Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Ujazdowskie po nowemu

Konrad Majszyk 24-09-2009, ostatnia aktualizacja 25-09-2009 15:38

Drogowcy pucują Al. Ujazdowskie przed inauguracją. Brakuje 63 koszy na śmieci i 322 donic. W al. Szucha powstała „zebra”, która dubluje się z przejściem pod ziemią.

autor: Pasterski Radosław
źródło: Fotorzepa
autor: Radek Pasterski
źródło: Fotorzepa
autor: Radek Pasterski
źródło: Fotorzepa

We wtorek dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Grażyna Lendzion planuje odebrać od wykonawcy Al. Ujazdowskie po remoncie.

Przy okazji odbędzie się próba iluminacji. Jak ustaliliśmy, w przyszłym tygodniu nowym deptakiem ma się przespacerować w towarzystwie dziennikarzy prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

„Bąble” na przystankach

Między ul. Bagatela a pl. Trzech Krzyży leży równy granitowy trotuar. Na wjazdach do posesji widać bazaltową kostkę. Rowerzyści mają dla siebie czarną asfaltową ścieżkę, która wije się, omijając m.in. miejsca parkingowe.

W Al. Ujazdowskich wzdłuż jezdni, przystanków i przejść dla pieszych zostały zamontowane „bąble” dla niewidomych. Właśnie takich Metro Warszawskie wciąż nie instaluje na swoich stacjach, tłumacząc się brakiem stosownego rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury.

Dzięki remontowi odsłonięty i wyeksponowany został też pomnik Romana Dmowskiego w narożniku między Al. Ujazdowskimi a al. Szucha, który wcześniej był ukryty w gęstwinie krzaków.

Ciekawostka: przez al. Szucha poprowadzi nowa „zebra” dla pieszych z sygnalizacją, mimo że bezpośrednio pod nią znajduje się przejście podziemne. Czy zostanie zasypane jak to przy bramie Uniwersytetu Warszawskiego na Krakowskim Przedmieściu?

– Decyzja jeszcze nie zapadła. Na razie nie będziemy go ruszali. W przejściu dla pieszych działa pub – mówi rzecznik ZDM Adam Sobieraj.Chodzi o lokal Café Przejście, którego właściciele podpisali umowę z miastem, wygasającą z końcem tego roku.

Piękno kontra sztampa

Większość spacerowiczów spotkanych przez „ŻW” w Al. Ujazdowskich chwaliła metamorfozę kolejnego odcinka Traktu Królewskiego.– Piękna reprezentacyjna ulica. Mało takich w zniszczonej wojną i komuną Warszawie. Aż chce się tędy przespacerować do parku Ujazdowskiego albo Łazienek – zachwalała Anna Więcławek z Powiśla.

Ale nie wszyscy...

– Bez pomysłu godnego Traktu Królewskiego. Szary chodnik, szarobura ścieżka dla rowerów. Gdyby nie śliczne parki i zadbane ambasady, wyglądałoby to jak ulica na blokowisku – narzekał student Paweł Witt.Skąd te kontrowersje? W przeciwieństwie do Krakowskiego Przedmieścia przebudowa ulicy odbyła się bez udziału architektów i urbanistów.

Koncepcję przygotował Metroprojekt, który specjalizuje się w inwestycjach drogowych. W porównaniu z poprzednim stanem Traktu to i tak krok naprzód.Spacer pani prezydent z dziennikarzami zostanie zorganizowany w związku z zakończeniem robót brukarskich. Do finału modernizacji Alej jeszcze jednak daleko. Co zostało? Przede wszystkim: prace ogrodnicze, które w większości ruszą w październiku. Z Al. Ujazdowskich zostanie wyciętych 198 drzew. W ich miejsce ogrodnicy posadzą prawie 300 bardziej reprezentacyjnych, m.in. lip krymskich i holenderskich. Zieleń będzie iluminowana po zmroku.

Dwa kilometry płotków

Brakuje też mebli miejskich – 63 koszy na śmieci, 322 donic na kwiaty i drzewa oraz 2,2 km płotków. Zarząd Oczyszczania Miasta rozstrzygnął przetarg za 1,5 mln zł dopiero w środę. Teraz dziesięć dni czeka na ewentualne protesty. Rzeczniczka ZOM Iwona Fryczyńska przewiduje, że wszystko będzie gotowe do 10 grudnia.

Miasto próbuje też skłonić Telekomunikację Polską do wymiany siermiężnych skrzynek technicznych wzdłuż ogrodzenia parku Ujazdowskiego, które psują efekt nowego deptaka.

Przebudowa Al. Ujazdowskich pochłonęła 18,3 mln zł. Polsko-niemieckie konsorcjum firm Adrog i Mabau dotrzymało terminów. Najistotniejsze prace ukończono przed 15 sierpnia w związku z defiladą z okazji Dnia Wojska Polskiego, którą Ministerstwo Obrony Narodowej w ostatniej chwili odwołało z powodu oszczędności.

Kalendarium:

Przebudowa Traktu Królewskiego to niekończąca się opowieść.

Zaczął prezydent Warszawy Marcin Święcicki od przebudowy Nowego Światu na 400-lecie stołeczności Warszawy w 1996 roku.

Następny etap zmian na Krakowskim Przedmieściu przygotował prezydent Warszawy Lech Kaczyński.

Prace rozpoczął podczas kampanii wyborczej w 2006 roku komisarz Kazimierz Marcinkiewicz.

Ukończyła w 2008 roku prezydent miasta Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Al. Ujazdowskie do ul. Bagatela to kolejny etap modernizacji.

Przebudowa pl. Trzech Krzyży jest „w planach”. Co z odcinkiem do Wilanowa?

Blog Konrada Majszyka: Bus kwas na Trasie Łazienkowskiej

Start machiny lobbingowej za zlikwidowaniem buspasa na Trasie Łazienkowskiej to kwestia najbliższych dni albo wręcz godzin. Obawiam się, że nieudolne wdrożenie potrzebnego miastu buspasa na długo może pogrzebać ideę ułatwień dla komunikacji.

(...)

Drodzy Internauci, czy buspas na Trasie Łazienkowskiej należy zlikwidować? A może wystarczy coś poprawić? A jeśli tak, to co, do jasnej cholery?

Czytaj całość

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane