Miasto nie zapłaci za awarię na stacji Powiśle
Koszty usunięcia awarii na zalanej stacji Powiśle leżą po stronie generalnego wykonawcy budowy II linii metra, a nie miasta - oświadczyła prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz.
Jak przypomniała Gronkiewicz-Waltz, na stacji Powiśle, którą w sierpniu zalała woda, w wypłukaną przestrzeń pod tunelem Wisłostrady wstrzykiwana jest specjalna mieszanka. Od 12 do 23 września wtłoczono już ponad 1,5 tys. metrów sześc. mieszanki. Plan zakłada wypełnienie pustki mieszanką na przełomie września i października. Ostatni etap to zagęszczenie i scalenie gruntów wokół tunelu i przyszłej stacji.
- Termin usunięcia awarii to od dwóch do czterech miesięcy - oceniła prezydent. - Wykonawca nie zgłasza żadnych wniosków, jeżeli chodzi o dodatkowe koszty z tym związane. Wykonawca jest ubezpieczony - zaznaczyła.
Także prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk poinformował, że w związku z awarią na stacji Powiśle wykonawca nie zgłasza żadnych roszczeń finansowych do miasta. - Złożył natomiast dokumenty do ubezpieczyciela i przewiduje się, że wszystkie koszty tych działań zostaną pokryte przez ubezpieczyciela - dodał Lejk. Podkreślił, że wykonawca nie złożył także wniosku o zmianę harmonogramu prac. Zaznaczył, że zmianie uległo tylko miejsce startu tarcz, które mają drążyć tunel pod Wisłą.
Gronkiewicz-Waltz podkreśliła, że inne nieprzewidziane rzeczy, np. niewybuchy, mogą jednak wpłynąć na harmonogram prac. - Akurat ta awaria nie ma istotnego wpływu na harmonogram, na razie nie ma żadnych istotnych zmian - mówiła o zdarzeniu na stacji Powiśle. - Warszawiacy powinni przejechać się metrem II linii w 2014 r. - mówiła.
Dodała, że aby uniknąć opóźnień tunel pod Wisłą drążony będzie od strony Dworca Wileńskiego, a nie stacji Powiśle, jak pierwotnie zakładano. Dwie tarcze mają ruszyć od strony Dworca Wileńskiego na przełomie stycznia i lutego. Obecnie są tam prowadzone prace przygotowawcze - równolegle do prac naprawczych na stacji Powiśle.
Lejk wyjaśnił, że po awarii powstało kilka raportów dla wojewódzkiego inspektoratu nadzoru budowlanego. - 18, 19 września przedstawiono je inspektoratowi i na tej podstawie wydana została kolejna decyzja nadzoru, która zatwierdziła zaproponowaną przez generalnego wykonawcę technologię naprawy, obecnie jest wdrażana - mówił.
Przypomniał, że prowadzone są prace na całej długości i na wszystkich obiektach centralnego odcinka II linii metra, tzn. na stacjach i wentylatorniach. Do września wykonano prace o wartości ponad 1,7 mld zł (wysokość całego kontraktu to 4,3 mld zł).
Dodał, że obie tarcze - Anna i Maria - na odcinku między stacją Rondo Daszyńskiego a stacją Rondo ONZ wydrążyły tunel o długości ok. 1,1 km. Przypomniał, że prace na tym odcinku ruszyły w połowie maja 2011 r. Dodał, że maksymalnie w ciągu doby tarcza drążyła ponad 40 m.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.