Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Dworzec „gdzieś” przy Wschodnim

Konrad Majszyk 25-11-2008, ostatnia aktualizacja 26-11-2008 22:44

Trzypoziomowy nowoczesny obiekt na „obcej” nieruchomości albo kolejna prowizorka – ale na działce własnej. Ratusz od wtorku ma dwa scenariusze na budowę Dworca PKS Stadion. Tymczasem ta związana z Euro 2012 inwestycja powinna powstawać od kilku miesięcy.

autor: Guz Rafał
źródło: Fotorzepa

Już w przyszłym roku zaniedbany dworzec PKS Stadion zacznie przeszkadzać budowniczym Stadionu Narodowego i trzeba go będzie przenieść – ujawniliśmy wczoraj w „ŻW”. Sytuacja zrobi się kryzysowa. To właśnie stąd odjeżdżają autobusy ponad 60 przewoźników do miast na wschodzie Polski, a także na Ukrainie i Białorusi – to 550 kursów dziennie.

Gdzie przenieść dworzec

W miejskim Biurze Komunikacji odbyła się narada w tej sprawie. Jak stwierdził szef biura Mieczysław Reksnis, miasto chce zlokalizować nowy dworzec autobusów dalekobieżnych obok Dworca Wschodniego, który ma zostać przebudowany przez Grupę PKP i prywatnego inwestora. Koncepcja zakłada, że operatorem autobusowego dworca zostanie Zarząd Transportu Miejskiego, a PKS Warszawa – czyli dotychczasowy zarządca – tylko jednym z użytkowników. Planiści z firmy Faber Maunsell zaprezentowali opracowane dla miasta dwa scenariusze.

∑ Pierwszy zakłada budowę przy ul. Lubelskiej, tuż przy Dworcu Wschodnim. Koncepcja zakłada powstanie trzypoziomowego obiektu. Na poziomie -1 znajdowałaby się płyta postojowa dla 110 autobusów, na parterze właściwy dworzec ze stanowiskami dla pasażerów, a na najwyższym poziomie – łącznik z peronami PKP, a także stacją drugiej linii metra. To wariant docelowy, ale trudniejszy do realizacji. Dlaczego? Bo potrzebne do niego 27,4 tys. mkw. gruntu należy do Poczty Polskiej.

∑ Drugi scenariusz zakłada wykorzystanie działki będącej w gestii władz miasta. To ok. 16 tys. mkw. – też od strony ul. Lubelskiej, ale w większej odległości od Wschodniego (obok planowanej Trasy Tysiąclecia). Na tym terenie zmieściłoby się tylko kilkanaście stanowisk dla autobusów dalekobieżnych i do tego zaledwie dwa przystanki dla autobusów miejskich. W przypadku tego wariantu nie trzeba się martwić o wykupy gruntów.Miałby on jednak charakter prowizoryczny. – Prowizorki trwały u nas zbyt długo, więc lepiej ich unikać – mówi szef miejskiego Biura Gospodarki Nieruchomościami Marcin Bajko. – Czekamy, aż Biuro Komunikacji i ZTM ustalą zakres tej inwestycji i jej lokalizację. Prowadzimy z Pocztą Polską rozmowy w sprawie pozyskania terenu. W grę wchodzi wymiana na miejską działkę – ujawnia.

Poczta kontra Euro 2012?

Czy Poczta Polska może chcieć zatrzymać potrzebny inwestycji teren? Miejscy urzędnicy nie biorą takiego scenariusza pod uwagę. Przypominają, że poczta to przedsiębiorstwo użyteczności publicznej, podlegające Ministerstwu Skarbu Państwa. A projekt dworca został wpisany na przedstawioną UEFA listę projektów priorytetowych dla Euro 2012.

Ale nawet jeśli uda się teren pozyskać, to w przyszłym roku dworca nie uda się wybudować. Na dodatek w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym nie ma na niego pieniędzy.

W tej sytuacji realne może stać się przeniesienie kursów w kierunku wschodnim na... Dworzec Zachodni! Autobusy musiałyby jeździć zapchanym mostem Poniatowskiego (Śląsko-Dąbrowski w przyszłym roku idzie do remontu) i Al. Jerozolimskimi. Część przewoźników spróbuje zabierać pasażerów z Pragi „na dziko” – tak dzieje się dziś np. w al. Jana Pawła II obok Złotych Tarasów.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane