Kto przygarnie tramwaj
Mieszkańcy ul. Sprawnej na Tarchominie nie chcą tramwaju u siebie. – Zabierzcie go na ul. Poetów – mówią. Ale na Poetów też go nie chcą. Czy Białołęka woli stać w korkach?

Którędy tramwaj zjedzie z mostu Północnego na Tarchomin? Początkowo miał jechać przy ul. Poetów, jednak mieszkańcy osiedla Winnica, sąsiadującego z tą ulicą, złożyli do Samorządowego Kolegium Odwoławczego protest przeciwko decyzji środowiskowej dla tego pomysłu.
– Orzeczenie w tej sprawie powinno być wydane już dwa tygodnie temu, ale nie ma go do dzisiaj – mówi radny Białołęki Wojciech Tumasz (PO).
Mieszkańcy osiedla Winnica optują za tzw. wariantem społecznym, czyli zlokalizowaniem linii wzdłuż ul. Sprawnej.
Nowy wariant spotkał się jednak ze sprzeciwem… mieszkańców ul. Sprawnej, Pochyłej i Ugorek. Pod protestem wobec wariantu społecznego podpisało się ponad 50 osób, które obawiają się wyburzania dopiero co zbudowanych domów. Twierdzą też, że niedawna modernizacja ul. Sprawnej i budowa kanalizacji poszłyby na marne.
Podobne zdanie mają władze Białołęki. – Jeśli tramwaj pojedzie trasą proponowaną przez Zarząd Transportu Miejskiego, zostaną okrojone działki przy ul. Poetów. Ale w drugim przypadku trzeba będzie wyburzyć szereg domów – mówi wiceburmistrz dzielnicy Piotr Smoczyński.
Radny Tumasz ma na ten temat inne zdanie. – Firma, która przygotowywała raport środowiskowy dla wariantu społecznego, nie znalazła żadnych domów, które trzeba usunąć. Natomiast przy ul. Poetów musiałoby zniknąć kilka tymczasowych budynków.
Protest to woda na młyn Zarządu Transportu Miejskiego, który lansuje tzw. wariant miejski, czyli z tramwajem wzdłuż ul. Poetów.
– Jeśli jedni mieszkańcy próbują odsunąć trasę tramwajową od swoich domów, to podsuwają ją drugim – twierdzi rzecznik ZTM Igor Krajnow. – To oznacza kolejne protesty. Dlatego nie odstępujemy od wariantu inwestorskiego.
Do 2012 roku ma powstać etap pierwszy, czyli trasa tramwajowa z mostu Północnego do ul. Mehoffera. Dla tego odcinka ZTM ma ważną decyzję środowiskową. Do 20 grudnia projektant ma czas na uzyskanie zgody na realizację tego odcinka.
Wtedy Tramwaje Warszawskie będą mogły ogłosić przetarg na budowę trasy. ZTM zapowiada w ramach kampanii „Tramwajem na Tarchomin”, że roboty ruszą wiosną (to jednak mało realny termin).
Kontrowersyjny odcinek do Winnicy ma być realizowany w drugim etapie, po Euro 2012.
ZTM uspokaja mieszkańców zapewnieniami, że przy budowie torów na Tarchomin zostaną zastosowane rozwiązania wyciszające hałas. Igor Krajnow obiecuje, że będą tam jeździły 32 tramwaje Swing, a nie „parówki” i „akwaria” (czyli tramwaje 13N i 105N z lat 60. i 70. ubiegłego wieku).
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.