Zamknięty most i nowe buspasy
Trasa W-Z zamknięta dla aut. Szersze Wybrzeże Helskie. Parkingi Parkuj i Jedź na zewnętrznych pasach al. Solidarności. Otwarty dla wszystkich Nowy Świat. To plany ratusza.
Podczas budowy drugiej linii władze stolicy postawią na maksymalny priorytet dla komunikacji miejskiej. Decyzje zapadły podczas burzliwej narady prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz ze współpracownikami. Oficjele przyznali: w latach 2010 – 2013 korki będą tak duże, że nie ma innej możliwości zapewnienia przejazdu przez miasto.
– Dogrywamy szczegóły, przeliczamy dane. Codziennie odbywa się po kilka narad – mówi dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta.
Od wiosny zamieszanie...
Od kwietnia do października czeka nas ponowne zamknięcie ul. gen. Andersa i zwężenie Słomińskiego. Cel – zdążyć przed budową drugiej linii (więcej w tekście obok mapki).
Na przełomie kwietnia i maja zacznie się przekładanie urządzeń podziemnych w rejonie projektowanej stacji Rondo Daszyńskiego. Wykonawca zamknie ul. Prostą, między rondem Daszyńskiego a Karolkową. Objazd: z Towarowej poprowadzi skręt przez tory w Kolejową.
Od wiosny do października drogowcy mają poszerzyć Wybrzeże Helskie między ul. Okrzei a mostem Gdańskim. Tędy poprowadzi objazd dla aut. Dodatkowy pas przybędzie kosztem chodnika i dzikich miejsc parkingowych. Rano dwa pasy będą prowadziły do centrum, a jeden w stronę FSO. Po południu będzie odwrotnie.
... a od jesieni kataklizm
Od października ratusz zapowiada „segregację mostów”. I tak: Śląsko-Dąbrowski zostanie oddany tylko autobusom i tramwajom (130 pojazdów na godzinę w każdą stronę). ZTM rozważa jedyny wyjątek – wpuszczenie aut z ul. Sierakowskiego, obok Szpitala Praskiego.
Górny poziom mostu Gdańskiego będzie oddany autom – zostanie tylko linia 170. Na dole ma się znacząco zwiększyć częstotliwość tramwajów. Jakich linii? ZTM ustala szczegóły. Świętokrzyski też ma być głównie dla aut (może zostać tędy puszczona jedynie jedna linia autobusowa, np. 101).
Od października al. Solidarności przy Dw. Wileńskim ma być przejezdna tylko dla autobusów i tylko na wprost. Nad budową stacji Dw. Wileński wykonawca przerzuci most saperski. Na odcinku 200 metrów al. Solidarności zwęzi się do jednego pasa w każdą stronę. Dalej autobusy pojadą buspasem, który zacznie się przy Radzymińskiej. Według jednego z wariantów, ma się ciągnąć wzdłuż Leszno i Górczewskiej aż do Lazurowej!
Auta od strony Zacisza nie przejadą obok Dw. Wileńskiego. Prawe pasy al. Solidarności między Szwedzką a pl. Wileńskim zamienią się w parking Parkuj i Jedź. Kilkaset aut stanie „skosem“ po obu stronach. Trwają rozmowy z centrum handlowym Wileńska w sprawie użyczenia jednego poziomu (400 miejsc) pod Parkuj i Jedź. Parking na 1 tys. aut powstanie przy Radzymińskiej obok Bystrej. Po drugiej stronie Wisły Parkuj i Jedź będzie przy Kercelaku (w miejscu cyrku).
Od strony ronda Wiatraczna tramwaje dojadą Targową tylko do Dworca Wschodniego. Z trambuspasa na Trasie W-Z objadą pl. Wileński łamańcem: w lewo do Jagiellońskiej, w prawo do Ratuszowej, w prawo Targową i w lewo w 11 Listopada, a tędy do ronda Żaba. Budowa rozjazdów wciąż się nie zaczęła.
ZTM planuje wyznaczyć trambuspas ul. 11 Listopada – między rondem Żaba a Stalową. Na wyłączność dla komunikacji miejskiej zostanie oddana też Jagiellońska między Ratuszową a Okrzei. Kolejny buspas powstanie wzdłuż ul. Targowej i Zielenieckiej.
Na Krakowskim Przedmieściu nie będzie zwiększania częstotliwości autobusów – to zmiana planów. Na Nowy Świat zostaną wpuszczone samochody. Tędy ma prowadzić dojazd od mostu Świętokrzyskiego.
Podczas zamknięcia Świętokrzyskiej objazd będzie prowadził Grzybowską, która zamieni się w buspas. Wjechać będą mogły tylko auta dojeżdżające do posesji, ale pod warunkiem zjazdu na najbliższym skrzyżowaniu.
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.