Koniec remontu wieżyc
Remont 13 wieżycy wiaduktu księcia Józefa Poniatowskiego dobiegł końca – oznajmia Zarząd Dróg Miejskich.
Zakończyły się roboty budowlanych, przy tych elementach architektonicznych mostu Poniatowskiego. ZDM – o czym informuje w komunikacie - zbiera właśnie dokumentację w celu przedłożenia jej do inspektora nadzoru budowlanego, aby ten zezwolił na użytkowanie obiektu. - Chcemy je złożyć najpóźniej w poniedziałek. Remont nie kończy się na "wbiciu ostatniego gwoździa", ale po uzyskaniu stosownych zezwoleń od stosownych instytucji – zaznaczają urzędnicy.
Roboty budowlane, które wykonała firma INTOP polegały na odrestaurowaniu wieżycowej podpory wiaduktu wraz z pawilonem. Remont przeszedł cały obiekt od podstawy na poziomie al. 3 Maja po attykę.
Elementy, które nie nadawały się do powtórnego użycia zostały wymienione na nowe, w tym fleki schodów klatki schodowej, które wyżłobiły się od chodzenia. Wymieniona została stolarka okienna, witraże w pawilonie i świetliki klatki schodowej.
Konserwacji poddane zostały elementy nośne dwóch punktów świetlnych na wewnętrznych (w stosunku do ulicy) rogach pawilonu. Nowy jest strop i wieniec żelbetowy. Wieniec stropowy pełni funkcję opaski spinającej ściany pawilonu oraz jednocześnie kotwi i usztywnia konstrukcję stropową. Odnowione zostały elementy sztukaterii attyki, usztywniliśmy mocowanie kul betonowych na szczytach "sterczyn". Nowe są elementy odwodnienia wieżycy, system rynien, a także oprawy latarń zewnętrznych.
Do momentu wydania pozwolenia przez inspektora budowlanego, klatka schodowa będzie wyłączona z ruchu pieszego.
Jak przypomina ZDM wiadukt i most Ks. Józefa Poniatowskiego wybudowane zostały w latach 1904 - 1914, wiadukt według projektu konstrukcyjnego Wacława Paszkowskiego, most według projektu konstrukcyjnego Mieczysława Marszewskiego przy współpracy Bronisława Plebińskiego, projekt architektoniczny całości wykonał Stefan Szyller nadając założeniu formę architektoniczną polskiego renesansu.
Wieżycowe podpory wiaduktu zbudowane są z dwóch części: trzykondygnacyjnej dolnej tzw. przyziemia, wykonanego w technologii wylewanego żelbetu oraz stojącej na poziomie wiaduktu, jednokondygnacyjnej, górnej murowanej tzw. pawilonu. W przyziemiu wieżyc znajduje się po kilka pomieszczeń użytkowych, w pawilonach są wyloty klatek schodowych lub podcienia z niewielkimi pomieszczeniami po obu stronach zaprojektowane jako przystanek komunikacji miejskiej.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.