Wisła I stoi, niebawem ruszy tarcza Wisła II
W ciągu kilku dni zacznie pracę ostatnia tarcza drążąca tunel drugiej linii podziemnej kolejki
Tarcza Wisła II jest już w szybie startowym na placu Wileńskim. Trwają ostatnie przygotowania do jej uruchomienia. Pracownicy metra przewidują, że stanie się to w ciągu kilku dni.
– Zasada jest taka: tarcza może rozpocząć pracę miesiąc po uruchomieniu tarczy Wisła I, a tamta ruszyła 15 lutego – mówi Mateusz Witczyński, rzecznik konsorcjum AGP Metro Polska.
Pierwsza tarcza Wisła I wydrążyła już po praskiej stronie Warszawy 121 metrów tunelu. Teraz stoi, a robotnicy podłączają do niej taśmociąg, którym ziemia z urobku będzie transportowana na powierzchnię. Przerwa na instalację taśmociągu potrwa kilka tygodni.
Obydwie tarcze drążą tunele w kierunku stacji Centrum Nauki Kopernik – Powiśle. Wisła I porusza się z prędkością 10 metrów na dobę.
Wisła I i Wisła II wydrążą tunel o długości około 1600 metrów, budowniczowie metra przewidują, że będą pracowały około 160 dni. – Zakładamy, że pierwsza dotrze do stacji Stadion w czerwcu – dodaje Krzysztof Malawko, rzecznik metra. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy dotrą one do stacji Powiśle na lewym brzegu rzeki. Optymistyczne prognozy mówią, że uda się to pod koniec wakacji. To na tej stacji obydwie tarcze zakończą drążenie i zostaną wyjęte z tunelu.
Tarcze Wisła I i Wisła II wydrążą tunel o długości 1600 metrów do stacji Powiśle
Stacja Powiśle, zalana w zeszłym roku, jest stopniowo osuszana.
– Od półtora tygodnia wypompowujemy stamtąd wodę – mówi Krzysztof Malawko.
Prace na tej stacji wstrzymano, gdy w sierpniu poprzedniego roku stacja została zalana. Z tego powodu miasto zamknęło też tunel Wisłostrady. Na razie nie wiadomo, kiedy woda w całości zostanie wypompowana. – Przez cały czas obserwujemy, czy nie pojawiają się w tym miejscu nowe przecieki – wyjaśnia Mateusz Witczyński.
Tunel pod Wisłostradą wciąż jest zamknięty. Być może zostanie otwarty w czerwcu.
Drążenie tuneli metra od strony ronda Daszyńskiego w kierunku Powiśla już w ubiegłym roku zaczęły tarcze: Anna i Maria. Znajdują się one teraz na wysokości Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej.
Jak zapewniają budowniczowie metra, najbardziej zaawansowane prace są na stacjach Stadion i rondo Daszyńskiego, Nowy Świat i Wileńska. Robotnicy prowadzą tam już prace wykończeniowe, są wybudowane między innymi wyjściowe klatki schodowe i szyby dla wind. Najgorzej wygląda sytuacja na pechowej stacji Powiśle.
Centralny odcinek drugiej linii metra będzie miał siedem stacji – Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński. Połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę.
Prezes metra Jerzy Lejk zapewniał na sesji Rady Warszawy, że II odcinek metra zostanie oddany do użytku w 2014 roku. Radni jednak mają wątpliwości, czy uda się utrzymać ten termin.
Wykonawcą budowy centralnego odcinka II linii jest z włosko-turecko-polskie konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.