Remontowy paraliż stolicy
Start budowy drugiej linii metra, zwężona al. Niepodległości, Popiełuszki bez tramwajów, zamknięte Okęcie i tory PKP do Pruszkowa. Kończą się wakacje, a zaczynają największe od lat utrudnienia.

To nie będzie łatwa jesień dla kierowców – mówi Tomasz Kunert z Biura Koordynacji Remontów. – Niekiedy jedynym rozsądnym rozwiązaniem może być przesiadka do komunikacji.
W ostatnich dniach sierpnia furczą maszyny budowlane. W ostatni weekend władze Śródmieścia otworzyły Poznańską między Al. Jerozolimskimi i Hożą. Wczoraj arcybiskup Kazimierz Nycz poświęcił nowiutkie rondo Ryszarda Kaczorowskiego w Piastowie – u zbiegu al. Wojska Polskiego i ul. Warszawskiej. Na zamkniętym wiadukcie na ruchliwej Łopuszańskiej nad al. Krakowską udało się wymienić felerną izolację, więc ma on zostać otwarty tuż przed 1 września.
Tego nie skończą
Ale większości remontów nie uda się skończyć przed wrześniem. Wyścig z czasem trwa np. na Emilii Plater między Świętokrzyską i Dworcem Centralnym. Prace ruszyły dopiero pod koniec lipca, dlatego otwarcie newralgicznej ulicy w samym sercu miasta przed zakończeniem wakacji stoi pod znakiem zapytania.
– Ul. Emilii Plater powinna być przejezdna ok. 1 września. Nawet wtedy nie zachęcam jednak kierowców do korzystania z niej. Będziemy tam zwężali jezdnie, żeby zagospodarować pas między nimi – mówi wicedyrektor Zarządu Remontów i Konserwacji Dróg Wiktor Wojewódzki.
Zarząd Terenów Publicznych nie wyrobił się z przebudową Mokotowskiej między Wilczą i Piękną. Urzędnicy planowali zapewnić przejazd przed końcem sierpnia, ale nic z tego. Wbrew obietnicom wodociągowcy nie zdążyli z nowymi przyłączami na Szeligowskiej, przez co aż do końca września Lazurową nie dojedziemy do Połczyńskiej.
Według rzecznika Tramwajów Warszawskich Michała Powałki, dobiegła już końca wymiana torów na Stalowej. Jak ustaliliśmy, na wznowienie ruchu poczekamy jednak aż do weekendu, bo Zarząd Transportu Miejskiego nie chce wprowadzać zmian tras w środku tygodnia.
Tu zaczęli za późno
Wbrew obietnicom ratusza do 31 sierpnia nie uda się też skończyć prac na torach wzdłuż al. Niepodległości. W efekcie aż do 19 września tramwaje nie pojawią się na torach między Nowowiejską i Woronicza, a samochody będą się mijały w gigantycznym korku na jednym pasie na wysokości Filtrów i Politechniki Warszawskiej.
Tutaj zawiniła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, której wykonawca nie wyrobił się z otwarciem przebudowywanej pętli Służewiec (obok powstającej Trasy N-S). ZTM tłumaczy się, że bez tej pętli nie dałoby się obsłużyć komunikacyjnie Mokotowa po zamknięciu al. Niepodległości dla tramwajów.
– Koszty tej decyzji będą ogromne. Od września centrum stanie. Urzędnikom z ZTM zabrakło autobusów zastępczych – twierdzi nasz informator z ratusza. Dlaczego tak się stało? Znaczna część rezerw autobusowych została skierowana do obsługi specjalnej linii Z-7, która z dużą częstotliwością przerzuca ruch z Bielan i Żoliborza do centrum po osunięciu się komory wodociągowej na skrzyżowaniu ul. Popiełuszki i Krasińskiego. Co najmniej do 6 września ul. Popiełuszki zostanie bez tramwajów. Potem pojazdy będą się mijały na jednym torze.
Te budowy ruszają
We wrześniu zacznie się największa inwestycja: budowa metra między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim. 11 września Metro Warszawskie zapowiada zamknięcie ul. Prostej między Karolkową i rondem Daszyńskiego. Objazd poprowadzi wąskimi uliczkami: Karolkową, Przyokopową (sfrezuje ją Urząd Dzielnicy Wola) i Kolejową (przebudowuje ją Zarząd Dróg Miejskich) do Towarowej. Korków można spodziewać się na Prostej, dojazdach do pl. Zawiszy i Grzybowskiej, która ma służyć głównie jako buspas. – Znacznie większe utrudnienia związane z drugą linią czekają warszawiaków w przyszłym roku, kiedy będziemy wstrzymywać ruch na Świętokrzyskiej, Marszałkowskiej i skrzyżowaniu przy Dworcu Wileńskim – twierdzi Tomasz Kunert.
Przez trzy najbliższe weekendy utrudnienia czekają też pasażerów samolotów. Z powodu remontu skrzyżowania pasów startowych na Okęciu loty przeniosą się m.in. do Łodzi, Krakowa i Gdańska. Utrudnienia w rejonie lotniska skumulują się w pierwszy weekend września, kiedy Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych zamknie skrzyżowanie ul. Żwirki i Wigury z 17 Stycznia. Powód – przebudowa ul. 17 Stycznia i Cybernetyki. Na pocieszenie ratusz zapowiada, że w połowie września otworzy rondo u zbiegu Cybernetyki i Postępu.
Wściekli mogą być mieszkańcy Ursusa i Włoch dojeżdżający do pracy pociągami. PKP Polskie Linie Kolejowe akurat we wrześniu zaplanowały remont na linii do Pruszkowa, o którym Koleje Mazowieckie dowiedziały się… z mediów. Od 20 września do 19 listopada czekają nas więc odwołania pociągów i ruch wahadłowy.
Na dodatek w tym samym czasie ZDM zamknie wiadukt na Traktorzystów nad Cierlicką w Ursusie. To lokalna drogowa katastrofa. Do końca roku da się tam przejechać tylko dołem, czyli Cierlicką między dwiema częściami Ursusa.
To nie koniec utrudnień. Jesienią ma ruszyć budowa południowej obwodnicy Warszawy, przez co al. Krakowska w miejscu planowanego węzła zostanie zwężona. Do tego dodać trzeba utrudnienia spowodowane budową parkingu Parkuj i Jedź al. Krakowskiej, które potrwają do końca czerwca 2011 roku. Także jesienią tramwajarze mają wyremontować tory na Targowej między Kijowską i Teatrem Powszechnym, a drogowcy poszerzyć Wybrzeże Helskie przy zoo.
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.