Fiasko na Towarowej
Klapą zakończył się przetarg na modernizację wiaduktu na ul. Towarowej – nad linią średnicową PKP. Tymczasem ten obiekt od siedmiu lat znajduje się na szczycie czarnej listy wiaduktów zagrożonych katastrofą budowlaną.
Wiadukt drogowy na ul. Towarowej – tuż obok pl. Zawiszy, nad torami linii średnicowej – to fragment tzw. śródmiejskiej obwodnicy Warszawy. Z powodu fatalnego stanu technicznego od 2002 roku widnieje na liście obiektów do natychmiastowej przebudowy.
Czy wiadukt runie na tory
– Proszę obejrzeć ten wiadukt od spodu, z peronów stacji PKP Ochota. Przecież ten przejazd niedługo runie na tory! – niepokoi się czytelnik z Komorowa Jan Suchecki.
Zarząd Dróg Miejskich zaplanował na przyszły rok przebudowę wiaduktu – m.in. wymianę izolacji, jezdni i chodników, wzmocnienie podpór oraz uzupełnienie ubytków gzymsu. Na wniosek Tramwajów Warszawskich na Towarowej powstałby też trzeci tor (do skrętu w lewo, w stronę Dworca Centralnego).
Drogowcy unieważnili jednak jesienią kolejny przetarg na dokumentację projektową. Zgłosiła się tylko jedna firma, która nie spełniła wymagań. Według naszych informacji, to już czwarty nieudany przetarg na Towarową. ZDM przyznaje się do dwóch (poprzedni unieważniono w 2007 roku).
– Tuż po Nowym Roku ogłosimy kolejny przetarg na projekt – obiecuje rzeczniczka ZDM Urszula Nelken. – W przyszłym roku chcemy wybrać wykonawcę, który rozpocznie uzgodnienia z kolejarzami. Prace powinny ruszyć w 2010 roku – wylicza.
Według wykonanej dla ratusza ekspertyzy prof. Henryka Zobla z Politechniki Warszawskiej, stan wiaduktu na Towarowej na razie nie zagraża bezpieczeństwu użytkowników. Ekspertyza została jednak wykonana w 2006 roku. Czy jest wciąż aktualna? Nie wiadomo. Jak zapewniają jednak drogowcy, stan wiaduktu jest na bieżąco monitorowany.
Gdzie przenieść tramwaje
Dlaczego nikt nie chce się dotykać do wiaduktu? Drogowcy przyznają, że zadanie jest trudne. Dla dobra konstrukcji należałoby np. zwęzić przystanki albo kazać tramwajom zatrzymywać się w innym miejscu. Każdy zaproponowany wariant wzbudzi protesty pasażerów. Osobny problem to uzgodnienia z Polskimi Liniami Kolejowymi wyłączenia torów (linia średnicowa to najruchliwszy kolejowy odcinek w Polsce).
Biuro Drogownictwa i Komunikacji bada też warianty dociągnięcia Al. Jerozolimskich do pl. Zawiszy, od strony ronda Zesłańców, i budowy wiaduktów wzdłuż ul. Raszyńskiej i Towarowej. Na razie brak decyzji.
Czarna listaPo zamknięciu w trybie awaryjnym w 2002 roku wiaduktu w Al. Jerozolimskich nad linią WKD w ratuszu powstała tzw. czarna lista wiaduktów do przebudowy. Instytut Badawczy Dróg i Mostów wskazał wtedy, które obiekty wymagają natychmiastowych napraw albo wyburzenia i postawienia od nowa. Od tego czasu drogowcy naprawili pięć wiaduktów, odbudowa pięciu trwa, a trzy wciąż czekają.
Te wiadukty zostały odbudowane: ∑ Al. Jerozolimskie nad linią WKD ∑ al. Krakowska nad radomską linią PKP ∑ estakady bielańskie wzdłuż Wisłostrady ∑ Żelazna nad linią średnicową PKP ∑ wiadukt na Płowieckiej nad torami otwockiej linii PKP.
Odbudowa tych wiaduktów trwa: ∑ Andersa obok Dworca Gdańskiego (do końca 2011 roku) ∑ Modlińska nad torami do Elektrociepłowni Żerań i Kanałem Żerańskim (do marca 2011 roku) ∑ Powązkowska nad linią do Dworca Gdańskiego (co najmniej do końca tego roku) ∑ Trasa Toruńska nad Modlińską (do 2012 roku)
∑ Trasa Toruńska nad stacją PKP Praga i zakładami Żerań FSO (do 2012 roku).
Na tych wiaduktach prace jeszcze się nie zaczęły: ∑ Towarowa nad linią średnicową PKP i WKD ∑ Płochocińska nad odnogą Kanału Żerańskiego (do Fabetu) ∑ Marsa nad linią otwocką PKP.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.