Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Tu będą nowe światła

koz 08-02-2015, ostatnia aktualizacja 08-02-2015 00:00

Zarząd Dróg Miejskich szykuje się do ogłoszenia przetargów na budowę sześciu nowych sygnalizacji świetlnych.

autor: Danuta Matloch
źródło: Fotorzepa

Urzędnicy mają już gotowe projekty, które będą realizowane w tegorocznym sezonie budowlanym. I tak pojawią się one na skrzyżowaniu Brazylijskiej i Saskiej zaraz za wiaduktem nad Trasą Łazienkowską. „ Potok pojazdów jadących Saską, zwłaszcza w szczycie, uniemożliwiał płynną zmianę kierunku jazdy wyjeżdżających z ulicy Brazylijskiej. Sytuacji nie ratowała również kieszeń dla wyjeżdżających z Brazylijskiej w kierunku Gocławia. Kierowcy mieli również ograniczoną widoczność, musieli uważać na pojazdy zjeżdżające z wiaduktu (pozornie daleko od skrzyżowania), ale także na jadących łącznikiem od Trasy Łazienkowskiej. Długie oczekiwanie na wyjazd z Brazylijskiej był niedogodnością dla pasażerów autobusów" – opisują urzędnicy.

Światła będą też przy ul. Patriotów 347 obok Szkole Podstawowej - kilka lat temu wybudowany został tam azyl i doświetlone przejście dla pieszych, które wytyczono między przystankami autobusowymi. „Dzieci skarżyły się jednak na nieodpowiedzialne zachowanie kierowców, nauczyciele zaś podkreślali, że dzieci często wbiegały na przejście za nadjeżdżającym autobusem. Dodatkowym powodem była również prędkość rozwijana przez kierowców, mimo dobrze oznakowanego przejścia z podkreśleniem sąsiedztwa szkoły" – opisują przyczynę ustawienia tam świateł pracownicy ZDM.

Światła pojawią się też przy ulicy Kondratowicza obok Szpitala Bródnowskiego, gdzie jest przejście dla pieszych przez dwie jezdnie i pas dzielący, usytuowane na środku odcinka pomiędzy Chodecką a Malborską. „ Prosty odcinek ulicy, dwa pasy w każdym kierunku i brak sygnalizacji powodował nadmierną prędkość kierowców. Piesi, pacjenci, goście pacjentów musieli długo czekać na zatrzymanie pojazdów" – tłumaczą urzędnicy.

Będą też na ul. Ciszewskiego i Dereniowa. „ Szerokie jezdnie, szeroki pas dzielący, brak sygnalizacji, co zachęcało do szybkiej jazdy. Liczne kolizje i potrącenia, duża ilość pojazdów nadmiernie rozpędzonych. Uspokojenie ruchu na tym skrzyżowanie jest koniecznością, ma radykalnie podnieść bezpieczeństwo pieszych i wyjeżdżających z Dereniowej" – uważają pracownicy ZDM.

Na Trakcie Brzeskim przy Fabrycznej w ubiegłym roku uruchomiona została sygnalizacja w trybie czasowym, jako doraźną odpowiedź na zdarzenia drogowe w tym rejonie miasta. W tym roku wybudowana zostanie tam jednak sygnalizację w układzie docelowym z przebudową całego skrzyżowania wraz przesunięciem przejścia dla pieszych do ulicy Fabrycznej.

Sygnalizacja pojawi się też na Wawelskiej i ul. Marii Skłodowskiej-Curie, na przejściu dla pieszych pomiędzy Żwirki i Wigury a Grójecką. Jest to jedno z bardziej niebezpiecznych przejść dla pieszych, zwłaszcza wieczorem. Dochodziło tam do licznych potrąceń i wypadków z udziałem pieszych w latach ubiegłych. Na pasie dzielącym wybudowana została szykana, aby wyhamować pieszego przed możliwością wtargnięcia na jezdnię. Trzy pasmowa jezdnia nie zachęcała jednak kierowców do ustępowania pierwszeństwa, nawet tym, co byli już na środku.

ZDM zaplanował również remonty sygnalizacji na Belwederskiej pomiędzy Jurija Gagrina a Dolną oraz na skrzyżowaniu Jana Sobieskiego i Bolesława Limanowskiego z wydzieleniem faz do skrętu w lewo. Kolejny remont wraz z modernizacją skrzyżowania będzie miłą miejsce na ul. Żwirki i Wigury z ul. Banacha, bowiem „dotychczasowy układ skrzyżowania jest niewydolny i kolizjogenny" – tłumaczą urzędnicy. Brakuje tam sygnalizatora, który zabraniałby zjazdu ze środka skrzyżowania w Banacha. Źle obliczona prędkości i odległość nadjeżdżających od Wawelskiej powodowała wjazd bezpośrednio pod te auta.

Remont sygnalizacji ZDM zaplanował też na przejściu dla pieszych przez Wawrzyńca Surowieckiego. Ponadto planowane jest przeprogramowanie sygnalizacji świetlnych w ciągu alei Komisji Edukacji Narodowej w celu uzyskania koordynacji, na niektórych pojawią się wydzielone fazy do skrętu w lewo.

Urzędnicy ZDM zapowiadają, że jeżeli starczy im pieniędzy, to dodatkowo postawią sygnalizację w przejściu dla pieszych na Placu Narutowicza przez torowisko między przystankami tramwajowymi (od strony kościoła).

zyciewarszawy.pl

Najczęściej czytane