Autobus pojedzie Dewajtis?
Debata nad dojazdami do Lasku Bielańskiego zaczęła się od skandalu. Ochroniarze zabronili ekologom wnoszenia transparentów. – To nie wiec wyborczy – krzyczeli.
Rozprawę administracyjną na temat budowy dwóch łączników ul. Dewajtis z Wisłostradą zorganizował Urząd Dzielnicy Bielany.– Zanim podejmiemy decyzję, przeanalizujemy wszystkie głosy za i przeciw – mówi burmistrz Bielan Zbigniew Dubiel.
Zaczęło się od sporu o transparenty ekologów.
– To nie są hasła polityczne, tylko cytaty z homilii kardynała Stefana Wyszyńskiego o ochronie środowiska! – Dominika Cieśla przekonywała ochroniarzy przy wejściu do auli Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. W końcu musiała dać za wygraną.
Wnoszenia haseł zakazał zastępca burmistrza Bielan Kacper Pietrusiński, który prowadził debatę: – Do zasad muszą się dostosować obie strony. Nikt nie jest tutaj dyskryminowany.
Dyskusja była gorąca.
– Katolicka uczelnia powinna wychowywać chrześcijan w duchu poszanowania środowiska. Uczelnia w rezerwacie to przywilej, a nie uciążliwość – gromiła siedzących w pierwszym rzędzie rektorów uniwersytetu Dominika Cieśla. Zdaniem ekologów, nowe dojazdy spowodują zwiększenie ruchu w rezerwacie i jego zniszczenie.
Kazimierz Szałata z UKSW zanim zabrał głos, wprowadził na podium dwóch niewidomych studentów.
– Ekologia, która nie chroni człowieka, jest jej nędzną karykaturą – grzmiał. – Kształcimy 200 niepełnosprawnych i musimy im zapewnić dojazd.Marcin Jackowski z Zielonego Mazowsza drwił z argumentów władz UKSW. – Skoro uczelnia tak się troszczy o niepełnosprawnych, dlaczego nie zlikwiduje barier, na przykład krawężników utrudniających poruszanie się na wózkach?
Radosław Budnicki z samorządu studentów uczelni zaproponował: trzeba zbudować dojazdy, którymi jeździł będzie ekologiczny autobus kursujący ul. Dewajtis. O tym, czy ulicą pojedzie tego typu pojazd, zadecydują władze dzielnicy, jednak wciąż unikają jasnych deklaracji.
– Najpierw sprawa budowy łącznic, później komunikacji – mówi Dubiel. Ale nie wyklucza uruchomienia specjalnej linii. Na razie Zarząd Transportu Miejskiego zapowiedział, że autobus pojedzie, ale tylko Wisłostradą do Młocin.
Wszyscy, którzy zabrali wczoraj głos, zgodzili się w jednym: z ul. Dewajtis powinny zniknąć prywatne samochody jadące od strony ul. Marymonckiej.
Urzędnicy do maja mają wydać decyzję środowiskową dla tej inwestycji. W dokumencie znajdą się zapisy, jak przeprowadzić budowę ulic biegnących na granicy rezerwatu. Podczas projektowania okazało się, że ich budowa wymusi wycięcie 37 chronionych drzew, m.in. 100-letnich wiązów. Jest już na to zgoda ministra środowiska.
Na jakim etapie są przygotowania do budowy połączenia uczelni z Wisłostradą? Do końca sierpnia firma Metroprojekt ma przygotować projekt i pozwolenie na budowę. Niezbędna do jego wydania jest m.in. właśnie decyzja środowiskowa. Budowa mogłaby ruszyć wiosną przyszłego roku.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.