Hałas w tunelu niedomknięty
Mieszkańcy Bródna: – Hałas z przebudowywanej Trasy Toruńskiej jest nie do wytrzymania. Drogowcy: – Sytuację na pewno poprawi pierwszy w Polsce półtunel z ekranów akustycznych.
Ulica Toruńska 68. Do przebudowywanej arterii jest stąd ok. 20 metrów. Żaden inny blok w Warszawie nie znajduje się bliżej przyszłej trasy ekspresowej, którą już dziś w ciągu doby przejeżdża 80 – 90 tys. pojazdów. Do 2020 roku ruch ma wzrosnąć do 160 tys. pojazdów.
Nie otwierać okien
W bloku jest 60 mieszkań, ale Paweł Czekalski ma podwójnego pecha. Mieszka wraz z rodziną w narożniku budynku, który jest najbliżej tej ruchliwej ulicy. Mieszkanie na ostatnim piętrze zajmują od 1975 roku. Wychodzimy na balkon. W uszy uderza huk z trasy na dole. Żeby rozmawiać, trzeba się przekrzykiwać.
– Ten hałas jest nie do wytrzymania – mówi Paweł Czekalski. – Teraz mogę ograniczyć uciążliwości, zamykając okna od strony Trasy Toruńskiej. Ale latem temperatura w mieszkaniu wzrasta nawet do 40 st. C.
Mieszkańcy Bródna skarżą się też na zapylenie, które nasiliło się od czasu rozpoczęcia budowy w ubiegłym roku.
– Mamy siedmioletniego syna, który ma problemy z górnymi drogami oddechowymi. Zapylenie w domu jest tak duże, że już przed rozpoczęciem budowy musieliśmy wycierać kurze raz dziennie. Teraz trzeba to robić częściej – narzeka Czekalski.
Jezdnie ukryte w tubie
Dlaczego życie w mieszkaniach przy Toruńskiej 68 jest aż tak uciążliwe? W styczniu tego roku robotnicy z firmy J&P Avax zdemontowali stare ekrany akustyczne, które stały wzdłuż Trasy Toruńskiej przez osiem lat. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad tłumaczyła, że w ich miejsce pojawią się nowe, lepsze. Niestety, stanie się to dopiero w 2012 roku.
– Ustawianie ekranów dźwiękochłonnych to zazwyczaj jeden z ostatnich etapów inwestycji – tłumaczy rzeczniczka mazowieckiej GDDKiA Małgorzata Tarnowska. – Poza tym nie chcemy, żeby zostały zniszczone przez grafficiarzy przed zakończeniem budowy. To problem wielu inwestorów. Takie mamy społeczeństwo.
Nowe ekrany będą jednak wyjątkowe. Po raz pierwszy w Polsce zostanie zbudowany tzw. półtunel akustyczny. Jak będzie wyglądał? Wygięte panele mają zamknąć główne jezdnie Trasy Toruńskiej w dźwiękoszczelnej tubie. Kierowcy będą się tam czuli, jakby wjechali do przezroczystej rury. Takie były surowe wytyczne decyzji środowiskowej podyktowane bliskością osiedla Bródno.
Blok: żywa tarcza
Wzdłuż trasy ekspresowej znajdą się jednak jezdnie lokalne, które będą rozprowadzały ruch. Te zostaną zakryte półtunelem od strony ul. Wysockiego, ale tylko do ok. 1/3 długości budynku przy Toruńskiej 68. Dalej będzie już tylko standardowy ekran zagięty w kierunku jezdni. – Nasz blok potraktowano jako naturalny ekran dźwiękochłonny, a nas jak żywe tarcze. Nie wiem, czy to jest bezduszność projektantów, czy bezmyślność decydentów, czy też oszczędność kosztem mieszkańców – oburza się Paweł Czekalski.
GDDKiA odpowiada, że ekran wzdłuż jezdni lokalnej będzie miał aż osiem metrów wysokości. Dodatkowo na jego krawędziach projektant przewidział montaż tzw. oktagonalnych reduktorów, które mają być dodatkową barierą dla hałasu.
– Dopuszczalne normy hałasu przy ul. Toruńskiej 68 zostaną dotrzymane. Powiem więcej: po oddaniu nowej Trasy Toruńskiej mieszkańcy tego budynku będą odczuwali mniejsze uciążliwości niż przed budową – twierdzi Małgorzata Tarnowska z GDDKiA.
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.