Więcej dróg dla rowerzystów
Rekreacja. Sieć ścieżek rowerowych w Warszawie się rozrasta. Rowerzyści mają już do dyspozycji ok. 340 km szlaków rowerowych. I wciąż ich przybywa.
Urząd miasta zorganizował właśnie przetarg na wykonawcę centralnego odcinka Nadwiślańskiego Szlaku Rowerowego. 16-kilometrową trasą, łączącą Bielany z Mokotowem, warszawscy rowerzyści pojadą wiosną 2014 r. Działające już skrajne odcinki szlaku wkrótce połączy najdłuższy, centralny fragment tej trasy.
Z kolei Urząd Dzielnicy Ursynów ogłosił przetarg na budowę ścieżki rowerowej przy ul. Przy Bażantarni (od al. Komisji Edukacji Narodowej do ul. Rosoła). Powstanie tam ścieżka o długości 564 m.
Od czerwca rowerzyści korzystają już z rowerowego połączenia dwóch dzielnic: Ursynowa i Mokotowa. Odcinek drogi biegnie od parku im. Romana Kozłowskiego przez Dolinę Służewiecką do al. KEN po stronie Mokotowa.
Władze Ursynowa starają się również o dalszą poprawę komunikacji rowerowej w południowej części Warszawy. Chcą wybudowania krótkiego, ale istotnego fragmentu drogi rowerowej, która powinna być poprowadzona istniejącym w Dolinie Służewieckiej tunelem pod ul. Puławską.
– W ten sposób mieszkańcy Ursynowa, wschodniej części Mokotowa i Wilanowa uzyskają wygodny szlak komunikacyjny w kierunku dynamicznie rozbudowującego się Służewca – mówi burmistrz Ursynowa Piotr Guział.
Wawer przygotował niedawno leśny szlak rowerowy. Tym razem dla miłośników mocnych wrażeń na dwóch kółkach wytyczono specjalną trasę MTB. To pierwszy tego typu stały szlak rowerowy na Mazowszu. Kilka dni temu otwarta została również nowa ścieżka na Pradze-Północ, na ul. Jagiellońskiej, a Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił przetarg na koncepcję pasa rowerowego na ul. Marszałkowskiej (od pl. Konstytucji do pl. Unii Lubelskiej).
Rowerzyści twierdzą jednak, że to kropla w morzu potrzeb, a ścieżki nie powstają tam, gdzie są najbardziej potrzebne.
– Na Ursynowie jeździ się już dobrze, zaś nowych dróg rowerowych potrzeba natomiast przede wszystkim w centrum – mówi współorganizator Warszawskiej Masy Krytycznej Rafał Muszczynko. – Cały czas w szufladach urzędników zalegają też gotowe projekty istotnych ścieżek, np. kolejnego odcinka na ul. Jagiellońskiej, obiecanej ścieżki na ul. Waryńskiego, na ul. Powsińskiej i Wiertniczej czy w al. Jana Pawła II od al. Solidarności do ronda ONZ.
Z kolei ratusz przypomina, że w Warszawie mamy ok. 340 km dróg rowerowych i stanowi to najdłuższy układ tras rowerowych w Polsce.
– W ostatnich latach rocznie przybywa nam ok. 30 km ścieżek – mówi rzeczniczka ratusza Agnieszka Kłąb. – Tam, gdzie nie można budować nowych tras dla rowerów, staramy się ułatwić życie rowerzystom chociażby poprzez malowanie pasów na istniejących drogach.
Kłąb dodaje, że największym wyzwaniem dla ratusza jest teraz połączenie poszczególnych odcinków ścieżek rowerowych w jednolitą, spójną sieć.
– To dla nas priorytet. Czasem wystarczy 100–200 metrów „łącznika", żeby można było przejechać bez zsiadania z roweru już istniejącymi ścieżkami – tłumaczy.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.