Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Lotnisko w Modlinie na ostatniej prostej

Robert Biskupski 04-05-2012, ostatnia aktualizacja 04-05-2012 23:31

Z początkiem czerwca w Modlinie wylądują pierwsze samoloty. Nadal nie ma jednak drogowskazów, a na stację PKP poczekamy dwa lata

Na lotnisku trwają prace wykończeniowe. Ruszyła też budowa bazy sokolniczej, w której od połowy maja swoje miejsce będą miały m.in. sokoły rarogi wraz z rozpoczynającymi pracę sokolnikami
autor: Darek Golik
źródło: Fotorzepa
Na lotnisku trwają prace wykończeniowe. Ruszyła też budowa bazy sokolniczej, w której od połowy maja swoje miejsce będą miały m.in. sokoły rarogi wraz z rozpoczynającymi pracę sokolnikami
Tablice informacyjne już zostały powieszone
autor: Darek Golik
źródło: Fotorzepa
Tablice informacyjne już zostały powieszone

Na lotnisku Modlin prace zbliżają się już do końca, pojawili się urzędnicy z Urzędu Lotnictwa Cywilnego, którzy sprawdzają poszczególne elementy budowli i przygotowują się do wydania ostatecznego certyfikatu dla portu. – Przed nami gorący okres – mówi Edyta Mikołajczyk z Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. – Pierwsze samoloty mają wylądować u nas już podczas Euro 2012.

Podczas mistrzostw pojawią się tu prywatne samoloty, które przywiozą bogatych kibiców głównie z Rosji. – Dostajemy dużo zapytań z tego kraju – mówi Edyta Mikołajczyk. – Trudno jednak jeszcze powiedzieć, ile ich będzie, bo o planach lądowania wystarczy poinformować lotnisko na dwie godziny przed lotem. Będziemy gotowi na przyjęcie samolotów od początku czerwca, jednak nie spodziewamy się podczas Euro dużego ruchu.

Tymczasem w terminalu powieszono już tablice informacyjne i system informacji pasażerskiej. Od 1 maja czynna jest tu placówka Straży Granicznej. Trwają ostatnie prace przy tworzeniu głównego punktu kontroli, który będzie pełnił funkcję bramy wjazdowej dla służb lotniskowych.

Poszukiwani są również pracownicy. Władze portu potrzebują m.in. elektryków, specjalistów ds. lotniskowych czy obsługi lotniska. 80 osób chce przyjąć też agent obsługi naziemnej.

Tanie linie się cieszą

Regularne połączenia pasażerskie mają ruszyć z Modlina w połowie lipca. Na początku będzie to kilka kursów dziennie. Już teraz plany lotów ogłosiły tanie linie Wizz Air i Ryanair.

Najwięcej samolotów latać będzie do Brukseli (Wizz Air – siedem razy w tygodniu, Ryanair – pięć razy), Sztokholmu i Budapesztu. Dużym powodzeniem cieszą się też takie kierunki, jak: Londyn, Rzym czy Paryż.

– Prowadzimy też rozmowy z innymi liniami – mówi Edyta Mikołajczyk. – Pod koniec maja w Tallinie odbędzie się spotkanie przedstawicieli lotnisk z przewoźnikami. Na poprzedniej takiej imprezie w Berlinie nasze lotnisko cieszyło się ogromnym powodzeniem.

Jak dostać się z lotniska do Warszawy? Tuż przy terminalu znajdzie się przystanek autobusowy, z którego dojechać będzie można do centrum stolicy. Obsługiwać tę linię będą prywatni przewoźnicy.

Ci, którzy wybiorą połączenie kolejowe, będą mogli busem dojechać do stacji PKP. Planowane są też nowe połączenia kolejowe z Modlina na Dworzec Gdański i Lotnisko Chopina. Koleje Mazowieckie planują uruchomić je 29 czerwca. – Czas przejazdu pociągu na trasie Modlin – Warszawa Gdańska wyniesie ok. 42 minut – informuje Katarzyna Łukasik  z Kolei Mazowieckich. – Z Modlina na Lotnisko Chopina  dojedziemy w godzinę i 10 minut.

Sytuacja ma poprawić się za dwa lata – samorząd Mazowsza obiecał, że wybuduje stację kolejową przy samym lotnisku.

Będzie łatwiej dojechać

Wciąż brakuje drogowskazów na trasie S7 w stronę Gdańska i odbijającej od niej do lotniska drodze krajowej 62.

– Jeszcze nie dostaliśmy od władz lotniska projektu organizacji ruchu – mówi rzeczniczka Mazowieckiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska.

Wkrótce zostanie też otwarta nowa, szeroka droga dojazdowa do lotniska, prowadząca od trasy 62 bezpośrednio pod terminal pasażerski.

Trzykondygnacyjne lotnisko będzie mogło obsłużyć 1,5 mln pasażerów rocznie, choć władze portu uznają, że w praktyce ta liczba może zwiększyć się nawet do 2 mln. Początkowo znajdzie się tu 12 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej oraz 12 stanowisk kontroli paszportowej. Długość drogi startowej wynosi 2,5 km. Na pasie mogą wylądować takie samoloty, jak Airbus A320 czy Boeing 737.

Czy nowy port będzie konkurencją dla Lotniska Chopina?

– Absolutnie nie, będziemy się uzupełniać – zapewnia Edyta Mikołajczyk. – Port w Modlinie dedykowany jest tanim liniom oraz lotom czarterowym, natomiast Lotnisko Chopina nadal obsługiwać będzie tzw. tradycyjnych przewoźników, których wymagania dotyczące standardu obsługi są znacznie wyższe.

Na Okęciu płakać nie będą

Lotnisko Chopina odpływu tanich linii się nie obawia. Po wejściu nowego przewoźnika OLT Express okazało się, że w kwietniu został pobity rekord liczby odprawionych pasażerów – było ich 814,2 tys. Władze portu prowadzą też rozmowy z liniami lotniczymi, które mogą zająć miejsce Wizz Aira, przenoszącego się do Modlina. – Zmniejszenie ruchu na lotnisku też będzie nam na rękę, ponieważ we wrześniu zaczniemy przebudowę starego terminala – mówi rzecznik lotniska Przemysław Przybylski.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane