95 lat autobusu miejskiego
W 1920 roku w Tramwajach Miejskich utworzono Wydział Ruchu Autobusowego, na warszawskie ulice wyjechały pierwsze autobusy marki Saurer.
Właśnie mija 95 rocznica uruchomienia pierwszej linii autobusowej, kursującej pomiędzy pl. Zamkowym a pl. Zbawiciela.
- Gratuluję. Nadal będziemy inwestowali w rozwój Miejskich Zakładów Autobusowych. Autobusy to bardzo ważny środek transportu w stolicy, który przewozi ponad pół miliarda pasażerów rocznie. Stale unowocześniamy tabor naszej spółki. Od 2007 r. do stolicy przyjechało 927 nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów. A dzięki środkom unijnym do 2020 r. kupimy 130 autobusów niskoemisyjnych i wybudujemy zajezdnię Redutowa – uważa Hanna Gronkiewicz - Walt, Prezydent Warszawy.
Jak przypominają pracownicy ratusza na początku dwudziestego wieku na autobusy zapatrywano się jeszcze dość sceptycznie, a priorytetem ówczesnych, carskich władz były tramwaje. W 1909 roku przeprowadzono jedynie wstępne testy omnibusu (jak zwano wówczas autobusy). Sytuacja zmieniła się na dopiero po odzyskaniu niepodległości i przejęciu Tramwajów przez władze miasta - a jednym z powodów zmiany polityki transportowej był tragiczny stan mocno wyeksploatowanego i rozkradzionego taboru tramwajowego. Dlatego w połowie 1919 roku w Austrii i Niemczech zamówiono 56 autobusów marki Saurer i Benz-Gaggenau, a pod koniec roku przystąpiono do budowy pierwszych zajezdni autobusowych przy istniejących remizach tramwajowych.
Rok później powołano Wydział Ruchu Autobusowego, a w połowie roku do Warszawy przyjechała z Wiednia pierwsza partia autobusów piętrowych Saurer.
Komunikację autobusową planowano uruchomić pod koniec sierpnia 1920 r. jednak z powodu rozpoczętego strajku tramwajarzy i innych pracowników miejskich przedsiębiorstw autobusy musiały wyjechać na ulice wcześniej, bo już 29 czerwca. Pierwszą linię z pl. Zamkowego na pl. Zbawiciela uruchomiono przy pomocy Stowarzyszenia Samopomocy Społeczne a autobusy kursowały w asyście wojska i policji.
Więcej o historii warszawskich autobusów można przeczytać w okolicznościowym albumie „Warszawskie autobusy. Najpiękniejsze fotografie" wydanym przez Miejskie Zakłady Autobusowe, który jest dostępny w księgarniach (można go wygrać w konkursie ogłoszonym na profilu fb przewoźnika).
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.