonać mieszkańców do aprobaty przywilejów dla komunikacji miejskiej, np. buspasów. – Należy odciągać mieszkańców od aut, stale podnosząc atrakcyjność komunikacji. A władze Warszawy zdecydowały się na krok odwrotny: drastyczną podwyżkę cen biletów – wytyka Jakub Adamski ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji.
– Warszawiacy są już dawno przekonani – twierdzi z kolei prezes pracowni Biura Planowania Rozwoju Warszawy Marek Roszkowski. – Z badań opinii wykonanych w grudniu ub. roku wynika, że 76 proc. warszawiaków popiera przywileje dla komunikacji, nawet jeśli oznaczają utrudnienia dla kierowców. Tak jest nawet wśród gospodarstw domowych, w których są dwa samochody. Problem w tym, że politycy jeszcze tego nie zrozumieli – podkreśla.
Niemcy przyznali, że w Hamburgu błędem była likwidacja w drugiej połowie XX wieku torowisk tramwajowych. Teraz chcą do nich wrócić. – Pod tym względem Hamburg powinien zazdrościć Warszawie. Tramwaje się u nas ostały. Teraz stosunkowo małym kosztem możemy je modernizować, jak np. na Trasie W-Z albo w Al. Jerozolimskich – mówi prof. Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.