Metro startuje w sierpniu
Władze Woli wydały pozwolenie na budowę obok ronda Daszyńskiego szybu startowego dla dwóch tarcz do drążenia II linii metra. Przed końcem sierpnia ma zostać zamknięta ul. Prosta. Tuż pod nią robotnicy będą musieli przełożyć 85 km światłowodów.


To inwestycyjny przełom. Po miesiącach przygotowań i pokonywania biurokratycznych przeszkód władze Warszawy mają pierwszy z wyczekiwanych dokumentów. Obok ronda Daszyńskiego może ruszać drążenie dwóch tuneli. To pierwszy etap wyczekiwanej budowy siedmiu stacji II linii.
Wola zabezpiecza interes
– Dzięki tej linii mieszkańcy Woli będą mieli o niebo lepszą komunikację z innymi częściami miasta – cieszy się burmistrz Woli Marek Andruk. – Teoretycznie prace mogą zacząć się nawet dziś. Nawet jeśli któraś ze stron będzie się chciała odwołać od decyzji, nie będzie to oznaczało wstrzymania prac – zapewnia.
Pozwolenie ma rygor natychmiastowej wykonalności. Powód? Jak przeczytaliśmy w uzasadnieniu, „z uwagi na ważny interes społeczny i dla zabezpieczenia gospodarki narodowej przed ciężkimi stratami“.
Drążące TBM o średnicy 5,4 metra – czyli tzw. superkrety – wystartują z Woli w kierunku Powiśla. Do tego konieczne będzie zamknięcie ul. Prostej biegnącej wśród wolskich biurowców – między rondem Daszyńskiego a Karolkową. Ruch zostanie skierowany Karolkową i Kolejową do Towarowej i pl. Zawiszy.
Rozpoczęcie prac „już dziś“ – jak chce burmistrz Woli – to jednak czysta teoria. W ciągu najbliższych dni Metro Warszawskie wystąpi do Zarządu Dróg Miejskich o zgodę na zajęcie ul. Prostej. Jednocześnie zawiadomi nadzór budowlany o ruszającej inwestycji.
– Prosta zostanie zamknięta w drugiej połowie sierpnia – zapowiada wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz. – Wcześniej trzeba m.in. zbudować tymczasowy skręt z Towarowej w Kolejową – wyjaśnia.
Jak ustaliliśmy, ratusz zastanawia się też nad szybkim remontem Kolejowej, którą przez co najmniej trzy lata będzie odbywał się ogromny ruch objazdowy. Drogowcy planują na Kolejowej budowę odwodnienia i ułożenie nowej nawierzchni.
Według nieoficjalnych informacji, te prace mogą spowodować przesunięcie zamknięcia Prostej na wrzesień, kiedy warszawiacy wrócą z wakacji i zaczną się korki.
Jak wynika z najnowszego harmonogramu, dwie zamówione w Niemczech tarcze TBM wystartują z ul. Prostej na przełomie lutego i marca 2011 roku. Superkrety mają dotrzeć na Wolę pod koniec tego roku.
Kilometry splątanych kabli
Co będzie się działo na Prostej do tego czasu? W rejonie przyszłej stacji Rondo Daszyńskiego włosko-turecki wykonawca będzie musiał przełożyć plątaninę urządzeń podziemnych. Łącznie da to 85 kilometrów kabli światłowodowych należących do np. Telekomunikacji Polskiej, Polkomtela, Aster City, ale też Dowództwa Sił Powietrznych (jego sprzeciw przez długie tygodnie blokował inwestycję).
Do tego dodać należy 40 km kabli teletechnicznych średniego i niskiego napięcia, a także sieć cieplną, wodociągową i kanalizacyjną.
Trzecia TBM ma ruszyć z Powiśla obok mostu Świętokrzyskiego. Tam przekładanie urządzeń podziemnych zacznie się półtora miesiąca później niż na Woli.
Dlaczego? Metro Warszawskie czeka na tzw. pozwolenie wodno-prawne. Pod koniec sierpnia wykonawca ma przedstawić Metru Warszawskiemu pakiet wymaganych umową projektów budowlanych dla całego odcinka pod Świętokrzyską i Targową. Nie ma jeszcze pozwoleń na budowę stacji: Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński.
Ratusz naobiecywał
Opóźnia się uruchomienie centrum informacyjnego dla warszawiaków w parku Świętokrzyskim, które powinno działać już w kwietniu. Urzędnicy mają projekt budowlany, ale nie został jeszcze zatwierdzony. Władzom stolicy „rozjechał się“ też optymistyczny harmonogram z grudnia ubiegłego roku. Prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz zapowiedziała wtedy, że prace ruszą na przełomie kwietnia i maja 2010 roku.
Jest też dobra wiadomość: ratuszowi udało się jednak uporać z większością przeszkód proceduralnych blokujących budowę siedmiu stacji, które ujawniliśmy w czerwcu.
Wciąż nierozwiązany jest za to konflikt w sprawie pomnika „czterech śpiących“, który trzeba będzie przesunąć w związku z budową stacji Dw. Wileński. Przeszkodą jest też spółka Port Praski, żądająca gigantycznych pieniędzy w zamian za udostępnienie terenu pod zaplecze budowy obok stacji Stadion.
Ratusz planuje akcję informacyjną, żeby zachęcić warszawiaków do przesiadki do komunikacji miejskiej.
– Jeśli chcemy mieć II linię metra, musimy pocierpieć. Budowa przejdzie przez ścisłe centrum miasta – przypomina wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz.
– Zamknięcie Prostej to jeszcze nic. Gorzej będzie, kiedy trzeba będzie zamknąć jedną nitkę Towarowej albo al. Jana Pawła II – twierdzi burmistrz Woli Marek Andruk.
Umowa przewiduje zakończenie wszystkich prac przy budowie II linii w październiku 2013 roku. Ale podczas Euro 2012 okolice stacji Stadion i Dworzec Wileński muszą być w pełni przejezdne – tego żąda UEFA.
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.