Autostradę czas zacząć
Za tydzień drogowcy wbiją pierwszą łopatę na 91-kilometrowym odcinku trasy A2 z Łodzi do Warszawy. Dwa kontrakty z pięciu dostał chiński wykonawca, na którego skarżą się firmy z Europy.
Bierzemy się za przebudowę przepompowni w oczyszczalni ścieków w Pruszkowie, która koliduje z autostradą A2. To będzie symboliczny początek prac na trasie Łódź – Warszawa – mówi Małgorzata Tarnowska z mazowieckiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Podłączenie do Europy
Gdyby nie przebudowa oczyszczalni, europejska trasa A2 urwałaby się w Pruszkowie. Za prace w przepompowni odpowiada Budimex-Dromex, który zgarnął kontrakt na odcinek najbliżej Warszawy.
Wbicie łopaty będzie dla ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka kolejną okazją do promocji drogowych inwestycji. Dwa tygodnie temu wysadzał w powietrze „wiadukt donikąd“ w Nowej Wsi na trasie A2. Tamten obiekt powstał za czasów Edwarda Gierka jako element autostrady przygotowywanej na olimpiadę w Moskwie w 1980 roku.
Od tamtej pory czasy się zmieniły, ale drogowcy wciąż chcą zdążyć na drogową superimprezę – tym razem Euro 2012. Rządowa GDDKiA wywiera więc ogromną presję na urzędy wojewódzkie. Do wojewodów łódzkiego i mazowieckiego wpłynęły wnioski o pięć pozwoleń na budowę odcinków między Łodzią a Warszawą. Czas goni. Na razie Mazowsze wydaje się sprawniejsze. – To dla mnie absolutny priorytet. Do końca lipca mój urząd wyda pierwsze pozwolenie na budowę tzw. odcinka D w okolicach Brwinowa – obiecuje wojewoda Mazowsza Jacek Kozłowski. – Wtedy wszystkie procedury urzędowe dla tego fragmentu będą domknięte. Czyli można budować – zachęca. I to właśnie tutaj w sierpniu Strabag ma wystartować z pracami drogowymi. Wczoraj dla odcinka w okolicy Brwinowa odbyły się ostatnie konsultacje społeczne dla mieszkańców, których wymaga od Polski UE.
Pośpiech przed Euro 2012
We wrześniu wojewoda Kozłowski ma wydać pozwolenia na budowę dwóch pozostałych odcinków, które znajdują się w jego gestii (patrz mapka). Tutaj trwają jednak uzgodnienia środowiskowe, nie odbyły się też jeszcze konsultacje społeczne.
Mimo pospolitego ruszenia autostrada z Łodzi do Warszawy nie zostanie ukończona do Euro 2012. Wykonawcy zobowiązali się, że w maju 2012 r. przejezdne będą po dwa pasy ruchu. Potem prace będą jeszcze trwały minimum przez trzy miesiące.
Oczy obserwatorów są zwrócone na chińskie konsorcjum COVEC, wykonawcę dwóch z pięciu odcinków. Obecne w Polsce koncerny drogowe ze Starego Kontynentu – także te podejrzewane przez CBA i prokuraturę o ustawienie przetargu na trasę S8 w Warszawie – złożyły skargę do Komisji Europejskiej. Twierdzą, że COVEC otrzymuje zakazaną pomoc finansową od chińskiego rządu.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.