Budowa dróg: z rozpędu i bez hitów
2011 rok upłynie w Warszawie pod znakiem kończenia wielkich inwestycji drogowych. Mimo oszczędności żadna nie jest zagrożona. Ale tych nowych będzie jak na lekarstwo.

Od miesiąca na otwarcie czeka 10,4 km trasy S8 między Konotopą i Powązkowską. Na wydatek 206 mln zł za każdy kilometr Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad mogła pozwolić sobie w 2008 r. Teraz – nie ma mowy.
Schowana za żółto-zielonymi ekranami trasa S8 to element tzw. obwodnicy ekspresowej. GDDKiA buduje na terenie Warszawy jeszcze trzy jej inne elementy, które mają być „przejezdne” w kwietniu 2012 roku:
- Trwa modernizacja Trasy Toruńskiej od mostu Grota-Roweckiego do Marek za 869 mln zł
- trwa budowa fragmentu południowej obwodnicy z Konotopy (to węzeł z autostradą A2 do lotniska Okęcie) za 908 mln zł
- trwa budowa kawałka południowej obwodnicy i Trasy N-S – w kształcie litery „L” – między Marynarską, lotniskiem i Puławską za 1 mld 294 mln zł.
– W sumie daje to rekordowe wydatki, których jeszcze nigdy na terenie Warszawy nie ponosiliśmy. Bo nigdy nie budowaliśmy w stolicy aż tyle – twierdzi Małgorzata Tarnowska z mazowieckiej GDDKiA .
Niestety, wiele wskazuje na to, że w ciągu najbliższych lat już takich wydatków nie będzie. Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk ogłosił plan radykalnych cięć inwestycji drogowych w latach 2011 – 2015. Drogowcy dopiero pod naciskiem opinii publicznej zgodzili się wysupłać 188 mln zł na niespełna kilometrowy fragment wylotówki na Kraków (część trasy Salomea – Wolica), którego budowa ma ruszyć wiosną.
Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych też będzie w tym roku głównie kończył trwające inwestycje. Wiosną na budowę mostu Północnego przypłynie z Gdyni 160-metrowe przęsło, dzięki któremu uda się wreszcie spiąć oba brzegi Wisły. Bo warta 977 mln zł inwestycja ma już pół roku „poślizgu”.
Widmo opóźnienia wisi też nad odbudową wiaduktów na Andersa, z których pierwszy miał zacząć działać w październiku ubiegłego roku (pojedziemy nim najwcześniej w styczniu). Z powodu konfliktu ze spółdzielnią Świt do sierpnia przedłuży się też budowa wiaduktu łączącego Cybernetyki i 17 Stycznia.
Czy coś będzie na czas? Drogowcy przekonują, że jak w zegarku odbywa się warta 160 mln zł budowa trzypoziomowego węzła u zbiegu Al. Jerozolimskich z Łopuszańską. Planowane otwarcie odbędzie się w czerwcu.
Z nowych inwestycji czeka nas: budowa pierwszego odcinka Nowolazurowej między Al. Jerozolimskimi i ul. Chrościckiego za 123 mln zł (tuż przed sylwestrem ZMID otworzył oferty w przetargu); budowa kosztem 71 mln zł dwóch z czterech wiaduktów Marsa.
Pod znakiem zapytania stoi poszerzenie Górczewskiej od Lazurowej do granic miasta. Powód – problemy z gruntami.
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.